A IATA szerint az ágazat szereplőinek összesített nyeresége 2,5 milliárd dollár lehet 2010-ben. Legutóbbi, márciusi prognózisában még 2,8 milliárd dolláros veszteséget valószínűsített a szervezet.
Giovanni Bisignani, a IATA vezetője szerint a világgazdaság a korábban vártnál gyorsabban kapaszkodik ki a válságból, s a légi forgalom már vissza is tért a krízis előtti szintre. Az ágazat így 2007 óta először ismét nyereséges lehet.
A világ nagy térségei közül Európa az egyetlen, ahol veszteséggel zárhatnak a légitársaságok, főként a gazdaság gyengesége miatt. A kontinens vállalatait az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt korlátozások is sújtották, a nyári szezon sikerét pedig a sztrájkok veszélye fenyegeti - mondta az IATA vezetője a berlini ILA nemzetközi légi közlekedési szakmai vásáron.
A személyszállításban 7,1 százalékos, a teherszállításban 14 százalékos bővülést vár világszinten a IATA. A profit az ázsiai-csendes-óceáni térségben működő társaságoknál lehet a legnagyobb, összesen 2,2 milliárd dollár, míg az észak-amerikai légitársaságok 1,9 milliárd nyereséget érhetnek el. Afrikában 2002 óta először zárhat nyereséggel - 100 millió dollár összesített profittal - az ágazat.
A légi közlekedés nyereségességét veszélyeztető tényezők közül első helyen a túlkapacitást említette az IATA vezetője. Az idén 1.340 új gépet szállítanak le a gyártók a légitársaságoknak, és ebből csak 500 darabot rendeltek a flották frissítésére, az elöregedett repülők cseréjére - mondta Bisignani, aki szerint az ágazat szereplőinek a jövedelmezőség javítására kellene törekedniük, és nem a piaci részesedés növelésére.
A második fő kockázati tényezőt "a realitásoktól elszakadt" alkalmazotti állomány béremelési követelései jelentik. Veszélyeztetik az ágazat talpra állását a partnerek - a repülőtereket működtető cégek és a légiirányító hatóságok - szolgáltatásainak drágulása, az esetleges adóemelések és a kőolaj árának ingadozása.
MTI/Menedzsment Fórum