6p

Melyek egy piacra szánt start-up növekedési fázisai? Milyen követelményeknek kell megfelelnie a cégünknek az egyes fázisokban, ha kiszámítható befektetésre áhítozunk? Aki válaszol: Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója.

Ha egy start-up sikeressé szeretne válni, és sok pénzt akar keresni, el kell fogadnia, hogy a cég evolúciójának, a kiteljesedéshez vezető útnak megvannak a lépcsőfokai. A különböző szakaszokban különbözően kiforrott termék- és üzleti validációkkal kell előállni, s attól sem szabad megrémülni, ha az út során koncepciót kell váltani. A siker egyik kulcsa a befektetői elvárások teljesítése, hiszen velük  jobb eséllyel fejlődik exponenciálisan a start-up. Na, de milyen fázisokról, elvárásokról van szó?  

Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója
Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója

Pre-seed – ötlet, csapat és szakértelem

Kezdjük a pre-seed fázissal, amely a terméknek formát szabó ötlet után kezdődik a tervezéssel, bizonyos fokú megvalósítással. Ekkor még csak többnyire papíron vannak meg a gondolatok, a piacra még semmit sem képes kivinni a start-up. Ilyenkor általában az angyalbefektető, vagy a jól ismert FFF kör (lehet családtag, barát vagy vagyonos üzletember, aki hitből, meggyőződésből ad támogatást), vagy inkubációs házak (akik segítenek leküzdeni a gyerekbetegségeket), illetve korai befektetők szoktak beszállni, akiket egy jól sikerült bemutatkozással nyerhet meg magának a vállalkozás.

Épp ezért fontos, hogy a start-up vezetője, kis csapata hitelesen, motiváltan lépjen a befektető elé, és fel tudjon mutatni megfelelő szakértelmet. Idővel persze tovább kell lépni, és el kell kezdeni kidolgozni a kezdetleges pénzügyi és üzleti terveket is.

Seed fázis és product market fit

A seed vagy magvető fázisban már látszik a termékkezdemény, MVP, vagy prototípus, felsejlenek product market fitre utaló jelek. Itt a befektetőnek már éreznie kell, hogy a start-up terméke jó eséllyel megállhatja a helyét technológiai téren, és a piacon. A start-up ebben a szakaszban arra kapja az átlagosan 1-5 millió dollárt, hogy megtalálja a product market fitet, vagyis azt, hogy egy vagy több piacon van kereslet a termékére, és ott magabiztosan el tud kezdeni növekedni. Mivel ez is még egy kezdeti időszak, előfordul a gyakori pivotálás, vagyis ahogy a cég teszteli a terméket a piacon, néha falba ütközik, és koncepciót kell váltania. Ebben a fázisban ez még belefér, a befektetők sem fogják rögtön menekülőre.

A Vespucci Partners jórészt ebben a szakaszban száll be befektetőként. Ahogy a Vespucci, a többi befektető is azt vizsgálja, hogy a start-up milyen nemzetközi növekedésre lehet képes, létezik-e az a piac, ahol meg kell állnia a helyét, és elég törekvő-e a csapat? A csapatban dolgozók személye azért számít sokat, mert a befektető valójában az emberekbe, az ő szakértelmükbe fektet, ők tudják létrehozni a terméket, amivel sikert lehet elérni. Természetesen sokat nyom a latba, hogy milyen technológiával áll elő a start-up, ezt is alaposan vizsgálják a befektetők. Akad olyan befektető, akinek már sok pénze van hasonló profilú start-upokban, így van tapasztalata, és ő a piacot ellenőrzi a legprecízebben, ez számít neki a leginkább.

Series A – pénzügyi tervezés visszafelé

A Series A fázisban a start-up már lendületes növekedést mutat. Ebben az időszakban megalapozott üzleti stratégiára kíváncsiak a befektetők: tisztán kell látni, hogy kinek, mit akar értékesíteni a vállalkozás, mi a pontos értékajánlat. Egy-egy technológiai újítással még lehet tökéletesíteni a terméket, de már kiegyensúlyozottan hozza a bevételt.

