Helyszíni beszámolók szerint szomorúságot, aggodalmat és dühöt váltott ki Svédországban a General Motors (GM) pénteki bejelentése, miszerint zátonyra futottak a tárgyalások a Saabra pályázó holland Spyker Cars luxus sportkocsi gyártó vállalattal, ezért jobb híján felszámolja svéd leánycégét.
Nem segít a svéd állam
A legvisszafogottabban a politikusok nyilatkoztak a GM döntésével kapcsolatban. Maud Olofsson ipari miniszter például szimplán "nagyon barátságtalannak" nevezte a hírt, Fredrik Reinfeldt, a jobbközép kormányt vezető miniszterelnök pedig annyit jegyzett meg, hogy mindent meg fognak tenni az állásukat elveszítő munkavállalók megsegítése érdekében - egyúttal azonban ismét kizárta, hogy az állam beszálljon az autógyárba.
A cég vezetői és dolgozói már nagyobb emóciókkal reagáltak a 72 éves gyár bezárásának hírére. "Hatalmas a csalódottság köreinkben" - idézte a Handelsblatt Jan-Åke Jonssont, a Saab vezérigazgatóját, aki személy szerint az utolsó pillanatig hitt a megmenekülésben. A német lap szerint hasonló csalódottság uralkodik a gyár központjában, Trollhättanban, ahol – jelenlegi állás szerint - 3400 Saab-dolgozó kerül hamarosan utcára.
A The Local nevű angol nyelvű helyi lap szerint a svéd média összességében szomorúan, de meglepettség nélkül fogadta a hírt. Az ottani elemzők többsége a Saabot 1990 óta fokozatosan bekebelező GM-et hibáztatja, mivel szerintük az amerikai konszern nem tett meg mindent annak érdekében, hogy kiaknázza a cégben rejlő potenciált. Ezzel párhuzamosan emlékeztetnek arra, hogy a GM csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.
A svéd állam válláról viszont leveszik a felelősséget: szerintük a kormány nem okolható a bukásért, hiszen korábban is konzekvensen azt hangoztatta, hogy nem fog tulajdonosként megjelenni az autógyárban. Sajtóhírek szerint ezzel gyakorlatilag követte a svéd választók többségének akaratát, akik nem akarták saját adófizetői pénzükből finanszírozni a gyár hatalmas összegeket igénylő talpra állítását.
"Hatalmas veszteség az ország számára"
Egyes elemzők szerint egyébként már kezdettől fogva kis esély volt arra, hogy vevőt találjanak a Saabra, a gazdasági válság egész iparágat sújtó negatív hatásai pedig végleg megpecsételték az autógyártó sorsát. Martin Sköld, a Stockholm School of Economics iparági szakértője úgy véli, a hír ezzel együtt is "lehangoló és tragikus". Véleménye szerint a Saab kimúlása "hatalmas veszteség az ország számára - gondoljunk csak bele, mennyi tudás és kompetencia épült be a cégbe hosszú évek alatt."
A know how-t már pénzzé is tette a GM, miáltal a közelmúltban eladta a kínai BAIC-nak (Beijing Automotive Industry Holding Co.) a Saab 9-3 és 9-5 modelljeinek gyártásához szükséges technológiai ismereteket, valamint az ehhez szükséges berendezések egy részét. A vételárat a felek nem közölték, a Reuters hírügynökség azonban úgy értesült, hogy a BAIC 20 milliárd yüan (2,93 milliárd dollár) hitelkeret megállapodást kötött a Bank of China pénzintézettel.
Újabb ajánlat a GM-nek
Az amerikaiak tehát kimentették maguknak, ami menthető volt – hogy a svédeknek marad-e valami a szomorkodáson kívül, az még ma kiderülhet. A Spyker ugyanis a hétvégén újabb ajánlatot küldött a GM-nek – ez tizenegy olyan javaslatot tartalmaz, amelyekkel a hollandok szerint orvosolni lehet a legsürgősebb problémákat.
A sportkocsi gyártó arra kérte a GM-et, hogy komolyan fontolja meg újabb, közép-európai idő szerint hétfő este 11 óráig érvényes ajánlatát. Az amerikai konszern annyit közölt, hogy péntek óta több helyről is megkeresték őket, az ajánlatok értékelése folyamatban van.
A Saab 2006-ban 133 ezer, tavaly viszont már csak 93 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az egyelőre kérdéses, mi történik az új 9-5 modellel, amelyet az eredeti tervek szerint 2010 tavaszán dobtak volna piacra.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum