- A Malév horribilis összegeket égetett el évente az elmúlt évtizedben. Ezen a 2007-es privatizáció sem tudott segíteni - ezt jelzi, hogy 2008-ban is tízmilliárd forint felett volt az operatív veszteség. Miért volt vonzó Önnek egy ilyen cég vezérigazgatói széke?
- Amikor 2004-ben a veszteséges dba élére kerültem, senki sem hitte volna, hogy érdemes még szanálni a céget. Én viszont hittem benne, és három év alatt nyereséges lett a vállalat. A Malévnak hasonló a mérete, mint a dba-nak, hatalmas potenciál van benne, és a már elkészült üzleti terv alapján három év alatt nyereséges cég lesz belőle. Ennek feltétele csupán annyi, hogy rendeződjön a tulajdonosi helyzet, és biztosítva legyen az alapfinanszírozás.
- Már több mint fél év telt el azóta, hogy átvette az irányítást. Érték ez idő alatt meglepetések?
- A korábban rendelkezésemre álló információk jobb állapotban tüntették fel a Malévot, mint amilyenben valójában volt. Az éves költségvetés nem volt reális, ezért májusban kénytelen voltam megváltoztatni. Az idei év gyakorlatilag helyzetfelmérésre ment el, a következő három évben viszont tényleg nekiállunk a nagytakarításnak.
- Ezt már ígérték néhányan Ön előtt is, mégsem lett belőle semmi. Ön mit csinál majd másképp, azaz mitől lesz 2012-re nyereséges a Malév?
- Egyrészt folyamatosan növelni kell az utasok számát. Idén a tavalyinál némileg több, 3,2 millió utast fogunk szállítani, 2012-ben pedig már négymilliót. A cél elérése érdekében olcsóbbá kell válnunk: 2009-ben tavalyhoz képest lejjebb ment az átlagos jegyár, a következő években pedig további enyhe csökkenést tervezünk. A stratégia másik fontos része a kiadási oldal szigorítása: idén már hatmilliárd forint költségmegtakarítást értünk el, a következő években pedig még ennél is többet szeretnénk spórolni. Ezen belül az egyik legnagyobb feladat, hogy a Malév bonyolult döntéshozatali mechanizmusát megszüntessem. Harmadrészt pedig hosszútávon nagyon fontos, hogy felépítsek egy olyan márkát, amiben nem csak Magyarországon bíznak. A Malévnak ugyanis eddig külföldön nem volt jó híre.
- Miért nem?
- A régi Malévot külföldön lassúnak, nehézkesnek látják, nem pedig egy friss, dinamikus cégnek. Ráadásul drága is volt, és nem törte magát azért, hogy külföldön utasokat szerezzen. Sokan nem is tudják, hogy létezik - ezen is változtatni fogunk, például reklámkampányokkal.
- A nehézkesség arra is visszavezethető, hogy a Malévnak – csakúgy, mint az állami vállalatoknak – még mindig hatalmas vízfeje van.
- Igen, de nem csak a vízfeje nagy, hanem úgy is viselkedik. Túl sok olyan folyamat van, melyeket a múltból örökölt a társaság. Ezek egyszerűsítésével sokat lehet spórolni, ezért ezen a területen változtatni fogok.
- Azt már korábban bejelentette, hogy a költségmegtakarítás jegyében összesen 500 dolgozótól válnak meg három éven belül. Melyik területeket sújtja leginkább a leépítés?
- Elsősorban az irányító részlegeket, ahol minden osztályon elbocsátás várható. A pilótákkal megállapodtunk egy bizonyos létszámban, amely alá nem megyünk, még akkor sem, ha a téli menetrendben csak kevesebb pilótára van szükség. Ez ugyanakkor a tervezett költségszintet nem növeli, ami a megállapodás alapja. A légiutas-kísérőknél más a helyzet, mivel egy részük külső cég közvetítésével dolgozik nálunk. Idén eddig 180 embertől váltunk meg, többek közt sok külföldön dolgozó képviselőnktől is.
- Nem fél attól, hogy a vízfej leépítésével sok ellenséget szerez magának?
- Azt már most észlelem, hogy nagy az ellenállás a változásokkal szemben, és ellenségekre teszek szert. De aki egy céget szanál, az kezdetben sehol sem fog barátokat szerezni. A Malévnak az egyetlen lehetősége, hogy nyereséges legyen, különben hosszú távon nincs jövője.
