5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban csökkent, a cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. A térség legnagyobb vállalata továbbra is a lengyel olajmamut, a magyar nagyvállalatok közül csak a Mol és az Audi Hungaria fért bele a TOP 10-be.

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. A térség legnagyobb vállalata továbbra is a lengyel olajmamut, a PKN Orlen, utána a cseh Skoda Auto, majd a szintén lengyel kiskereskedelmi óriás, a Jeronimo Martins következik a sorban.  A magyar nagyvállalatok közül csak a Mol és az Audi Hungaria fért bele a TOP 10-be és szintén 2 cégnek, az MVM Energetika Zrt-nek és a Robert Bosch Elektronika Gyártó Kft-nek sikerült bejutnia a TOP 20 közé.

A koronavírus-járvány világszerte komoly változásokat eredményezett 2020-ban és rengeteg vállalkozás teljesítményét negatívan érintette. Összességében a közép-kelet-európai gazdaságok és az ottani nagyvállalatok jól kezelték a pandémiás helyzetet és alkalmazkodtak a kedvezőtlen piaci helyzethez - derül ki a Coface hitelbiztosító CEE Top 500 című elemzéséből, amely tizenharmadik alkalommal rangsorolta a régió legnagyobb vállalatait megelőző évi árbevételük alapján. 

Válságálló óriásvállalatok

A járványhatás miatt ugyan tavaly csökkent az 500 legnagyobb régiós vállalat árbevétele, de a visszaesés csekély mértékű volt. 

A Coface-elemzés szerint Közép- és Kelet-Európa 500 legjelentősebb vállalatának árbevétele 667 milliárd eurót tett ki 2020-ban, ami 3,3 százalékkal marad el az egy évvel korábbi összegtől. Az egy vállalatra jutó átlagos forgalom 1,33 milliárd euróra csökkent a korábbi közel 1,4 milliárd euróról. “A forgalom- és nyereségcsökkenés a járványhatás miatt következett be, de az eredmények jól mutatják a régiós gazdaságok és nagyvállalatok ellenállóképességét és növekedési potenciálját” - mondta Jarosław Jaworski, a Coface közép- és kelet-európai vezérigazgatója. 

Régiós sorrend 

Az országok sorrendjét a korábbi évek eredményeinek megfelelően Lengyelország vezeti. A listán szereplő 500 cég 32 százaléka, összesen 161 vállalat lengyelországi székhelyű, s az összesített árbevételük meghaladta a 258 milliárd eurót, ez 0,1 százalékos csökkenést, gyakorlatilag stagnálást jelent. 

Az egy lengyel társaságra jutó átlagos forgalom 1,6 milliárd eurót tett ki. Csehország zárta a második helyen a 2020-as évet, 77 céget delegált a listára, amelyek összforgalma elérte a 102 milliárd eurót. Magyarországé a harmadik hely, 68 nagyvállalattal. Ezeknek az összesített forgalma 1,1 százalékkal mérséklődött. 

A mamutszektoroké a forgalom fele

A Coface ágazatonként is rangsorolta a régiós vállalatokat, ebből az összevetésből pedig az látszik, hogy a három legjelentősebb szektor,

  • az olaj-, ásványi- és vegyianyag-, műanyag- és gyógyszeripar,
  •  az autóipar és a szállítmányozás, 
  • valamint a kereskedelem 

képviselői adták tavaly a teljes forgalom 54 százalékát. A listavezető olaj-, ásványi- és vegyianyag-, műanyag- és gyógyszerágazat, a szektorban érdekelt 89 vállalat összárbevétele megközelítette a 134 milliárd eurót.

A második helyen az autóipari és a szállítmányozási szektor áll 84 céggel, teljesítményüket nagyban befolyásolták a járvány miatt elrendelt korlátozások és a globális chiphiány, amelynek eredményeként az új járművek eladása világszerte 14 százalékkal, Európában 20 százalékkal csökkent. Ugyanakkor a Coface szakértői kiemelték, hogy a régiós autóipar továbbra is versenyképes és a korábbi évek beruházásainak köszönhetően jó pozícióból indul a járvány utáni fellendülésben. 

A szektorok szerinti bontás alapján a kereskedelmi ágazaté lett a harmadik hely, 70 társasággal. Jarosław Jaworski erről az ágazatról azt mondta: „A régió viszonylag jó teljesítményéhez hozzájárult a háztartások fogyasztása, amely 2020 második felében a munkaerőpiac jó állapotának köszönhetően fellendülésnek indult. Ugyanakkor, az emelkedő munkavállalói bérek és a visszatérő munkaerőhiány negatív nyomást gyakorolt a realizálható árrésekre." Az iparág legnagyobb szereplőinek forgalma összességében így is 102 milliárd euróra, - az előző évhez képest közel 10 százalékkal emelkedett. 

Az élen a lengyel olajóriás

A vállalatok sorrendjét továbbra is a PKN Orlen, lengyel olajvállalat vezeti közel 19 milliárd eurós forgalommal, ami egyébként több mint 20 százalékos csökkenést jelent 2019-hez képest. Második a cseh Skoda Auto lett 16 milliárd euróval, a harmadik pedig a lengyel kereskedelmi nagyvállalat, a Jeronimo Martins 13,4 milliárd euróval. A top 10-ben a magyar vállalatok közül a Mol (11.022 milliárd euróval), valamint az Audi (7,5 milliárd euróval) kaptak helyet, de 5 milliárd euróval befért a TOP 20-ba az MVM Energetika Zrt és 4,36 milliárd euróval a Robert Bosch Elektronika Gyártó Kft is.

A kiadvány itt tölthető le ingyenesen >>
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!