Miután a BKV és az Alstom szakemberei a múlt héten a teljes kettes metróvonalon végigvontatták a Metropolis-szerelvényeket, ma éjjel újabb tűzkeresztségen estek át a járművek, tudatta az mfor.hu-val az Alstom.
A mentést gyakorolják
A Blaha Lujza téri állomáson ugyanis ma éjjel kezdetét vette az a kétlépcsős próba, amelynek célja, hogy a tűzoltók az új szerelvényeken is begyakorolják az esetleges műszaki és baleseti mentési munkákat. A próbák során a Fővárosi Tűzoltó Parancsnokság szakemberei felmérik, használhatók-e meglévő műszaki eszközeik az új metrókocsikhoz, elvégzik a szerelvény szét- és összekapcsolási próbáját, valamint emelési gyakorlatát.
Eközben a Franciaországban tesztelt Metropolis-szerelvény a BKV szakemberei szerint is sikeresen teljesítette a tartóssági tesztet, amely során 14 ezer kilométert, azaz a Föld kerületének harmadával megegyező távolságot kellett futnia meghibásodás nélkül. A jármű egy 1,8 kilométeres pályán teljesítette a távot, azaz közel 8000 kört tett meg, miközben 800 méterenként kellett megállnia és kinyitnia az ajtókat. Szakemberek eközben a szerelvény mintegy 81 különböző funkcióját és kényelmi jellemzőjét vizsgálták.
Ezzel egyidőben az Alstom összeállította és benyújtotta a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak azt a 3000 oldalas műszaki tervdokumentációt, amely a végleges típusengedély kiadásához szükséges. A hatóság 60 nap alatt bírálja el az anyagokat, így a szerelvény október vége felé kaphatja meg az engedélyt. Ez alapján az első három, már Budapesten lévő új metrószerelvény november folyamán állhat forgalomba a kettes vonalon.
Megjött, de csúszással
Ez csúszást jelent ahhoz képest, hogy február elején a BKV vezetése még azt állította: a budapestiek már nyáron utazhatnak az új metrókocsikkal. Leszállításukra egyébként már eleve késéssel került sor. Emiatt a főváros korábban kötbérigénnyel lépett fel az Alstommal szemben, a francia cég pedig hasonló lépést jelentett be a négyes metró építésének késése miatt.
Mint ismert, az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá a kettes és az újonnan épülő négyes metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést.
215 millió euróba kerültek
A kettes vonalra a francia cég 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő négyes vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 215 millió euró értékben. A 170 metrókocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a két metróvonalon.
Az M2-re szánt kézivezérlésű jármű 100 méter hosszú, teljes hosszában végigjárható lesz. 1023 utast tud majd szállítani, közülük 209-en utazhatnak üléseken. A négyes metrón 80 méter hosszú, teljes mértékben automata vezérlésű szerelvények futnak majd. Az automata irányítórendszerrel a Siemens szereli fel a kocsikat. Azokat 2010 végéig szállítja le az Alstom, próbaüzemük pedig - a legutóbbi információk szerint - 2011 elejére várható.
W. B.
Menedzsment Fórum