A legnagyobb európai hitelminősítő által összeállított tízoldalas elemzés szerint, jóllehet a térség "súlyosan" lemaradt Nyugat-Európától, az egy főre jutó GDP például a régi EU-15 átlagának hozzávetőleg a negyede, a reklámkiadások tekintetében kisebb a lemaradás. A kutatás eredményei ugyanakkor azt mutatják, hogy az új tagok között az egy főre jutó reklám-kiadásokban rendkívül széles szórás mutatkozik, a két szélsőérték között tízszeres a különbség.
A Fitch adatai szerint a mezőnyt magasan Magyarország vezeti, egy főre jutó 230 dolláros tévéhirdetési kiadással. A különbséget jelzi, hogy a második helyezett Csehországban is csak 150 dollár a fejenkénti átlag, a vizsgált tizenkét ország rangsorát pedig Románia zárja 20 dollár alatti összeggel.
A cég szerint a magyar tévéreklám-piac egy főre eső kiadása a nyugat-európai piaccal egyező, sőt egyes ottani országokénál magasabb. A két legjelentősebbnek számító piacot tekintve Nagy-Britanniában a fejenkénti reklámköltés 288 dollár, míg Németországban 219 dollár. A vezető globális tévéreklám-hatalom az Egyesült Államok, ahol az egy lakosra jutó hirdetési kiadás 518 dollár, áll a londoni elemzésben.
A GDP-arányos költéseket tekintve is Magyarország az éllovas 2 százalék feletti aránnyal. A közép- és kelet-európai térség átlaga valamivel a GDP 1 százaléka alatt van, és a hazánkat legjobban megközelítő Csehország adata sem éri el a másfél százalékot. A sereghajtó Romániában az arány jócskán elmarad a fél százaléktól.
A felmérés szerint a tévében reklámozott termékkosár összetétele is erősen változó: a magasabb reklámköltésű országokban, mint Magyarországon, a távközlési cikkek, az autók és a finanszírozási termékek alkotják a legnagyobb kategóriát, ami közel jár például Nagy-Britannia jellemző reklámkosarához. A román és az orosz piacot ugyanakkor elsősorban élelmiszer-, italtermék- és tisztítószer-reklámok jellemzik, áll a jelentésben.
MTI/Menedzsment Fórum