4p

Dühvel vegyes szomorúsággal, de különösebb meglepettség nélkül fogadta a svéd közvélemény a General Motors (GM) pénteki bejelentését, miszerint felszámolja svéd leányvállalatát, a Saabot. Sokan a céget csaknem húsz éve birtokló amerikai konszernt hibáztatják a dicstelen végért, amely a legutóbbi hírek szerint lehet, hogy mégis elkerülhető lesz. A holland Spyker sportkocsigyár ugyanis új ajánlattal állt elő, amelyre hétfő estig várja a GM válaszát.

(Fotó: MTI)

Helyszíni beszámolók szerint szomorúságot, aggodalmat és dühöt váltott ki Svédországban a General Motors (GM) pénteki bejelentése, miszerint zátonyra futottak a tárgyalások a Saabra pályázó holland Spyker Cars luxus sportkocsi gyártó vállalattal, ezért jobb híján felszámolja svéd leánycégét.

Nem segít a svéd állam

A legvisszafogottabban a politikusok nyilatkoztak a GM döntésével kapcsolatban. Maud Olofsson ipari miniszter például szimplán "nagyon barátságtalannak" nevezte a hírt, Fredrik Reinfeldt, a jobbközép kormányt vezető miniszterelnök pedig annyit jegyzett meg, hogy mindent meg fognak tenni az állásukat elveszítő munkavállalók megsegítése érdekében - egyúttal azonban ismét kizárta, hogy az állam beszálljon az autógyárba.

A cég vezetői és dolgozói már nagyobb emóciókkal reagáltak a 72 éves gyár bezárásának hírére. "Hatalmas a csalódottság köreinkben" - idézte a Handelsblatt Jan-Åke Jonssont, a Saab vezérigazgatóját, aki személy szerint az utolsó pillanatig hitt a megmenekülésben. A német lap szerint hasonló csalódottság uralkodik a gyár központjában, Trollhättanban, ahol – jelenlegi állás szerint - 3400 Saab-dolgozó kerül hamarosan utcára.

A The Local nevű angol nyelvű helyi lap szerint a svéd média összességében szomorúan, de meglepettség nélkül fogadta a hírt. Az ottani elemzők többsége a Saabot 1990 óta fokozatosan bekebelező GM-et hibáztatja, mivel szerintük az amerikai konszern nem tett meg mindent annak érdekében, hogy kiaknázza a cégben rejlő potenciált. Ezzel párhuzamosan emlékeztetnek arra, hogy a GM csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.

A svéd állam válláról viszont leveszik a felelősséget: szerintük a kormány nem okolható a  bukásért, hiszen korábban is konzekvensen azt hangoztatta, hogy nem fog tulajdonosként megjelenni az autógyárban. Sajtóhírek szerint ezzel gyakorlatilag követte a svéd választók többségének akaratát, akik nem akarták saját adófizetői pénzükből finanszírozni a gyár hatalmas összegeket igénylő talpra állítását.

"Hatalmas veszteség az ország számára"

Egyes elemzők szerint egyébként már kezdettől fogva kis esély volt arra, hogy vevőt találjanak a Saabra, a gazdasági válság egész iparágat sújtó negatív hatásai pedig végleg megpecsételték az autógyártó sorsát. Martin Sköld, a Stockholm School of Economics iparági szakértője úgy véli, a hír ezzel együtt is "lehangoló és tragikus". Véleménye szerint a Saab kimúlása "hatalmas veszteség az ország számára - gondoljunk csak bele, mennyi tudás és kompetencia épült be a cégbe hosszú évek alatt."

A know how-t már pénzzé is tette a GM, miáltal a közelmúltban eladta a kínai BAIC-nak (Beijing Automotive Industry Holding Co.) a Saab 9-3 és 9-5 modelljeinek gyártásához szükséges technológiai ismereteket, valamint az ehhez szükséges berendezések egy részét. A vételárat a felek nem közölték, a Reuters hírügynökség azonban úgy értesült, hogy a BAIC 20 milliárd yüan (2,93 milliárd dollár) hitelkeret megállapodást kötött a Bank of China pénzintézettel.

Újabb ajánlat a GM-nek

Az amerikaiak tehát kimentették maguknak, ami menthető volt – hogy a svédeknek marad-e valami a szomorkodáson kívül, az még ma kiderülhet. A Spyker ugyanis a hétvégén újabb ajánlatot küldött a GM-nek – ez tizenegy olyan javaslatot tartalmaz, amelyekkel a hollandok szerint orvosolni lehet a legsürgősebb problémákat.

A sportkocsi gyártó arra kérte a GM-et, hogy komolyan fontolja meg újabb, közép-európai idő szerint hétfő este 11 óráig érvényes ajánlatát. Az amerikai konszern annyit közölt, hogy péntek óta több helyről is megkeresték őket, az ajánlatok értékelése folyamatban van.            

A Saab 2006-ban 133 ezer, tavaly viszont már csak 93 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az egyelőre kérdéses, mi történik az új 9-5 modellel, amelyet az eredeti tervek szerint 2010 tavaszán dobtak volna piacra.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!