A befektetőnek már komoly elvárásai vannak, például, hogy a cégnek legyen nagyjából 1-3 millió dolláros árbevétele, de ne egy alkalommal, hanem folyamatosan, akár havidíjas formában fenntartható, növelhető modellben. A befektető dinamikusan növekvő ügyfélállományt vár el, és tervezhetőséget, magyarul azt szeretné látni, hogy a termék hosszabb időtávon is megtérül, és profitot hoz. Viszont a cégnek ekkor már körültekintő számítások alapján meg kell határoznia a növekedését és hogy mikor, milyen fázisban, milyen potenciális cégértéknél tervezi az exitet. Ehhez a kitűzött célhoz érdemes igazítania az üzleti stratégiáját, a várható bevételeit, a növekedési ütemet, és azt, hogy mind ehhez milyen költségek társulnak, például mekkora sales csapatot kell építenie, hány marketingesre van szüksége és mennyi egyéb munkatársat kell felvennie.

Szükséges tehát a megalapozott pénzügyi tervezést elvégeznie az exittől visszafelé számolva és minden tervezett tőkebevonási körnél megnézni, hogy milyen eredményeket, metrikákat kell teljesíteni hozzájuk és ehhez betervezni minden erőforrást, így nemcsak a befektető lesz boldog, hogy hosszabb távra is kész a terv, de a startup vezetőinek is rendelkezésére áll egy sorvezető a további lépcsőfokokhoz. Ehhez nagyszerű ingyenes online kalkulátorokat lehet letölteni, érdemes kipróbálni őket!

Series B – jöhetnek az öreg rókák

A Series B szakaszban már ugyanazt a modellt reprodukálva képes növekedni a cég különböző piacokon. Rendelkezésre állnak az információk, hogy mely piacon milyen döntéshozót érdemes megkeresni a termékkel. A növekedésben jórészt a számok diktálnak: hogyan lehet bizonyos pénzügyi döntésekkel nagyobb bevételt elérni a termékkel, hol lehet még optimalizálni a folyamtokon? Ebben a szakaszban átlagosan 20-50 millió dollárnyi tőkebevonás jellemző. Ebben a fázisban többnyire eldől, hogy érdemes-e még pénzt áldoznia a befektetőnek, vagy fel lehet készülni az exitre.

A befektető ekkor már nem a termék tökéletesítésének lehetőségeit mérlegeli, hanem azt számolja, hogy mennyire lehet csökkenteni a költségeket, és növelni a bevételt, az optimalizációra törekszik. Ez az a szakasz, amikor a start-up már fel tud venni a vezetésbe olyan tapasztalt, neves iparági szakértőket, öreg rókákat, akik biztos tanácsokkal szolgálnak a növekedéshez.

Stratégiai exit

A befektetőnek mindig az a célja, hogy megfelelően magas hozammal lépjen ki a start-upból, ezt több módon is megteheti.

Egy sima exit során a befektető üzleti tervei valóra váltak, és egyszerűen, a többi tulajdonossal közösen, részben vagy egészben eladják a részesedésüket a cégből. Sok esetben ilyenkor az alapítók persze még nem szállnak ki teljesen, hiszen valakinek tovább kell működtetni a céget, így néhány évig még legtöbbször számítanak rájuk. Előfordul, hogy egy nagy piaci szereplő annyira ígéretesnek tartja a start-upot, hogy kapitalizálja a piacát, és felvásárolja az egész céget – a befektetői tulajdonrésszel együtt. Egy másik út a tőzsdére lépés, ezzel szintén új tőke jut a start-upba, és persze a befektető is sokszoros megtérüléssel tud kiszállni, de olyan eset is akad, amikor egy stratégiai befektető vásárolja fel részben vagy egészben a céget, mert jól illeszkedik a már meglévő portfóliójához. Esetleg valamelyik korábbi körös szakmai befektető a többi tulajdonos kivásárlásával főtulajdonosként viszi tovább a start-upot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!