3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A szerda éjféli határidőig összesen 34 önkormányzat jelezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM), hogy vállalná a térségi vasúttá átminősítéssel járó kötelezettségeket. A szándéknyilatkozatok összesen tíz vasútvonalat érintenek, közölte a tárca.

A tárca még október végén közölte: 38 mellékvonalon - nemrégiben végzett vizsgálata alapján - nem látja indokoltnak, hogy az országos közforgalmi vasúti rendszerben továbbra is fenntartsa a személyszállítási szolgáltatást. Ezért azt decembertől nem fogja megrendelni, ha az érintett önkormányzatok nem nyilatkoznak a térségi vasúttá minősítésről.

Az önkormányzatoknak is a zsebükbe kellene nyúlniuk

Ezzel kapcsolatban Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára október végén 3.200 polgármesternek küldött tájékoztató levelet. Ebben közölte: lehetőség van arra, hogy a továbbiakban térségi vasútként működjenek azok a vonalak, amelyek működtetése az országos rendszerben irracionális, amennyiben az önkormányzatok vállalják a térségi vasúttal kapcsolatos kötelezettségeket.


A későbbiekben például kötelező érvényűen nyilatkozniuk kellene arról, hogy hozzájárulnak a működtetéshez kapcsolódó helyi jelentőségű fejlesztésekhez. Ide tartozik például a település vasútállomásának felújítása, a közlekedés megszervezése az állomás és a településközpont között vagy éppen a P+R parkolók kialakítása.

Pályáztat a minisztérium

A mostani nyilatkozatok alapján a GKM pályázatokat ír ki a térségi vasutak üzemeltetőinek kiválasztására, a győztesekkel pedig közszolgáltatási szerződést köt. (A helyközi közlekedés ellátása tehát továbbra is a tárca felelőssége marad.)

Az állam "a működtető vasúttársaságnak kifizeti azt a közszolgáltatási kompenzációt, amit a közgazdaságilag hatékonynak tekintett szolgáltatónak ugyanezen szolgáltatásért veszteségkiegyenlítésként fizetne" - derül ki Felsmann Balázs önkormányzatoknak írt leveléből. A tárca emellett önkormányzati és állami pályázati forrásokat csoportosítana a térségi vasút működtetésére.

Az önkormányzatok nyilatkozattételi határideje szerda éjfélkor járt le, az ezt elmulasztók esetében már csak a tavaszi menetrend készítésekor lesz lehetőség áttérni a térségi vasúti közszolgáltatásként nyújtott személyszállításra. A sajtó útján egyébként több önkormányzat is nehezményezte, hogy a tárca által adott információ-mennyiség és idő nem elegendő egy ilyen nagy jelentőségű döntés meghozatalához.

A 2008-as évi integrált vasúti és autóbusz-menetrendről, így a veszélyeztetett  mellékvonalak sorsáról Kóka János hoz majd döntést, legkésőbb november végéig. A gazdasági és közlekedési miniszter az ígéretek szerint a vizsgálat adatai és a szakmai javaslatok mellett figyelembe fogja venni az előzetes önkormányzati szándéknyilatkozatokat és a társadalmi egyeztetésen felmerült véleményeket is.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!