Mi várható a jövőben?
Az online politikai marketing népszerűsége hazánkban is tovább nő, többek között azért, mert az internet alapvetően olcsó kommunikációs eszköz. Ezen kívül nagy mennyiségű adatot lehet általa közvetítetni: a pártok gyorsan elérhetik a választókat, széles körű és személyre szabott kommunikációt folytathatnak a szimpatizánsokkal.
Az azonban nem mindegy, hogyan élnek az új eszközökkel a politikai szereplők: a sajtóközlemények feltöltésén túl a pártok honlapjukat támogatóik online interakciójának terepeként is működtethetik, hangsúlyozta Szomszéd Orsolya, a Vision Consulting elemzője.
Webes kommunikációban erősít a kormány
Ami a kormányzati kommunikációt illeti, a Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint indultak olyan fejlesztések, amelyek lehetővé teszik, hogy a lakossági tájékoztatásban és az újságírókkal való kapcsolattartásban az eddiginél is hatékonyabban alkalmazhassák a webes eszközöket. Ezekről azonban későbbre ígértek részletes tájékoztatást.
Az iroda munkatársai szerint a hazai politikusok internetes jelenléte már ma befolyásolhatja a választásokat. Jó példa erre, hogy - bár civil akcióról volt szó, a kormányzati kommunikációnak nem volt benne szerepe - a 2006-os választási kampány idején kedvezően befolyásolta Gyurcsány Ferenc megítélését a róla készült táncos filmfelvétel kiszivárgása az interneten - vélték.
A valódi netes befolyásolás még várat magára
Az online mozgósítás fontosságát a jelek szerint már felismerték a hazai pártok, ha nem is olyan komoly mértékben támaszkodnak még erre, mint az Egyesült Államokban - mondta Polyák Zsuzsa. A sort az SZDSZ kezdte el a 2001-ben létrehozott NetPárt kezdeményezéssel. A Fidesz esetében az elmúlt évben különösen nagy hangsúlyt kapott az internetes közösségépítés, elindult a Jobbklikk nevű társasblog, továbbá a baloldal is rendelkezik hasonló célt szolgáló oldallal a Táncsics Alapítvány által működtetett kapcsolat.hu honlap révén.
Ugyanakkor azt nem szabad elfelejteni, hogy Magyarországon egyelőre a lakosságnak körülbelül egyharmada használja csak kisebb-nagyobb rendszerességgel az internetet, ami az uniós ötven százalék feletti átlaghoz képest nagyon kevés. Ez az arány azonban évről évre növekszik.
Amennyiben a hazai internetpenetráció az elkövetkező években is dinamikusan bővül, döntő lehet, mely párt aknázza ki leginkább az ebben rejlő lehetőségeket. A növekedést figyelembe véve az online politikai marketing választásokra gyakorolt hatása kampányról kampányra nőni fog, azonban az Egyesült Államokhoz hasonló súlyú internetes befolyásra még sokáig várni kell.
Kovács Zita