5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szárnyal az új autók értékesítése, ennek köszönhetően a lízing piac is rekordokat dönt. A folyamatokról és a kockázatokról kérdezte az mfor.hu Pfandler Tamást, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagját.

A jármű-, azon belül is az személyautó-finanszírozásban kiemelkedő szerepet játszó lízingpiacnak is lökést ad a magyar újautó-piac évek óta tartó látványos bővülése. A növekedés több dolog kölcsönhatásának köszönhető. A magánszemélyek hosszú kivárás után egyre aktívabban pótolják az elhalasztott vásárlásaikat, másrészt a lízingkonstrukciók a finanszírozási igénybe venni kívánók számára kedvező kamatkörnyezetből és a konstrukciók alacsony kockázatából fakadóan felvállalható kiadást – vállalkozások esetén megtérülő beruházást - jelentenek, ami szintén segíti a piac bővülését - mondta az Mfor.hu-nak Pfandler Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Bank Autófinanszírozási Üzletágának vezetője, aki beszélt a további növekedési kilátásokról és természetesen a kockázatokról is. 

A magyar autópiac elképesztő tempóban bővül, áprilisban például közel 39 százalékkal több új autó kelt el, mint egy évvel korábban, ez pedig az EU-n belül a legmagasabb növekedés volt Litvániával holtversenyben. Az autópiaci boom hogyan érinti a lízingpiacot?

Szerencsére most már évek óta meredek emelkedőn van a magyar újautó-piac, ez pedig a lízingvállalatoknak is kedvező. Az látszik, hogy a kihelyezett összeg az újautó-piaci növekedést meghaladó mértékben emelkedett az első negyedévben, azaz egyértelmű a lízing gazdaságra gyakorolt élénkítő hatása. Az év első három hónapjában 30 százalékkal nőttek az újautó-eladások, a kishaszon-gépjárműveknél pedig 18 százalékos volt a többlet. Ehhez képest a lízingcégek 37 százalékkal 53,3 milliárd forintra növelték az új kihelyezéseket az érintett járműkategóriákban.

Minek köszönhető az autópiaci és ehhez kötődően az autófinanszírozás bővülése?

Ez összetett dolog, számos tényezőnek köszönhető a növekedés. Többek között annak, hogy a válság utáni években mind a magánszemélyek, mind a cégek egy része elhalasztotta az autóvásárlást, az utóbbi években pedig egyre aktívabban pótolják ezeket. A kedvezőbb gazdasági környezet, a nettó reálbérek emelkedése pedig nagymértékben támogatja mindezt. Az is fontos, hogy az alacsony kamatkörnyezet miatt az 5-6 évvel ezelőtt megszokottnál olcsóbban lehet igénybe venni a lízingfinanszírozást az autóvásárlásnál. Ez nem csak a cégeknél, de a magánszemélyeknél is oda vezethet, hogy a gazdaságosabban üzemeltethető gépjárműre történő váltáshoz ésszerű döntés lízinget választani.

Pfandler Tamás
Pfandler Tamás


Az utóbbi időszakban látható bővülés jelentős tempó meddig tarthat az autó- és lízingpiacon? Nem félnek attól, hogy ismét lufi alakul ki a piacon?

Egyelőre korai lenne pontos prognózist adni, de az látszik, hogy az autópiacon folytatódik a növekedés és ez a lízingpiacnak is támaszt ad. Természetesen a 30-40 százalékos növekedés várhatóan a későbbiekben lassulhat, de a következő években stabil fejlődéssel számolunk. Autópiaci lufitól sem tartunk, mert van tér a növekedésre. Ha megnézzük a régió országainak lakosságarányos gépjármű állományát, azt látjuk, hogy akár még 40-50%-os fejlődésnek is tere van. Ezt a szintet természetesen több éves fenntartható üzleti növekedés mellett ésszerű megcélozni. Finanszírozási szempontból pedig szintén van még lehetőség a növekedésre, ugyanis pusztán sajáterős beruházásokra alapozva nem elképzelhető a gépjárműpark fejlesztése. A lakosság szempontjából túlzott eladósodottságtól nem kell tartani, mivel vannak egészséges fékek a rendszerben.

Említette, hogy a lízingkonstrukciók népszerűsége nagyban köszönhető az alacsony kamatkörnyezetnek, ugyanakkor ez a lízingcégek szempontjából a korábbinál szűkebb marzsot, azaz mérsékeltebb jövedelmezőséget eredményezhet. Ezt hogyan kezelik a lízingpiaci szereplők?

Ez valóban így van, de a helyzet ennél komplexebb. Bár a marzsok valóban mérséklődtek, viszont a piac jelentősen nőtt, tehát az új szerződések számának emelkedése kedvezően érinti a lízingcégeket: a fix költségek egyre jobban eloszlanak az egyes ügyletek között, azaz emiatt javul az ügyletszintű jövedelmezőség Azt is figyelembe kell venni, hogy a cégek és a lakosság pénzügyi helyzete javult, így a lízingcégek kockázata is alacsonyabb. Mindazonáltal a lízingcégek nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy tovább növeljék a hatékonyságukat például digitális fejlesztésekkel. Ezek jelentős beruházási igényét is nagyban támogatja a növekvő üzletméret, és annak előre tervezhető stabilitása.

Már a Lízingszövetség is utalt rá korábban, hogy a változó gazdasági környezet miatt kialakulóban van egy új trend a cégeknél és a magánszemélyeknél is, miszerint nem feltétlenül birtokolni szeretnének egy autó vagy bármilyen más nagyobb értékű eszközt, hanem csak használni. Ez mit jelent a távlatilag a lízingpiac számára?

Természetesen mi is látjuk ezt a globális tendenciát és a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai ezt lehetőségnek tekintik. Ez azért is kézenfekvő, mert a lízingkonstrukciók segítségével szinte bármilyen eszközhöz hozzájuthatnak az érintettek, anélkül, hogy egyszeri nagy kiadásba verve magukat meg kellene azokat vásárolniuk. Világszerte és Magyarországon is egyre erősebb lesz a folyamat, amire a lízingcégek új, továbbra is rugalmas és költséghatékony konstrukciókkal válaszolnak, és ezekkel megalapozzák a jövőbeni fejlődést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!