A tárca még október végén közölte: 38 mellékvonalon - nemrégiben végzett vizsgálata alapján - nem látja indokoltnak, hogy az országos közforgalmi vasúti rendszerben továbbra is fenntartsa a személyszállítási szolgáltatást. Ezért azt decembertől nem fogja megrendelni, ha az érintett önkormányzatok nem nyilatkoznak a térségi vasúttá minősítésről.
Az önkormányzatoknak is a zsebükbe kellene nyúlniuk
Ezzel kapcsolatban Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára október végén 3.200 polgármesternek küldött tájékoztató levelet. Ebben közölte: lehetőség van arra, hogy a továbbiakban térségi vasútként működjenek azok a vonalak, amelyek működtetése az országos rendszerben irracionális, amennyiben az önkormányzatok vállalják a térségi vasúttal kapcsolatos kötelezettségeket.

A későbbiekben például kötelező érvényűen nyilatkozniuk kellene arról, hogy hozzájárulnak a működtetéshez kapcsolódó helyi jelentőségű fejlesztésekhez. Ide tartozik például a település vasútállomásának felújítása, a közlekedés megszervezése az állomás és a településközpont között vagy éppen a P+R parkolók kialakítása.
Pályáztat a minisztérium
A mostani nyilatkozatok alapján a GKM pályázatokat ír ki a térségi vasutak üzemeltetőinek kiválasztására, a győztesekkel pedig közszolgáltatási szerződést köt. (A helyközi közlekedés ellátása tehát továbbra is a tárca felelőssége marad.)
Az állam "a működtető vasúttársaságnak kifizeti azt a közszolgáltatási kompenzációt, amit a közgazdaságilag hatékonynak tekintett szolgáltatónak ugyanezen szolgáltatásért veszteségkiegyenlítésként fizetne" - derül ki Felsmann Balázs önkormányzatoknak írt leveléből. A tárca emellett önkormányzati és állami pályázati forrásokat csoportosítana a térségi vasút működtetésére.
Az önkormányzatok nyilatkozattételi határideje szerda éjfélkor járt le, az ezt elmulasztók esetében már csak a tavaszi menetrend készítésekor lesz lehetőség áttérni a térségi vasúti közszolgáltatásként nyújtott személyszállításra. A sajtó útján egyébként több önkormányzat is nehezményezte, hogy a tárca által adott információ-mennyiség és idő nem elegendő egy ilyen nagy jelentőségű döntés meghozatalához.
A 2008-as évi integrált vasúti és autóbusz-menetrendről, így a veszélyeztetett mellékvonalak sorsáról Kóka János hoz majd döntést, legkésőbb november végéig. A gazdasági és közlekedési miniszter az ígéretek szerint a vizsgálat adatai és a szakmai javaslatok mellett figyelembe fogja venni az előzetes önkormányzati szándéknyilatkozatokat és a társadalmi egyeztetésen felmerült véleményeket is.
Menedzsment Fórum