3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Két magyar javaslat is bekerült az EU hosszú távú közlekedésfejlesztési csomagjába, ami hamarosan az unió parlamentje elé kerül. A tervezet szerint 2007 és 2020 között kétszázhetven milliárd eurót költenének az európai közúti és vasúti hálózatra.

Hamarosan az Európai Parlament elé kerül az unió hosszú távú közlekedésfejlesztési tervezete - mondta Kazatsay Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkára egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen. A 2007-2020 közötti időszak beruházásairól szóló javaslat 270 milliárd eurós (70 ezer milliárd forintos) végösszeget tartalmaz. A koncepciót egy tavaly decemberben létrehozott munkacsoport hét hónap alatt dolgozta ki, melyben a csatlakozó országok képviselői egyenjogú tagként vettek részt.

Háromból két magyar javaslatot elfogadtak

Hazánk három projektcsomagot nyújtott be, melyből kettőt elfogadott a munkacsoport. Az egyik az úgynevezett helsinki V. folyosó fejlesztése, mely Magyarországot délnyugat-északkelet irányban szeli át, az M7-es és az M3-as autópálya vonalán. A másik javaslat a Duna-projekt, mely elsősorban a folyómeder rendezését foglalja magában. A harmadik magyar igény a Ferihegyi repülőtér hármas termináljára vonatkozott, de ezt nem támogatták, mivel reptéri beruházások egyáltalán nem kerültek a csomagba.

Összhangban a kormány koncepciójával

Az Európai Unió támogatja a "harmadik országok" - a bővítésből belátható időn belül kimaradó államok - felé irányuló utak fejlesztését is. Így kapott helyet a listán a többek közt Budapestet Szarajevóval összekötő V./C korridor, mely a 6-os és az 56-os főutak autópályává, illetve autóúttá szélesítését tartalmazza. Kazatsay Zoltán elmondta: az EU által fontosnak ítélt közlekedési fejlesztések összhangban vannak a magyar kormány középtávú közlekedési koncepciójával.

Kevésnek találták a központi támogatást

A helyettes államtitkár szerint a munkacsoport azt is megállapította, hogy az elmúlt években azért nem tudott dinamikusabban fejlődni az összeurópai közlekedési hálózat, mert a költségek mindössze egytizedét fedezték a brüsszeli kasszából. Ezért felvetették, hogy a tízszázalékos korlátot emeljék fel legalább húsz százalékra.

Az EU kohéziós és strukturális alapjaiból 2004 és 2007 között félmilliárd eurót (130 milliárd forintot) kaphatunk közlekedési fejlesztésekre - mondta Kazatsay Zoltán. Jövőre 50-80 millió euró állhat a rendelkezésünkre, melyhez a szükséges önrészt a 2004-es költségvetésben különítik el.


Forrás: Magyarorszag.hu


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!