A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe 2008 utolsó negyedévében huszonhat százalékpontnyit csökkent, jelenleg 124,4 ponton áll. Hasonló mértékű esést 2006 második negyedévében mértek a kutatók, akkor ötvenkét százalékpontot zuhant az index. Az egész világot érintő pénzügyi és gazdasági válság első hónapjaiban a komplex mutatószám minden komponense csökkent, kivéve az ország gazdasági helyzetének hosszú távú megítélését, amely változatlan maradt.
Rosszkedvűen vásároltunk
Szintén számottevően, huszonhét ponttal csökkent a vásárlási hajlandóság indexe. Ekkora csökkenésre még nem volt példa a korábbi mérések szerint. Ennek ellenére alig győztünk vásárolni a karácsony előtt és az azt követő akciós időszakban, tudomást sem véve a gazdasági helyzetről. Kozák Ákos, a Gfk Hungary ügyvezetője szerint a cselekedetektől függetlenül a közhangulat még lehet nagyon pesszimista, mint ahogy a mérések alapján az is. A szakember úgy véli, az emberek nagyon is reálisan látják a helyzetet, de némi eltérés mindig van a valóság és a közhangulat között.
Az sem mindegy azonban, milyen hangulatban hozták meg vásárlásra vonatkozó döntéseiket a fogyasztók. Idén minden valószínűséggel sokkal rosszabb, feszültebb légkörben költötték pénzüket az emberek, és ami maga is egy kompenzálás, a recesszió egyfajta túlreagálása.
Fenyegetőbb erejű a munkanélküliség
Nem meglepő, hogy a fogyasztói várakozások indexe is jelentős mértékben, 24,9 ponttal csökkent. A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások szerint a megkérdezettek kétharmada (66 százalék) az inflációnál kisebb mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő egy-két évben. Az előző negyedévhez képest némileg módosult a megkérdezettek véleménye a hitelfelvételről. Tízből mintegy hat válaszadó (58 százalék) sohasem venne fel hitelt, 34 százalékuk szerint pedig a jelenlegi időszak nem megfelelő a hitelfelvételhez.
A megkérdezettek kevesebb mint fele (44 százalék) számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban. Az előző negyedévhez képest 43 százalékról 57 százalékra emelkedett azok aránya, akik szerint nem alkalmas az idő megtakarításaik felhasználására. A korábbi periódushoz képest némileg kevesebben vannak olyanok (17 százalék), akiknek nincs megtakarításuk.
Az ország helyzetét nem látjuk borúsabban
2008 utolsó negyedévében csökkent mind a lakásvásárlást, mind a lakáseladást érdemesnek tartók aránya. Az autóvásárlással kapcsolatban viszont megoszlanak a vélemények: a válaszadók egyharmada szerint érdemes, ugyanennyi válaszadó szerint pedig nem érdemes azt vásárolni.