3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Két magyar javaslat is bekerült az EU hosszú távú közlekedésfejlesztési csomagjába, ami hamarosan az unió parlamentje elé kerül. A tervezet szerint 2007 és 2020 között kétszázhetven milliárd eurót költenének az európai közúti és vasúti hálózatra.

Hamarosan az Európai Parlament elé kerül az unió hosszú távú közlekedésfejlesztési tervezete - mondta Kazatsay Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkára egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen. A 2007-2020 közötti időszak beruházásairól szóló javaslat 270 milliárd eurós (70 ezer milliárd forintos) végösszeget tartalmaz. A koncepciót egy tavaly decemberben létrehozott munkacsoport hét hónap alatt dolgozta ki, melyben a csatlakozó országok képviselői egyenjogú tagként vettek részt.

Háromból két magyar javaslatot elfogadtak

Hazánk három projektcsomagot nyújtott be, melyből kettőt elfogadott a munkacsoport. Az egyik az úgynevezett helsinki V. folyosó fejlesztése, mely Magyarországot délnyugat-északkelet irányban szeli át, az M7-es és az M3-as autópálya vonalán. A másik javaslat a Duna-projekt, mely elsősorban a folyómeder rendezését foglalja magában. A harmadik magyar igény a Ferihegyi repülőtér hármas termináljára vonatkozott, de ezt nem támogatták, mivel reptéri beruházások egyáltalán nem kerültek a csomagba.

Összhangban a kormány koncepciójával

Az Európai Unió támogatja a "harmadik országok" - a bővítésből belátható időn belül kimaradó államok - felé irányuló utak fejlesztését is. Így kapott helyet a listán a többek közt Budapestet Szarajevóval összekötő V./C korridor, mely a 6-os és az 56-os főutak autópályává, illetve autóúttá szélesítését tartalmazza. Kazatsay Zoltán elmondta: az EU által fontosnak ítélt közlekedési fejlesztések összhangban vannak a magyar kormány középtávú közlekedési koncepciójával.

Kevésnek találták a központi támogatást

A helyettes államtitkár szerint a munkacsoport azt is megállapította, hogy az elmúlt években azért nem tudott dinamikusabban fejlődni az összeurópai közlekedési hálózat, mert a költségek mindössze egytizedét fedezték a brüsszeli kasszából. Ezért felvetették, hogy a tízszázalékos korlátot emeljék fel legalább húsz százalékra.

Az EU kohéziós és strukturális alapjaiból 2004 és 2007 között félmilliárd eurót (130 milliárd forintot) kaphatunk közlekedési fejlesztésekre - mondta Kazatsay Zoltán. Jövőre 50-80 millió euró állhat a rendelkezésünkre, melyhez a szükséges önrészt a 2004-es költségvetésben különítik el.


Forrás: Magyarorszag.hu


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!