- Ehhez azonban – mint mondta – a költségek leszorítása mellett a bevételek növelésére is szükség van. Tavaly 125 milliárd forint forgalmat bonyolítottak, idén és jövőre növekvő utaslétszám mellett mennyit terveznek?
- Idén a csökkenő jegyárak miatt a bevételünk is kevesebb lesz, 2010-re csak azután tudok számot közölni, ha biztosítva lesz a pénzügyi háttér. Ha nem teljesülnek a bevételi tervek, akkor költségoldalon fogunk tovább szigorítani.
- És sikerül-e majd faragni a veszteségen? Az operatív eredmény az elmúlt három évben rendre tízmilliárd forint feletti mínuszt mutatott.
- A csökkenő bevétel miatt idén nagyobb lesz az operatív veszteség, mint 2008-ban. A jövő évi tervszám nagyban függ a kapacitástól, amiről viszont még nem döntöttünk - veszteség akkor is lesz még, de kevesebb, mint idén.
- Ha már a számoknál tartunk: év elején több partnerük is szóvá tette a sajtó útján, hogy nem fizetik adósságaikat. Mennyi jelenleg a Malév adósságállománya?
- Különböző adósságaink vannak az állammal és üzleti partnereinkkel szemben – azon dolgozunk, hogy meg tudjunk egyezni velük, és adósságainkat, ha kell, át tudjuk ütemezni.
- Ezzel párhuzamosan arról is folyamatosan reppentek fel hírek, hogy a cég csődközelben van, egyik napról a másikra él, és bármikor földön maradhatnak a gépei. Milyen a valós helyzet most?
- A helyzet kritikus, mert még mindig negatív a saját tőkénk, ami nehézzé teszi, hogy kereskedelmi finanszírozást találjunk. Ráadásul a Malévnél hagyományosan kritikus a téli időszak – ezért tíz százalékkal csökkentettük a járatok számát 2008 teléhez képest.
- Biztosított a napi üzemelés?
- Ön is láthatja, hogy felszállnak a gépeink.
- Igen, de meddig?
- Csak addig szabad működtetni egy légitársaságot, amíg biztonsággal tud üzemelni. Addig dolgozom, amíg ez lehetséges.
- Mennyi friss tőkére van szüksége még idén a Malévnak a túléléshez?
- Ez attól függ, hogyan tudunk megegyezni hitelezőinkkel és szállítóinkkal. Szerencsére vannak bevételeink és persze tulajdonosaink, akiknek finanszírozniuk kell az átmeneti időszakot, amíg a tulajdonosi háttér nem rendeződik, és az alapfinanszírozás meg nem oldódik. Remélem, ez az utolsó alkalom, hogy a cégnek újabb tőkére lesz szüksége. De mégegyszer hangsúlyozom: az általunk elkészített hároméves üzleti terv alapján 2012-re nyereséges lesz a cég, azaz a most igényelt befektetést visszafizetjük a tulajdonosoknak. Erre több forgatókönyvet is kidolgozunk.
- Az Ön által említett alapfinanszírozás mekkora összeget jelent?
- Ezt nem árulhatom el. Az azonban biztos, hogy a tulajdonosi struktúráról és ezzel összefüggésben a finanszírozásról szóló döntést minél hamarabb meg kellene hozni a társaság működésének biztosítása érdekében.
- A magyar állam idén különböző csatornákon már hóna alá nyúlt a nemzeti légitársaságnak. Erre példa, hogy az mfor.hu később igaznak bizonyult információi szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. januárban előszerződést kötött a Malév tulajdonában lévő Ground Handling Kft. földi kiszolgáló cég eladásáról, és előlegként négymilliárd forintot utalt át a számlájára. Hol áll most ez az ügy?
- Ez a jelenleg is zajló kormányközi tárgyalások egyik pontja.
- Ön eddig kizárólag magáncégeknél dolgozott. Mit szólna ahhoz, ha igaznak bizonyulnának a kiszivárgott információk, és a Malév egy része ismét visszaszállna a magyar államra?
- Ha továbbra is úgy dolgozhatunk, mintha privát vállalat lennénk, akkor semmi kifogásom sincs az állami tulajdonszerzés ellen. Ha viszont túl nagy mértékben beleavatkoznak a cég vezetésébe, az megnehezítheti a helyzetet.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum