3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Immár kettőre nőtt a legjelentősebb al-dunai közlekedési akadályok száma: természetes akadályt jelent, hogy hetente csupán háromszor nyitják meg az újvidéki pontonhidat, mesterséges akadály viszont, hogy a szerb kormány irreálisan magas - az áru értékének akár 30-50 százalékát kitevő - vámbiztosítékot kér a tranzitszállítmányok áthaladásáért.

Öt Mahart-konvoj várakozott két határátkelőhelyen, 38 ezer tonna - kétezer kamionnyi - áruval. Az uszályokban mintegy 7,3 millió dollár értékû szójadara, kötegelt alumínium, kokszolható szén és vasérc van. A veszteglés naponta mintegy tízezer eurós veszteséget okoz a társaságnak, miközben rövidesen újabb Mahart-hajók érkeznek a helyszínre.

A belgrádi kormány június elején módosította a tranzitszállítmányok vámbiztosítékáról szóló rendeletét, amely szerint a szállítmányozásba két szerb (állami) ügynökséget is be kell vonni. A szerb Duna-szakaszon csak az a szállítmány hajózhat át, amelyik belefér e cégek – mindössze 600 ezer eurós - garanciakeretébe. Ezzel szemben csak a Mahart-konvojok hazahozása érdekében 2-3 millió euró garanciát kellene letenni.

A Mahart több magyar hatóságtól kért segítséget, s ennek nyomán a Duna Bizottság elnöke június 13-án levélben kérte a szerb miniszterelnököt és vámparancsnokot az adminisztratív intézkedés azonnali visszavonására. Egyben jelezte, ha erre nem kerül sor, kezdeményezik a Duna Bizottság ülésének soron kívüli összehívását - mondta Somlóvári László, a Mahart vezérigazgatója, hozzátéve: a társaság közvetett veszteségeink számszerûsítésére egyelőre nem vállalkoznak, de ha a Mahart partnerei sorozatosan vonják vissza megbízásaikat, alternatív szállítási módokat keresnek.

A szerb-montenegrói kormány részéről egyelőre nem mutatkozik készség - a probléma rendezésére, ezért Valkár István, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hajózási főosztályvezetője sem lát gyors megoldást. A Duna Bizottság ugyan minden bizonnyal elítéli Szerbiát az intézkedés miatt, de a tényleges károkat csak polgári peres eljárásban lehet érvényesíteni.

Hosszú távú megoldást jelentene viszont a Duna-konvenció konferenciájának összehívása, ahol magas politikai szinten, például az Európai Unió illetékes bizottsága képviselőinek jelenlétében újra kellene tárgyalni a dunai hajózás időszerû kérdéseit - annál is inkább, mert 3-4 évente rendszeresen megismétlődnek a dunai hajózást megbénító, szerb intézkedések.


Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!