3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jelek szerint nem teljesül a Mahart Rt.-nek az a terve, hogy két évig üzemeltesse azt a két tengerjáró hajót amelyet az orosz államadósság fejében vett át a közelmúltban, ugyanis a hajózási társaság tulajdonosa, az ÁPV Rt. értékesíteni kívánja a hajókat.

Az ÁPV Rt. szerint a két hajó értékesítésének szándéka nem új keletű, hiszen az átvételről szóló kormányhatározat is előírta a Mahart számára az értékesítési kötelezettséget. A hajók eladására később tendert írnak ki.

Az ÁPV Rt. tájékoztatása szerint az értékesítési kötelezettség nem függ össze a Mahart privatizációjának szándékával, amelyet egy kormánydöntés szerint még az idén meg kell valósítani. A privatizációs koncepcióról szóló előterjesztést az ÁPV Rt. igazgatósága megtárgyalta, és a kormány-előterjesztést a részvényesi jogokat gyakorló miniszter rövidesen benyújtja a kormánynak. A döntést követően választják ki a privatizációs tanácsadót.

A Mahart az orosz államadósság fejében a múlt év októberében vette át a Pannon Star nevű, 4600 tonna hordképességű első, mintegy 1,2 milliárd forint értékű tengerjáró hajót. Akkor a hajóstársaság vezetése még azt mondta: ha a kormány jóváhagyja elképzeléseiket, átmenetileg újraindulhat a magyar tengeri fuvarozás.

Azonban egy 3 éve született kormányhatározat még mindig érvényben van, ami megszüntette a magyar tengerhajózást, mivel az akkori kormányzat úgy vélte: hogy budapesti központtal nem lehet gazdaságosan üzemeltetni tengeri kereskedelmi flottát. Az orosz államadósság ellentételezéséről szóló másik kormányhatározat arra kötelezte a hajótársaságot, hogy az adósság fejében kapott 5 orosz építésű hajót a Mahart azonnal értékesítse és a vételárat 30 napon belül fizesse be a költségvetésbe.

Ez három hajó esetében a korábbi években már megtörtént, míg kettőnél a Mahart megpróbálta az üzemeltetést. A Pannon Star 2000-ben készült el az asztrahanyi hajógyárban. A múlt év októberi átvételéig mintegy egymillió dollár kikötő bérleti, és őrzési kiadása volt a Mahartnak. A társaság ezért engedélyt kért az ÁPV Rt.-től, hogy átvegye és egy ideig üzemeltesse a hajót, hogy az ebből származó bevétel csökkentse az addigi ráfordításokat.

A cég vezetése a múlt év októberben még arról tájékoztatta az távirati irodát, hogy szeretnék legalább két évig működtetni a két hajót. Az egyenként mintegy 6 millió dollár értékű hajók csaknem 8 éves üzemeléssel tudnák kitermelni árukat. A társaság vezetése nem titkolta, hogy a két tengerjáró hajó sorsa függ a hajótársaság idén várható privatizációjától.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!