4p

Hatalmas lökést kapott volna az iparunk, ha a Jaguar Land Rover nem Szlovákiában, hanem nálunk építi fel új üzemét.

A napokban véget ért a találgatás, hogy a Jaguar Land Rover (JLR) hol fogja felépíteni leendő üzemét: a nyertes Szlovákia lett. Korábban úgy hírlett, hogy valamennyi visegrádi ország, így hazánk is versenyben volt, azonban az erős helyi beszállítói hálózat és a jó logisztika miatt Nyitra mellett tette le a voksát az indiai Tata Group tulajdonában álló cég.

Hogy mit is jelentett volna számunkra a vállalat magyarországi működése, ahhoz elég végignézni az itteni autógyárakon.

Az Audi tavaly 135,2 ezer autót gyártott Győrben, a Mercedes kecskeméti üzemében pedig közel 150 ezer kocsi gördült le a futószalagról. A Suzuki idén 165 ezer autót tervez gyártani, miután a Vitarák márciusban elkezdtek kigurulni Esztergomból. Ebbe a sorba jött volna egy 300 ezres kapacitású gyár, amely finoman szólva is erősítette volna a magyar feldolgozóipart, nem beszélve a 6 ezer munkahelyről. A beruházás értéke gyébként 1,3 milliárd euró lesz, ami annak tükrében is nagy szám, hogy az Audi 1993 és 2012 között 5 milliárd euró értékű beruházást hajtott végre nálnuk, nyilván nominálértéken.

Bár a nagy autógyárak mellett számos kisebb üzem járul hozzá a hazai járműipar teljesítményéhez, érdemes megnézni, hogy az elmúlt években miként alakultak a szektor számai. Az elmúlt évek azért relevánsak, mert egyrészt elindult a termelés a Mercedes kecskeméti üzemében és az Audi is teljes kapacitáson kezdett el működni. A Suzuki tavalyi leállása - amikor az előző generációs SX4 és a Splash gyártását befejezték - szintén megmutatta, hogy milyen súlyt jelentenek ezek az üzemek a hazai ipar számára.

A következő grafikonon az látszik, ahogy a járműgyártás aránya a teljes feldolgozóiparon belül elérte a 30 százalékot az elmúlt években. Ehhez kétség kívül kellett az a több százezer autó, amely kigördült az üzemekből és amely gyártási száma a 300 ezer Jaguárral és Land Roverrel jól 60 százalékkal nőtt volna.

A lenti ábrán pedig a járműipari termelés növekedését mutatjuk folyó áron és éves bázison, amely egyébként júniusban már a 700 milliárd forintot is átlépte, mikor 2011 elején még csak a 300 ezres szinten mozgott.

Bizonyára közelebb kerültünk volt Orbán iparosítási álmához is, bár – mint azt múltkor kiszámoltuk – ehhez nem annyira az alacsony hozzáadott-értékű autógyárakra van szükség, de egészen biztosan adott volna pár tizedszázalékot. Ráadásul a kormány presztizsének is jót tett volna, ha lenne egy autógyár, amelynek nem csak az átadásán vettek részt, hanem az idecsábításuk is egyértelműen a nevükhöz kötődött volna.

Komoly terveket sző a cég

A Jaguar Land Rover nem kisebb célt tűzött ki maga elé, minthogy egy komoly modelloffenzívával a következő években megszorongatja a három német prémiumgyártót, amelyek pedig jelenleg több mint 4-szer annyi autót adnak el világszerte, mind a két brit márka együttvéve. A JLR 2014-ben 462,7 ezer kocsit értékesített, amely 9 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakának adatát. Ebből 81,6 ezer volt a Jaguar és 381,1 ezer a Land Rover.

Kattintásra galéria nyílik!

Az idei első félév egyébként nem úgy alakult, ahogy a cég remélte, ugyanis a kínai gazdaság gyengélkedése miatt a régióban 27 százalékkal esett az értékesítés. Ezt az európai és az amerikai piac viszont ellensúlyozni tudta, így az első hat hónapban 239,2 ezer autót sikerült eladni, közel annyit, mint egy évvel korábban. A mínuszt egyébként a Jaguar „hozta össze” azzal, hogy a kifutott felső-kategóriás kocsija, az XF, illetve kistestvére, az XE sem kapható még Európán kívül. Ugyanakkor a cég az új modellek mellett egy nagy dobásra készül: bemutatnak egy crossovert a szeptemberi frankfurti autókiállításon és jövőre megkezdik az értékesítést is.

Eközben a Land Rovert sem kell félteni. A nemrég megújult Range Rover és Range Rover Sport mellett nemrég mutatták be a kisebb Discovery „szebb kivitelét” szintén Sport néven.

Kattintásra galéria nyílik!

Látható tehát, hogy a cég ugyanazt az utat járja be, amit más gyártók, vagyis a lehető legtöbb szegmensben kívánnak versenyezni az élénkülő globális autópiacon. Nem véletlenül nyitottak tavaly üzemet Kínában és építenek egyet Brazíliában a brit és az indiai egység mellé, sőt egyes modelleket Ausztriában gyártanak majd pár év múlva. A szlovák üzem tervezett, 300 ezres kapacitása, annak tükrében, hogy kikkel szeretne versenyezni a JLR, nem is tűnik a valóságtól elrugaszkodottnak.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!