3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre erősödik a modern bolttípusok súlya: a diszkontok növekvő szerepet játszanak, ahogyan a szupermarketek és a továbbra is terjeszkedő hipermarketek. Ennek következtében tovább koncentrálódik mind a forgalom, mind a bolthálózat. Többek között ezt mutatják a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexének 2008 első félévi adatai.

Az idei első félévben érzékelhetően nőtt a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont piaci részesedése az élelmiszerek bolti eladásából. Részarányuk sorrendben 30, 11 és 19 százalék az idei, február-júliusi időszak adatai alapján.

A Nielsen által mért 90 élelmiszerkategória kiskereskedelmi forgalmában a legnagyobb növekedést a szupermarket érte el; a bolttípus a legutóbbi hat hónap  során – értékben - 15 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolított le, mint tavaly február-júliusban. Szintén növekedett az utána következő diszkont tíz, hipermarket kilenc, hazai lánc négy százalékkal. Az önálló kis boltok bevételei stagnáltak.

Kevesebb üzlet, nagyobb eladótér

A hazai bolthálózat legfontosabb jellemzője a folyamatos koncentrálódás. Egyrészt csökken az üzletek száma: december végén 700-zal kevesebb egység alkotta a bolthálózatot, mint egy évvel azelőtt. Ugyanakkor viszont terjeszkednek a modern csatornák, és az összes kiskereskedelmi eladótér folyamatosan növekszik. Három éve, december 31-én 2,5 millió négyzetméternyi eladótérrel rendelkezett a hazai élelmiszer-kiskereskedelem, tavalyelőtt 2,6 millió, múlt év végén pedig már 2,8 millió négyzetméterrel.

Figyelemre méltó az élelmiszer bolti eladásából a hazai láncok 28 százalékos piaci részesedése, ami Közép- és Kelet-Európában, regionális szinten kiemelkedő. Ez a csatorna a közeljövőben is fontos maradhat, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.

Egyre több a hipermarket

A magyar kiskereskedelem változásának egyik motorja a hipermarket. Jelenleg 127 hipermarket működik Magyarországon, szemben a múlt év végi 123-mal, és a tavalyelőtti 109-cel. A bolttípus az elmúlt tizenöt év során látványosan fejlődött: élelmiszernél 30, háztartási vegyiárunál és testápoló szereknél 38 százalékos, kimagasló piaci részesedést ért el a Nielsen idei első félévre vonatkozó adatai szerint. A következő három év során azonban várhatóan lassul a növekedés. Újabb hiperek nyílnak, de az egy üzletre jutó forgalom valószínűleg kisebb lesz.

A diszkont terjeszkedése következtében a hagyományos kereskedelem jelentősége az eddigieknél gyorsabban csökken annak ellenére, hogy a magyar vásárlók sokkal lojálisabbak a „sarki boltokhoz”, mint a nyugat-európaiak. Jelenleg az öt magyarországi diszkont lánc (Aldi, Lidl, Penny Market, Plus és Profi) 518 egységét tartja nyilván a Nielsen.

A magyar piac további jellemzője, hogy a kereskedelemi márkák általában jelentősek, noha piaci részesedésük kategóriánként eltér. A kereskedelmi márkás termékek elfogadottsága továbbra is egyre nagyobb lesz, de az eddigiekhez képest lassuló dinamikával.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!