3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Immár kettőre nőtt a legjelentősebb al-dunai közlekedési akadályok száma: természetes akadályt jelent, hogy hetente csupán háromszor nyitják meg az újvidéki pontonhidat, mesterséges akadály viszont, hogy a szerb kormány irreálisan magas - az áru értékének akár 30-50 százalékát kitevő - vámbiztosítékot kér a tranzitszállítmányok áthaladásáért.

Öt Mahart-konvoj várakozott két határátkelőhelyen, 38 ezer tonna - kétezer kamionnyi - áruval. Az uszályokban mintegy 7,3 millió dollár értékû szójadara, kötegelt alumínium, kokszolható szén és vasérc van. A veszteglés naponta mintegy tízezer eurós veszteséget okoz a társaságnak, miközben rövidesen újabb Mahart-hajók érkeznek a helyszínre.

A belgrádi kormány június elején módosította a tranzitszállítmányok vámbiztosítékáról szóló rendeletét, amely szerint a szállítmányozásba két szerb (állami) ügynökséget is be kell vonni. A szerb Duna-szakaszon csak az a szállítmány hajózhat át, amelyik belefér e cégek – mindössze 600 ezer eurós - garanciakeretébe. Ezzel szemben csak a Mahart-konvojok hazahozása érdekében 2-3 millió euró garanciát kellene letenni.

A Mahart több magyar hatóságtól kért segítséget, s ennek nyomán a Duna Bizottság elnöke június 13-án levélben kérte a szerb miniszterelnököt és vámparancsnokot az adminisztratív intézkedés azonnali visszavonására. Egyben jelezte, ha erre nem kerül sor, kezdeményezik a Duna Bizottság ülésének soron kívüli összehívását - mondta Somlóvári László, a Mahart vezérigazgatója, hozzátéve: a társaság közvetett veszteségeink számszerûsítésére egyelőre nem vállalkoznak, de ha a Mahart partnerei sorozatosan vonják vissza megbízásaikat, alternatív szállítási módokat keresnek.

A szerb-montenegrói kormány részéről egyelőre nem mutatkozik készség - a probléma rendezésére, ezért Valkár István, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hajózási főosztályvezetője sem lát gyors megoldást. A Duna Bizottság ugyan minden bizonnyal elítéli Szerbiát az intézkedés miatt, de a tényleges károkat csak polgári peres eljárásban lehet érvényesíteni.

Hosszú távú megoldást jelentene viszont a Duna-konvenció konferenciájának összehívása, ahol magas politikai szinten, például az Európai Unió illetékes bizottsága képviselőinek jelenlétében újra kellene tárgyalni a dunai hajózás időszerû kérdéseit - annál is inkább, mert 3-4 évente rendszeresen megismétlődnek a dunai hajózást megbénító, szerb intézkedések.


Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!