2p

A megyei autópályadíj nagyon jó dolog, de ennek kifizetése – legalábbis a fővárosban és vonzáskörzetében – valljuk be, nincs a döntésünkre bízva, még ha úgy is tűnik.

Mint azt szerdán megtudtuk, a fővárosi utakat tehermentesíteni hivatott M0 fizetőssé válik, ahogy az autópályák budapesti szakaszai is. A felhördülés jogos, hiszen ezek az utak integráns részei a fővárosi hálózatnak (ezzel az erővel Hungária körút is díjteles lehetne) és pont azokat a környezetvédelmi, illetve élhetőségi szempontokat köpi szembe, amellyel kapcsolatban ez a kormányzat amúgy sem mutatott túl sok érzékenységet.

A másik oldalról ugyanakkor kapunk egy, a jelenleginél jóval rugalmasabb és az egyéni utazási igényeket figyelembe vevő megyei útdíjfizetési rendszert, amely valamelyest segít lenyelni ezt a keserű pirulát. Mi volt ugyanis eddig? Az autós dönthetett, hogy év elején kifizet 43 ezer forintot, a mai magyar átlag nettó bér közel 30 százalékát, vagy megveszi az eseti jogosultságokat. Ez utóbbi esetében a 10 napos minimális díj, finoman fogalmazva nem volt a valós igényekre hangolva, és amikor eljött az utazás napja, sokan döntöttek úgy, hogy a 3 ezer forintot inkább elfröccsözik. Hegyen-völgyön át autózni amúgy is romantikus.

Az 5 ezer forint egy budapestinek, vagy az agglomerációban élőnek viszont valóban nem nagy tétel azért a kényelemért, amit például a kifejezetten hosszú M3 és M5 pest megyei szakaszainak használatáért kell egy évben kifizetnie. Azt is el kell ismerni, hogy akinek az autópálya a Budapest-Balaton viszonylatot jelentette az megússza 15 ezer forintból, sőt ha hajlandó Fejér megye határánál letérni, akkor meg csak 10 ezerből.

A probléma, a kényszer: vagyis, hogy olyan utakat és útszakaszokat tettek fizetősé, amelyek elkerülése jóval több bosszúságot okoz évi 5 ezer forintnál. Éppen ezért szerintem tévednek azok, akik komoly forgalomnövekedéssel számolnak például Budaörsön, vagy más agglomerációs településeken. Persze biztos lesznek, akik spórolnak, de ha tippelnem kéne, akkor januárban a Budapesten lakó, vagy dolgozó autósok 95 százaléka kifizeti az 5 ezret, mint a katonatiszt, és a 3-as, illetve 5-ös út mentén lakók kicsit fellélegezhetnek.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!