3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mai cikkünkben a Z generáció munkaerőpiacon való erőteljes megjelenéséről, és az általuk elhozott változásokról lesz szó. Megnézzük, hogy kik tartoznak ebbe a csoportba, milyen változásokat hoznak a munkáltatók számára, mit várhatunk tőlük. Vágjunk is bele!

Kik számítanak Z generációnak?

Ők annak a korcsoportnak a képviselői, akik csak nemrég kerültek be a munkaerőpiacra; nagyjából az 1995 és 2009 között születettek tartoznak ide. Ők tehát épp azokban az években születtek, amikor igazi technikai és digitális forradalmak robbantak a világon, így hazánkban is. Gyakorlatilag együtt nőttek fel számos digitális újítással, melyeket kisgyerekként még nem tapasztalhattak, de később együtt fejlődtek velük.

Ha felmegyünk egy olyan állásportálra, mint például a SzolnokAllas, akkor láthatjuk, hogy számos olyan munkakörre keresnek embereket, melyre 20 évvel ezelőtt nem volt szükség, mert még nem is létezett. A világunk folyamatosan fejlődik, de amikor a Z generáció felnőtt, akkor kifejezetten nagy léptékben történt mindez.

Mivel kisgyerekként még nem volt minden adott, ami a mai fiataloknak már természetes, így sokkal gyakorlatiasabb látásmóddal rendelkeznek, nagyon talpraesettek. Ugyanakkor megvan bennük a mai kor követelményeinek megfelelő digitális és technikai tudás. Így igazi hidat képeznek a korábbi és a most felnövő generáció között.

De mi a helyzet a munkaerőpiaccal?

A munkaerőpiac is változik. Ami a Z generáció szüleinek magától értetődő volt, pl. hogy egyetlen munkahelyen dolgozzanak egy életen át, az a fiataloknak ma már ez elképzelhetetlen.

Napjainkban nemcsak a munkavállalók próbálnak a munkáltatóknak megfelelni, hanem ez fordítva is igaz. Ahhoz, hogy egy cég megtalálja a jó munkatársakat, vonzónak kell lennie. Ez kifejezetten a fiatal munkavállalók toborzása esetén nagyon fontos!

Természetesen minden korosztálynak fontos a versenyképes jövedelem, de ami ezen túl van, az folyamatosan változik. Korábban a cafeteria és egyéb nem pénzbeli juttatások voltak vonzóak, majd jött a családias munkakörnyezet és a rekreációs szoba. Végül a covid előtérbe tolta a home office lehetőségét, mint vonzó lehetőséget. És a jövőben talán a 4 napos munkahét veszi át a helyét. Ezeket a fiatalok imádják már most is!

Mik a Z generáció igényei?

Ennek a generációnak teljesen más igényei vannak a munkáltató felé, mint az elődöknek volt. Ők is kiváló munkaerőnek számítanak, csak tudnunk kell kielégíteni az igényeiket.

Az alábbi tényezők nagyban befolyásolják, hogy egy Z generációs fiatal egy adott céget fog-e választani:

  • Versenyképes fizetés (alapvető)
  • Barátságos munkahelyi környezet
  • Folyamatos tanulási lehetőség a hibázás elfogadásával
  • Következetesség, új kihívások, onboarding, csapatmunka, visszajelzés.
  • Vezető a főnök helyett

Mit kaphatunk munkáltatóként a Z generációtól?

Kreatív problémamegoldást, rugalmas elérhetőséget, gyors, folyamatos tanulást, lojalitást, digitális műveltséget. Viszont fel kell készülni arra, hogy ezt maximum 5 évig kapjuk meg, utána új kihívásokat fognak keresni, másba akarnak majd belekóstolni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!