9p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A CBD piac hihetetlen mértékben növekedett az elmúlt években, és bár ez még egy fiatal iparágnak számít, nagyon nagy potenciállal rendelkezik. Nézzük, mit érdemes tudni róla!

Az Euromonitor 2019-es jelentése szerint 2025-re a legális kannabisz piac a kereskedelem 77 százalékát teszi ki, ami összesen 166 milliárd dollárt jelent. Ez azt jelenti, hogy a következő években a kannabisz a fogyasztók napi rutinjának természetes rész lesz akár élelmiszerek funkcionális összetevőjeként, akár szépségipari vagy wellness termékként, akár étrend-kiegészítőként.

A szkeptikusoknak érdemes egy pillantást vetni a következő statisztikára, amiből kiderül, hogy a CBD megvetette a lábát a kereskedelemben:

  • Az amerikaiak több mint 14 százaléka aktívan használ CBD-termékeket.
  • Az amerikaiak 40 százalékát érdekli a CBD kipróbálása.
  • A kannabisz iparban a képzett munkavállalók iránti kereslet 76 százalékkal nőtt.
  • Egy kannabisz iparban dolgozó többet keres, mint egy átlagos amerikai 

Beszélnünk kell a CBD-ről!

A CBD (más néven kannabidiol) a kannabisz egyik komponense, ami a THC-vel ellentétben nem pszichoaktív, tehát nem okoz bódultságot. A CBD elsősorban a kender virágzatában található meg, és csak elenyésző mértékben van jelen a levelekben, a szárban és a magokban. A CBD jelenleg az egyik legfelkapottabb vegyület, amellyel kapcsolatban számtalan vizsgálat zajlik világszerte, és egyre több mindent tudunk meg róla.

Sikerrel alkalmazzák többek között az epilepszia gyógyításban, olyannyira, hogy az Egyesült Államokban engedélyeztek is már CBD tartalmú gyógyszert gyermekek számára. A CBD hatékonyan bizonyulhat a rákgyógyításban és a palliatív ellátásban, de fájdalomcsillapítóként, gyulladáscsökkentőként és idegrendszeri problémák kezelésekor is sikerrel alkalmazták.

A fogyasztók számára elsősorban CBD olajként ismertek, ám a CBD piacnak azonban esze ágában sincs lehorgonyozni az olajoknál. 2020-ban a kannabinoid termékek hatalmasat dobbantottak, sőt az európai megtakarítók a tőzsdén jegyzett alappal is részesedhetnek a marihuána-iparból.

Bővebb CBD információk fogyasztók számára

A nagy áttörés: a Farm Bill

A CBD biznisznek egy mezőgazdasági törvény (Farm Bill) elfogadása adott óriási lendületet, amelyet 2018 decemberében írt alá Trump, és ami lehetővé tette az alacsony THC tartalmú ipari kender termesztését, valamint a CBD tartalmú termékek forgalmazását és terjesztését.

Úgy tűnik tehát, hogy a CBD kiszabadulván a kontrollált anyagokról szóló törvény hatásköréből zöld utat kapott, hogy egészségügyi termékekben és élelmiszerekben is megjelenhessen. A szabadság azonban nem teljes, hiszen az az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatalnak (FDA) szigorú tekintete a kannabidiol termékeken maradt.

AZ FDA pedig egyelőre szkeptikus, és ahogy egy 2019-es állásfoglalásukban fogalmaznak, sok megválaszolatlan kérdés merül fel a CBD-t tartalmazó termékek tudományos hátterével, biztonságával és minőségével kapcsolatban. Ráadásul sok CBD-termék olyan orvosi állításokat fogalmaz meg, amelyek nem bizonyítottak, és további aggodalomra adhat okot az egyes termékek előállítási gyakorlata is.

Az FDA azt is jelezte, hogy bár tisztában vannak a CBD iránti óriási érdeklődésnek, és annak is, hogy léteznek a piacon CBD-t tartalmazó élelmiszerek illetve CBD-hatóanyag-tartalmú étrend-kiegészítők, ám a CBD ilyen módon történő forgalmazása a szövetségi törvények szerint illegális. Azon kannabisz termékeknél pedig, amelyek terápiás előnyöket, vagy betegségekre vonatkozó ígéreteket fogalmaznak meg, szigorúan megköveteli az engedélyeztetést. 

Vagyis egyelőre a CBD termékek államközi szabad értékesítése és forgalmazása előtt még nem nyílt meg az út.

Nagyot dobbantott a CBD-piac

A törvény aláírást követően az elemzők hatalmas növekedést jósoltak 2020-ra a CBD-nek, ami Európában is éreztetni fogja hatását. Úgy tűnik, hogy a számok valóban igazolják, hogy a CBD - a bizonytalan jogi háttér ellenére is - megállíthatatlanul halad afelé, hogy megatrenddé váljon.

