Ha a település önkormányzata minden erre irányuló intézkedés ellenére sem képes biztosítani a helyi közösségi közlekedési közszolgáltatás fenntartását és ez a lakosság, illetve az ott működő termelő, közüzemi és egyéb közcélú szervezetek számára jelentős érdeksérelmet jelent, akkor „végső menedékes helyi személyszállító közszolgáltatót” jelöl ki az érintett miniszter - írja cikkében a Népszava.
Ebben az esetben az önkormányzatnak még 60 napig kell működtetnie a közlekedési cégét, utána az állami szolgáltató látja el a feladatot. A személyszállítási törvény fentieket is tartalmazó új passzusait a Törvényalkotási Bizottság a 2023-as költségvetési törvényhez utolsó percben benyújtott csaknem százoldalas kormánypárti módosító javaslatcsomagjában rejtették el.
A végső menedékes szolgáltató minden bizonnyal a most létrejövő országos közlekedésszervező lesz. Erre a feladatra a szükséges forrásokkal együtt létrehoznak egy kizárólagos állami tulajdonban álló gazdasági társaságot vagy költségvetési szervet - írja a lap.
Végső menedékes cégként való kijelölésekor pedig nyilvánvalóan hozzátartozik majd a feladatellátáshoz a helyi önkormányzati tulajdonú közlekedési cég vagyonelemeinek átvétele is. Így a fővárosi közösségi közlekedést anélkül államosíthatja az Orbán-kormány, hogy a BKV-t átvenné. A Népszavának Gy. Németh Erzsébet korábbi főpolgármester-helyettes, a Demokratikus Koalíció országgyűlési képviselője azt mondta: a kormány a helyi közösségi közlekedés államosítását készítette elő ahelyett, hogy az önkormányzatok számára biztosítaná a feladatellátáshoz szükséges forrásokat.