Német politikusoknak írt levelekkel próbálja menteni a menthetőt a kínai BAIC autógyártó cég a GM német leányvállalata, az Opelért folytatott küzdelemben, értesült a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.
Jobban járnának a németek a kínaiakkal?
A német lap szerint a kínaiak levelükben arról szeretnék meggyőzni a döntéshozókat, hogy az ő ajánlatuk elfogadása esetén kevesebb pénzzel kellene hozzájárulniuk a német adófizetőknek az Opel megmentéséhez, mintha az osztrák-kanadai Magna lenne a befutó. A BAIC vezetői a levélben ígéretet tesznek arra is, hogy egyetlen németországi Opel-gyárat sem zárnának be – igaz, azt már nem zárják ki, hogy leépítésre szükség lehet. Egyúttal arra is felhívják a figyelmet, hogy az Opel „helyzete még az eddigi legrosszabb forgatókönyvben szereplő várakozásaiknál is komolyabb.”
Ami a konkrét számokat illeti, a BAIC állítólag 660 millió euró saját tőkét tolna a német autógyártóba, és 2,64 milliárd eurós garanciát vár el a német államtól - a Magna esetében utóbbi összeg 4,5 milliárd eurót tenne ki. A kínaiak elképzelése szerint az új Opel-cégben a BAIC 51, a General Motors pedig 49 százalékot birtokolna.
Előnyben a Magna
Lehetséges azonban, hogy a kínaiak utolsó rohama túl későn jön. Carl-Peter Forster, a GM európai főnöke ugyanis egy vasárnapi lapinterjúban kiemelte: a Magna már komoly előnnyel rendelkezik – a velük folytatott tárgyalások vannak a legelőrehaladottabb fázisban. Forster arra számít, hogy hamarosan, akár már július közepéig megköthetik a szerződést az osztrák-kanadai befektetővel.
Igaz, egy kis remény azért még van a kínaiak számára. Egyrészt az üzlethez még lesz néhány szava a német kormánynak is, amely - négy tartománnyal közösen - az átmeneti időszakra 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít a cégnek. Másrészt azt Forster is elismerte, hogy több befektetővel tárgyalnak egyszerre - tehát nem csak a Magna van versenyben az Opelért.
Vinnék a Pierre Cardint is
A közelmúltban egyébként egy másik, tradicionális európai márkára is kivetették hálójukat a kínaiak: június végi híradások szerint egy ottani cipőgyár, a Guangzhou Jiansheng Trading Ltd meg kívánja venni a francia Pierre Cardint, az egyik legrégebbi nyugat-európai divatházat és –márkát. A cég korábban a Cardin-termékek kínai terjesztője volt, innen az ismeretség. Most körülbelül 200 millió eurót kínál a francia vállalatért.
A kínai kormány e hónap elején rendeletben kötelezte a vállalatokat, hogy még szerződéskötés előtt jelentsék be külföldi felvásárlási terveiket, ugyanis rohamosan nő az ilyen jellegű tőkekiáramlás Kínából.
Menedzsment Fórum