A kutatás felmérte a magyar közvélemény nagyvállalatokkal szemben támasztott elvárásait, vizsgálta a vállalatok jelenlegi megfelelését ezen elvárásokhoz, valamint elemezte a közvélemény tájékoztatásának lehetőségeit a vállalatok társadalmi felelősségvállalás kapcsán végzett tevékenységeiről. A kutatás legfontosabb tanulságai:
- a társadalmilag felelős vállalat gondolata még nem terjedt el Magyarországon, nem alapvető követelmény a vállalatokkal szemben.
-
- A nonprofit szervezetek támogatását azonban elvárják a cégektől (függetlenül attól, hogy nemzeti vagy multinacionális vállalatról van-e szó)
-
- A sajtó szerepe és felelőssége nélkülözhetetlen ezen a téren is, hiszen a társadalom nagy része innen tájékozódik.
A társadalmi szempontból felelős viselkedésről kialakult jelenlegi kép meglehetősen egysíkú, és az alkalmazottakkal való bánásmód határozza meg. Amikor a megkérdezetteket felkértük, hogy saját szavaikkal vázolják, mit tartanak felelős vállalati viselkedésnek, 29% az alkalmazottakkal szembeni megfelelő bánásmódot, 26% a magasabb fizetést, 26% a munkahelyek biztonságát, 17% pedig a munkahelyteremtést és -megőrzést említette.
A vállalatok társadalmi viselkedésével kapcsolatos vélekedések nagymértékben függenek az iparágtól, amelyen belül a vállalat tevékenykedik, s ugyancsak meghatározó szerepük van a gyártott termékkel kapcsolatos tényezőknek: a gyógyszeripari, számítástechnikai, csúcstechnológiát gyártó, illetve a gépjárműipari cégek a legmagasabb, míg a vegyipari, szeszesital-gyártó, illetve a dohányipari cégek a legalacsonyabb minősítést kapták a közvéleménytől.
A közvélemény jelentős hányada hasznosnak tartaná a vállalatoktól származó átfogóbb tájékoztatást - ingyenes jelentések formájában (23%) honlapokon (16%), a csomagolásban vagy boltokban terjesztett szórólapokon (33%) közzétett részletes jelentéseket, vagy egy-egy vállalat szociális tevékenységével kapcsolatos reklámok formájában (32%).
Kapcsolódó anyag
A vállalatok társadalmi felelőssége