5p

Szárnyal az új autók értékesítése, ennek köszönhetően a lízing piac is rekordokat dönt. A folyamatokról és a kockázatokról kérdezte az mfor.hu Pfandler Tamást, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagját.

A jármű-, azon belül is az személyautó-finanszírozásban kiemelkedő szerepet játszó lízingpiacnak is lökést ad a magyar újautó-piac évek óta tartó látványos bővülése. A növekedés több dolog kölcsönhatásának köszönhető. A magánszemélyek hosszú kivárás után egyre aktívabban pótolják az elhalasztott vásárlásaikat, másrészt a lízingkonstrukciók a finanszírozási igénybe venni kívánók számára kedvező kamatkörnyezetből és a konstrukciók alacsony kockázatából fakadóan felvállalható kiadást – vállalkozások esetén megtérülő beruházást - jelentenek, ami szintén segíti a piac bővülését - mondta az Mfor.hu-nak Pfandler Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Bank Autófinanszírozási Üzletágának vezetője, aki beszélt a további növekedési kilátásokról és természetesen a kockázatokról is. 

A magyar autópiac elképesztő tempóban bővül, áprilisban például közel 39 százalékkal több új autó kelt el, mint egy évvel korábban, ez pedig az EU-n belül a legmagasabb növekedés volt Litvániával holtversenyben. Az autópiaci boom hogyan érinti a lízingpiacot?

Szerencsére most már évek óta meredek emelkedőn van a magyar újautó-piac, ez pedig a lízingvállalatoknak is kedvező. Az látszik, hogy a kihelyezett összeg az újautó-piaci növekedést meghaladó mértékben emelkedett az első negyedévben, azaz egyértelmű a lízing gazdaságra gyakorolt élénkítő hatása. Az év első három hónapjában 30 százalékkal nőttek az újautó-eladások, a kishaszon-gépjárműveknél pedig 18 százalékos volt a többlet. Ehhez képest a lízingcégek 37 százalékkal 53,3 milliárd forintra növelték az új kihelyezéseket az érintett járműkategóriákban.

Minek köszönhető az autópiaci és ehhez kötődően az autófinanszírozás bővülése?

Ez összetett dolog, számos tényezőnek köszönhető a növekedés. Többek között annak, hogy a válság utáni években mind a magánszemélyek, mind a cégek egy része elhalasztotta az autóvásárlást, az utóbbi években pedig egyre aktívabban pótolják ezeket. A kedvezőbb gazdasági környezet, a nettó reálbérek emelkedése pedig nagymértékben támogatja mindezt. Az is fontos, hogy az alacsony kamatkörnyezet miatt az 5-6 évvel ezelőtt megszokottnál olcsóbban lehet igénybe venni a lízingfinanszírozást az autóvásárlásnál. Ez nem csak a cégeknél, de a magánszemélyeknél is oda vezethet, hogy a gazdaságosabban üzemeltethető gépjárműre történő váltáshoz ésszerű döntés lízinget választani.

Pfandler Tamás
Pfandler Tamás


Az utóbbi időszakban látható bővülés jelentős tempó meddig tarthat az autó- és lízingpiacon? Nem félnek attól, hogy ismét lufi alakul ki a piacon?

Egyelőre korai lenne pontos prognózist adni, de az látszik, hogy az autópiacon folytatódik a növekedés és ez a lízingpiacnak is támaszt ad. Természetesen a 30-40 százalékos növekedés várhatóan a későbbiekben lassulhat, de a következő években stabil fejlődéssel számolunk. Autópiaci lufitól sem tartunk, mert van tér a növekedésre. Ha megnézzük a régió országainak lakosságarányos gépjármű állományát, azt látjuk, hogy akár még 40-50%-os fejlődésnek is tere van. Ezt a szintet természetesen több éves fenntartható üzleti növekedés mellett ésszerű megcélozni. Finanszírozási szempontból pedig szintén van még lehetőség a növekedésre, ugyanis pusztán sajáterős beruházásokra alapozva nem elképzelhető a gépjárműpark fejlesztése. A lakosság szempontjából túlzott eladósodottságtól nem kell tartani, mivel vannak egészséges fékek a rendszerben.

Említette, hogy a lízingkonstrukciók népszerűsége nagyban köszönhető az alacsony kamatkörnyezetnek, ugyanakkor ez a lízingcégek szempontjából a korábbinál szűkebb marzsot, azaz mérsékeltebb jövedelmezőséget eredményezhet. Ezt hogyan kezelik a lízingpiaci szereplők?

Ez valóban így van, de a helyzet ennél komplexebb. Bár a marzsok valóban mérséklődtek, viszont a piac jelentősen nőtt, tehát az új szerződések számának emelkedése kedvezően érinti a lízingcégeket: a fix költségek egyre jobban eloszlanak az egyes ügyletek között, azaz emiatt javul az ügyletszintű jövedelmezőség Azt is figyelembe kell venni, hogy a cégek és a lakosság pénzügyi helyzete javult, így a lízingcégek kockázata is alacsonyabb. Mindazonáltal a lízingcégek nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy tovább növeljék a hatékonyságukat például digitális fejlesztésekkel. Ezek jelentős beruházási igényét is nagyban támogatja a növekvő üzletméret, és annak előre tervezhető stabilitása.

Már a Lízingszövetség is utalt rá korábban, hogy a változó gazdasági környezet miatt kialakulóban van egy új trend a cégeknél és a magánszemélyeknél is, miszerint nem feltétlenül birtokolni szeretnének egy autó vagy bármilyen más nagyobb értékű eszközt, hanem csak használni. Ez mit jelent a távlatilag a lízingpiac számára?

Természetesen mi is látjuk ezt a globális tendenciát és a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai ezt lehetőségnek tekintik. Ez azért is kézenfekvő, mert a lízingkonstrukciók segítségével szinte bármilyen eszközhöz hozzájuthatnak az érintettek, anélkül, hogy egyszeri nagy kiadásba verve magukat meg kellene azokat vásárolniuk. Világszerte és Magyarországon is egyre erősebb lesz a folyamat, amire a lízingcégek új, továbbra is rugalmas és költséghatékony konstrukciókkal válaszolnak, és ezekkel megalapozzák a jövőbeni fejlődést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!