Egy tesztben legfeljebb 40-50 kérdést ajánlatos feltenni. Amennyiben a kérdések száma túl kevés, nem érünk el jól használható eredményt; ha a kérdőív túl hosszú, unalmassá válik a kitöltése. A felsorolt öt területet és a hozzájuk tartozó témakörök mintául szolgálnak, természetesen ezek rugalmasan módosíthatók, bővíthetők. Ez a döntés a helyi HR osztály kompetenciájába tartozik.
A kérdőívek kitöltése előtt a dolgozóknak juttassunk el általános tájékoztatást. Ezt követően a HR osztály küldje el a kérdőívet minden egyes dolgozónak. A dolgozók nyomtatott formában kapják meg a kérdőívet, vagy adjunk lehetőséget annak kinyomtatására. Annak kiosztása után célszerű a lehető legrövidebb határidőt szabni a kitöltésre, mivel az egy-két hetes időintervallum jelentősen csökkentheti a válaszadási arányt (elfelejtik visszaadni, elveszti az érdeklődését, szabadságra ment, stb.). Önkéntes alapon történjen a kitöltés, ne tegyük kötelezővé. Hangsúlyozzuk ugyanakkor az anonimitást, és azt, hogy a kitöltéssel mindenki csak nyerhet.
A kérdőívek begyűjtésének legpraktikusabb módja egy doboz kihelyezése közös helyiség(ek)be - konyha, recepció -, ahova a kitöltött lapokat a dolgozók bedobhatják.
A kérdőívek kitöltése és kiértékelése persze önmagában nem csodaszer. Az elkötelezettség fogalmának bevezetésével számszerűsíteni lehet bizonyos folyamatokat, és annak kontrollálása, koordinálása megvalósíthatóvá válik. Ám az elkötelezettség mérése nem egyszerű, a való életben igen nehéz azonosítani a dolgozók cselekvésének mozgatórugóit. Felmerül például a kérdés, hogy a dolgozók mihez kötődnek inkább: a vállalathoz, személyekhez, netán a hivatásuk szeretete miatt lesznek elkötelezettek?
Lényeges kérdés, hogy a rosszul azonosított problématerületekre épített beavatkozások tovább csökkenthetik a dolgozók elégedettségét, sőt hosszabb távon magasabb fluktuációhoz is vezethetnek, a felmérés után ugyanis a válaszadók úgy érzékelik, hogy véleményüket egyáltalán nem vették figyelembe.
Miért van szükség dolgozói megelégedettségre
Az emberi erőforrás szakemberek számára elengedhetetlen, hogy megismerjék és megértsék a cégnél dolgozó munkatársaik véleményét a HR osztály munkájáról, a munkahelyi körülményekről, a szervezeti kultúráról, a vállalat által kínált kompenzációs és karrier lehetőségekről. A dolgozó elégedettség felmérések válaszokat adhatnak ezekre a kérdésekre.