4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GfK Hungary Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem közös Fogyasztói Bizalom Index-kutatásából kiderül: dupla annyian félünk most a munkanélküliségtől, mint az előző negyedévben, a vásárlási hajlandósági indexünk pedig történelmi mélyponton van. Ennek ellenére úgy vásároltunk a karácsonyi szezonban és azután, mint tavaly. Így akarunk kompenzálni?

Nem esik jól
Mind a GKI Gazdaságkutató Zrt., mind a GfK Hungary Piackutató Intézet a Corvinus Egyetemmel közösen kutatja a magyar fogyasztók és a gazdasági szereplők gazdaságba vetett bizalmát és hangulatát. Mint arról beszámoltunk, a GKI szerint történelmi mélypontra süllyedt a GKI konjunktúra-indexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke tavaly decemberben. Ezzel párhuzamosan a Fogyasztói Bizalom Index is történetének második legalacsonyabb értékén van.

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe 2008 utolsó negyedévében huszonhat százalékpontnyit csökkent, jelenleg 124,4 ponton áll. Hasonló mértékű esést 2006 második negyedévében mértek a kutatók, akkor ötvenkét százalékpontot zuhant az index. Az egész világot érintő pénzügyi és gazdasági válság első hónapjaiban a komplex mutatószám minden komponense csökkent, kivéve az ország gazdasági helyzetének hosszú távú megítélését, amely változatlan maradt.

Rosszkedvűen vásároltunk

Szintén számottevően, huszonhét ponttal csökkent a vásárlási hajlandóság indexe. Ekkora csökkenésre még nem volt példa a korábbi mérések szerint. Ennek ellenére alig győztünk vásárolni a karácsony előtt és az azt követő akciós időszakban, tudomást sem véve a gazdasági helyzetről. Kozák Ákos, a Gfk Hungary ügyvezetője szerint a cselekedetektől függetlenül a közhangulat még lehet nagyon pesszimista, mint ahogy a mérések alapján az is. A szakember úgy véli, az emberek nagyon is reálisan látják a helyzetet, de némi eltérés mindig van a valóság és a közhangulat között.

Az sem mindegy azonban, milyen hangulatban hozták meg vásárlásra vonatkozó döntéseiket a fogyasztók. Idén minden valószínűséggel sokkal rosszabb, feszültebb légkörben költötték pénzüket az emberek, és ami maga is egy kompenzálás, a recesszió egyfajta túlreagálása.

Fenyegetőbb erejű a munkanélküliség

Kozák Ákost a vásárlási hajlandóság index ilyen mértékű visszaesése is váratlanul érte, azonban a legnagyobb meglepetést a munkanélküliségre vonatkozó várakozások okozták a szakembernek. "Tudtam, hogy növekedni fog, de az aránya, azaz, hogy a duplájára nőtt, igencsak megdöbbentő." A korábbi 48 százalékkal szemben a megkérdezettek többsége, 89 százaléka a munkanélküliség növekedésére számít a következő egy évben.

Nem meglepő, hogy a fogyasztói várakozások indexe is jelentős mértékben, 24,9 ponttal csökkent. A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások szerint a megkérdezettek kétharmada (66 százalék) az inflációnál kisebb mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő egy-két évben. Az előző negyedévhez képest némileg módosult a megkérdezettek véleménye a hitelfelvételről. Tízből mintegy hat válaszadó (58 százalék) sohasem venne fel hitelt, 34 százalékuk szerint pedig a jelenlegi időszak nem megfelelő a hitelfelvételhez.

A megkérdezettek kevesebb mint fele (44 százalék) számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban. Az előző negyedévhez képest 43 százalékról 57 százalékra emelkedett azok aránya, akik szerint nem alkalmas az idő megtakarításaik felhasználására. A korábbi periódushoz képest némileg kevesebben vannak olyanok (17 százalék), akiknek nincs megtakarításuk.

Az ország helyzetét nem látjuk borúsabban

A Fogyasztói Bizalom Index legtöbb adata drasztikusan csökkent, azonban az ország gazdasági helyzetének hosszú távú, azaz következő öt évre vonatkozó megítélésében nem történt változás.
Az inflációs várakozások pedig kedvezőbb képet mutatnak, mint az előző negyedévben: jelentősen csökkent azok aránya, akik az árak emelkedésére számítanak - a korábbi 91 százalékról 66 százalékra esett arányuk.

2008 utolsó negyedévében csökkent mind a lakásvásárlást, mind a lakáseladást érdemesnek tartók aránya. Az autóvásárlással kapcsolatban viszont megoszlanak a vélemények: a válaszadók egyharmada szerint érdemes, ugyanennyi válaszadó szerint pedig nem érdemes azt vásárolni.

GF

Menedzsment Fórum

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!