2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az hosszú aszály miatt a vártnál kevesebb, csak 3,2-3,3 millió hektoliter bor várható, az szüret elötti utolsó termésbecslés 3,5 millió hektoliterrel számolt.

Menedzsmentfórum

Az hosszú aszály miatt a vártnál kevesebb, csak 3,2-3,3 millió hektoliter bor várható, az szüret elötti utolsó termésbecslés 3,5 millió hektoliterrel számolt.

A Világgazdaság értesülései szerint belföldön - a jelenlegi 28-30 literes éves fogyasztásnál - évek óta túlkínálat van, ami kedvezőtlenül hat a gazdálkodók jövedelmezőségére és versenyképességére. A kialakult helyzetért nagy részt a növekvő import felelős. Hazánkba a legtöbb bor Olaszországból érkezik, de a különféle láncok révén más, francia, spanyol borok is vannak a piacon.

A legkiélezetebb verseny a asztali és a tájborok szegmensében zajlik, a főszereplők pedig a fogyasztás 66-67 százalékát kitevő, az áruházakban literenként átlagosan 300-400 forintért kínált borok. Mi magyarok nem fogyasztunk "elég" bort, -tíz éve változatlanul- fejenként évente 28-30 litert, az EU átlag 40 liter.

Az EU-ba lépés után az eddigi importvámok leegyszerűsödnek, de a harmadik országok borai is könnyebben jutnak el hozzánk, mivel az EU-vámok a jelenleg nálunk érvényesítettnél lényegesen alacsonyabbak.

Kalifornia, Chile, Argentína és Ausztrália -akik a mieinknél is olcsóbban termelnek szölőt- húsz éve a világ 40-42 millió hektoliteres borkereskedelméből mindössze 4 százalékot képviselt. 2002-ben a nemzetközi forgalom már meghaladta a 60 millió hektolitert, és az újvilágiak részaránya ennek a 20-22 százaléka. Ezen belül az ausztrálok egyedül több mint 1 milliárd dollár fölötti exportot termeltek.

Egy tekintélyes grémium megfogalmazásában lényegében kész a magyar borstratégia, mindössze néhány fejezetét szükséges kiegészíteni. A stratégia jól fogalmazta meg a huszonkét borvidék szerepét. Ezek megbecsülése jelentheti a program következetes végrehajtását, mert a szőlő-bor ágazat csak ezek karakteres szereplésével lesz képes a pozícióit legalább Európában megőrizni - nyilatkozta a Világgazdaságnak Herpay Balázs, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének igazgatója.

Kapcsolódó anyagok
Borászok és bormarketing az ágazat talponmaradásáért
Bormarketing és borkultúra Magyarországon


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!