5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Számos olyan iparág volt, amelyet a koronavírus-járvány nem érintett közvetlenül, ám ezek is szembesültek kihívásokkal: a megváltozott helyzet mindenki számára új lehetőségeket kínál. Aki most képes megragadni ezeket, az nyertesként kerülhet ki a küzdelemből.
 

A cikk a Piac & Profit magazin június-júliusi számában jelent meg. 

A következő lapszám augusztus 26-án jelenik meg. Keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

Miközben a hírek arról szóltak, hogy az online kereskedelem a járvány egyik nagy nyertese, a globális piacvezető vállalat, az Amazon májusban azzal árnyalta a képet, hogy négymilliárd dollár elkülönítéséről döntöttek, amelyet a koronavírussal összefüggő kiadásokra fordítanak, egyebek mellett a védőfelszerelések beszerzésére vagy a dolgozók tesztelésére. Hasonló a helyzet a távközléssel, amelyet a közvélekedés az online munka miatt a járvány haszonélvezőjének gondolhat. Erre is reagálva jelezte egy sajtóbeszélgetésen Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország igazgatóságának alelnöke, hogy a magyarországi távközlési iparágat is sújtotta a koronavírus-járvány miatti válság. Az elmaradó bevételek, extra költségek a veszélyhelyzet elrendelését követő két hónapban elérték az ötmilliárd forintot.

Harmadik példa az élelmiszeripar, amely kapcsán a statisztikák azt jelezték, hogy még növekedett is az utóbbi hónapokban. Az abban tevékenykedő cégeknek ennek ellenére meg kellett küzdeniük a logisztikai és az értékesítési kihívásokkal. A kormányzati bejelentések után ugyanis kezelni kellett a megugró keresletet, míg a szállodák, éttermek és kávézók bezárása miatt kieső úgynevezett horeca szektornak szánt termékeket át kellett terelniük a kiskereskedelembe. Utóbbit viszont a kiszerelések eltérő mérete miatt nem lehetett közvetlenül megvalósítani.

A menedzsmenten múlik

Mindez azt jelzi, hogy még azok a szektorok sem tudták rutinból hozni az elmúlt hónapokat, ahol nem jött összeomlás. Ahogy náluk, úgy a járvány által erősebben sújtott iparágakban is kulcsfontosságú, hogy a tulajdonosok és a menedzsment hogyan reagált a járvány miatt bekövetkező új helyzetre. Az ugyanis a fenyegetések és a problémák ellenére is új lehetőségeket nyitott sok cég számár. Amelyek ezekkel tudnak élni, akár jól is kijöhetnek a válságból, hiszen növelhetik a hatékonyságukat, és a korábbinál nagyobb szeletet hasíthatnak ki a piacból.

A hatékonyság növelésére mond egy elsőre talán meglepő példát Essősy Zsombor, a MAPI-csoport vezérigazgatója. A szakember az ügyfelei körében, illetve a Magyarok a piacon klub keretében számos olyan vállalkozással találkozott, amely azáltal tudta a működését javítani, hogy a leggyengébben teljesítő kollégáktól „végre meg tudtak szabadulni”. A korábbi magas megrendelésállomány és munkaerő-hiányos állapotban ugyanis sokan nem merték elbocsátani azokat sem, akik bomlasztották a kollektívát, vagy egyszerűen magas selejtaránnyal dolgoztak. Most viszont meghozták a döntést, és ennek köszönhetően 10–15 százalékos javulást tudtak elérni. Igaz, ebben valószínűleg annak is lehet szerepe, hogy a megváltozott munkaerő-piaci helyzet hatására sok munkavállaló nagyobb elánnal és odafigyeléssel végzi a munkáját. Essősy Zsombor szerint a legversenyképesebb vállalatok ezt most további fejlesztésekkel is fokozzák: az ipari cégek például robotizálnak. Összességében tehát makroszinten pozitív folyamatok indultak el a magyar gazdaságban. A vezérigazgató példát is említ. Az egyik fertőtlenítőket gyártó, ám kisebb piaci részesedéssel rendelkező hazai vállalat miután Európa-szerte lezárultak a határok, és korlátozták ezeknek a termékeknek az exportját, jelentősen növelni tudta a gyártás volumenét. Most abban bíznak, hogy a járvány idején megszerzett piaci részesedésüket a későbbiekben is meg tudják tartani. Hasonló volt a helyzet azzal a toalettpapírokat gyártó vállalattal, amelyet az áruforgalom csökkenése mellett a forint gyengélkedése is segített. Ők szintén növelni tudták a termelésüket és az értékesítésüket is.

Forrás is van bőven

Ezekhez a fejlesztésekhez most szerencsére komoly források is rendelkezésre állnak, hiszen az MNB által indított NHP Hajrá program mellett minisztériumi (ITM, KKM) pályázatok is indultak, amelyek révén versenyképesség-növelő támogatások vagy éppen exportösztönző lehetőségek nyíltak meg. Essősy Zsombor azt is jelezte, hogy a hazai kkv-szektor krémjének számító vállalkozások igyekeznek is kihasználni ezeket a lehetőségeket. 2600 igény érkezett átlag 40 milliós, míg további 800 félmilliárd forintos maximális összegű pályázatokra.

Igaz a top három-négyezer hazai kis- és középvállalat mellett jelentős számban lesznek azok a cégek, amelyek nem tudnak túljutni a járvány okozta kihívásokon. Ezeknek egy része vélhetőleg a szürke- és feketegazdaságban próbál majd fennmaradni, de sokan lesznek olyanok, amelyek önként vagy egy csőd után betagozódnak másik vállalkozásba. Nagyobb üzemméretet elérve már képesek lesznek versenyképesen termelni.

Nem megfeledkezve a csődökkel járó egyéni tragédiákról, a társadalom és a magyar gazdaság összességében az összeolvadásokból is profitálhat a járvány után.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!