Kik számítanak Z generációnak?
Ők annak a korcsoportnak a képviselői, akik csak nemrég kerültek be a munkaerőpiacra; nagyjából az 1995 és 2009 között születettek tartoznak ide. Ők tehát épp azokban az években születtek, amikor igazi technikai és digitális forradalmak robbantak a világon, így hazánkban is. Gyakorlatilag együtt nőttek fel számos digitális újítással, melyeket kisgyerekként még nem tapasztalhattak, de később együtt fejlődtek velük.
Ha felmegyünk egy olyan állásportálra, mint például a SzolnokAllas, akkor láthatjuk, hogy számos olyan munkakörre keresnek embereket, melyre 20 évvel ezelőtt nem volt szükség, mert még nem is létezett. A világunk folyamatosan fejlődik, de amikor a Z generáció felnőtt, akkor kifejezetten nagy léptékben történt mindez.
Mivel kisgyerekként még nem volt minden adott, ami a mai fiataloknak már természetes, így sokkal gyakorlatiasabb látásmóddal rendelkeznek, nagyon talpraesettek. Ugyanakkor megvan bennük a mai kor követelményeinek megfelelő digitális és technikai tudás. Így igazi hidat képeznek a korábbi és a most felnövő generáció között.
De mi a helyzet a munkaerőpiaccal?
A munkaerőpiac is változik. Ami a Z generáció szüleinek magától értetődő volt, pl. hogy egyetlen munkahelyen dolgozzanak egy életen át, az a fiataloknak ma már ez elképzelhetetlen.
Napjainkban nemcsak a munkavállalók próbálnak a munkáltatóknak megfelelni, hanem ez fordítva is igaz. Ahhoz, hogy egy cég megtalálja a jó munkatársakat, vonzónak kell lennie. Ez kifejezetten a fiatal munkavállalók toborzása esetén nagyon fontos!
Természetesen minden korosztálynak fontos a versenyképes jövedelem, de ami ezen túl van, az folyamatosan változik. Korábban a cafeteria és egyéb nem pénzbeli juttatások voltak vonzóak, majd jött a családias munkakörnyezet és a rekreációs szoba. Végül a covid előtérbe tolta a home office lehetőségét, mint vonzó lehetőséget. És a jövőben talán a 4 napos munkahét veszi át a helyét. Ezeket a fiatalok imádják már most is!
Mik a Z generáció igényei?
Ennek a generációnak teljesen más igényei vannak a munkáltató felé, mint az elődöknek volt. Ők is kiváló munkaerőnek számítanak, csak tudnunk kell kielégíteni az igényeiket.
Az alábbi tényezők nagyban befolyásolják, hogy egy Z generációs fiatal egy adott céget fog-e választani:
- Versenyképes fizetés (alapvető)
- Barátságos munkahelyi környezet
- Folyamatos tanulási lehetőség a hibázás elfogadásával
- Következetesség, új kihívások, onboarding, csapatmunka, visszajelzés.
- Vezető a főnök helyett
Mit kaphatunk munkáltatóként a Z generációtól?
Kreatív problémamegoldást, rugalmas elérhetőséget, gyors, folyamatos tanulást, lojalitást, digitális műveltséget. Viszont fel kell készülni arra, hogy ezt maximum 5 évig kapjuk meg, utána új kihívásokat fognak keresni, másba akarnak majd belekóstolni.