2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

William Ouchi, a Los Angeles-i Egyetem professzora a Japánban és az Észak-Amerikában követett vezetési stílusokat összehasonlítva Z-elméletnek (Z-theory) nevezte el az általa hatékonynak tartott módszerek együttesét.

A kevert vezetési stílust nevezte el Z-elméletnek, amely a következőket hangsúlyozza:

  • hosszú távú (de nem feltétlenül életfogytiglani) alkalmazás,

  • lassú előléptetés,

  • többszakmás előmenetel vagy karrier,

  • az implicit (hallgatólagos) és az explicit (egyértelmű) kontroll-mechanizmusok keveréke,

  • vertikális és horizontális kommunikáció egyaránt,

  • kollektív részvételen alapuló döntéshozatal, de egyéni felelősség,

  • a cég gondoskodása az alkalmazottakról,

  • a kommunikáció információ és tanács formájában jelenik meg,

  • a feladat elvégzése fontosabb, mint a lojalitás vagy engedelmesség és

  • fontosságot és presztízst tulajdonítanak a külső környezet irányában kifejtett tevékenységnek és hozzáértésnek.


A japán vezetési stílust sokáig idealizálták Nyugaton. Számos, különböző iparágba tartozó vállalat vezette be az USA-ban a Z-elmélet szerinti vezetést (például a Kodak, Union Carbide, Procter and Gamble és az IBM). De nemcsak amerikában terjedt el ez a módszer, hanem például Koreában is (Samsung Group, Hundai, Daewo).

A "japán gazdasági csoda" időszakában könnyen az a benyomás keletkezhetett a vezetéselmélet észak-amerikai művelőiben, hogy a "Z-stilus" a csoda első számú oka. A kritikusok azóta rámutattak, hogy a konszenzus-keresés és az informalitás előnyben részesítése mögött egyszerűen az a tényező rejlik, hogy Japánban az írásos kommunikáció túl nehézkes, szemben az élőszóval. A közelebbi vizsgálatok kiderítették, hogy távolról sem mindegyik szervezet biztosítja élethossziglan az alkalmazottak karrierjét. Ráadásul a japán vezetés előnyben részesíti a férfiakat, a nőknek csak alárendelt szerep jut.

Az azonban bizton állítható, hogy a munkakörülmények humanizálása megteremti, ill. visszaadja a munkatársaknak az önbecsülést és az emberi méltóságot. A dolgozók közötti együttműködés jobban szolgálja a szervezet hosszú távú sikereit, mint a verseny, és a munkatársak szívesebben és eredményesebben dolgoznak a vállalatnál, ha lehetőségük nyílik tudásuk és tapasztalataik folyamatos gyarapítására.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!