A National Retail Federation jelentése szerint 2019-ben a fogyasztói kereslet 700 százalékkal növekedett a CBD-alapú termékek iránt, míg a Brightfield Group - ami 2015 óta követi nyomon a kender és kannabisz iparágat- előrejelzése szerint a piac 2025-re eléri a 16.8 milliárd dollárt.

A CBD iránti óriási keresletet tükrözik, hogy egy 15 éven át tartó vizsgálat szerint az amerikai fogyasztók a különféle alternatív egészségügyi trendek és termékek közül egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a CBD iránt. A CBD-t és a kannabidiolt megemlítő keresések száma 2017-ben 125,9 százalékkal, míg 2018-ban 160,4 százalékkal növekedett, 2019-ig pedig 6,4 millió CBD-vel kapcsolatos keresést végeztek a Google segítségével.

Csak összehasonlításképp: ötször többen voltak kíváncsiak a kannabidiolra, mint a meditációra és hétszer többen, mint az akupunktúrára.  Szakértők szerint érdemes tehát az online jelenlétet is megerősíteni a CBD termékek forgalmazóknak is.

A CBD biznisznek a COVID-19 is jót tett

A CBD termékeket leginkább offline értékesítik, hiszen a fogyasztókban számtalan kérdés merülhet fel a kannabidiol használatával kapcsolatban. Úgy tűnik azonban, hogy 2020. az online kereskedelem terén is óriási fellendülést hozott a CBD biznisznek.

Egy 2020 áprilisában készített felmérés szerint a válaszadók 70 százaléka vásárolt termékeket a karantén idején, a két top termék pedig az alkohol és a CBD volt. 

A Brightfield Group kutatásai is hasonló tendenciára hívták fel a figyelmet. 2020 második negyedévében – az első negyedévhez viszonyítva – 61 százalékkal többen vásároltak CBD tartalmú termékeket online. A 2020 márciusi felmérésük szerint a fogyasztók 39 százaléka jelezte, hogy várhatóan több CBD-t fog használni a világjárvány miatt.

Ez különösen igaz a millenniumi generáció (1980 és 1994 között születettek) és a Z-generáció (1995 és 2010 között születtek) fogyasztóira, akiknek majdnem a fele tervezi, hogy több CBD-t használ az elkövetkező hetekben és hónapokban.

Mivel a COVID-19 még inkább ráirányítja a figyelmet az egészség-megőrzésre,  a CBD termékeket pedig szívesen pozícionálják wellness termékekként, ezért kielégíthetik a fogyasztói elvárásokat.

A CBD közösségi jelenléte

A CBD márkák közösségi jelenlétét egyértelműen megnehezítik a hozzá kapcsolódó negatív stigmák, amelyek összemossák a kábítószerrel. Ahhoz, hogy a CBD-üzenetek megfelelően menjenek át, a közösségi médiában is meg kell találni azokat a vizuális kódokat, amelyek bizalmat teremtenek ezek iránt a termékek iránt. A CBD-vel foglalkozó piaci szereplőknek azonban meg kell küzdeniük a social média platformok hirdetési politikájával is.

A CBD-vel kapcsolatos kommunikáció oroszlánrésze jelenleg a Twitteren és különféle fórumokon zajlik.  A Reddit CBD- közösségnek például lassan 110 ezer tagja van. Itt a felhasználók megvitatják a CBD termelők választékát, tanácsot kérnek mielőtt kipróbálnák a termékeket, és meg is osztják egymással a tapasztalataikat.

Melyek a legnépszerűbb CBD-termékek?

A CBD iparág szublingvális ágazata messzemenően a legnépszerűbb (a piac csaknem felét fedi le a CBD olaj), de egyre keresettebbek a különféle ízesítésű e-liquidek vaporizáláshoz használt tollak, illetve jönnek fel az élelmiszerek és kapszulák is.

Immunrendszer-erősítés

2020-ban - nem meglepő módon - elsősorban az immunrendszert támogató készítmények kerültek a fókuszba a CBD piacon is. A széles spektrumú CBD olajokat olyan összetevőkkel kombinálják, mint a C-és D-vitamin vagy az echinacea.

Élelmiszerek

Természetesen az élelmiszerek piacán is igen széles kínálattal vannak jelen a különféle igényeket kielégítő CBD-t tartalmazó termékek. A CBD tartalmú ízesített italok forgalma egyes becslések szerint 2022-ig akár a 600 millió dollárt is elérheti az Egyesült Államokban, de egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a változatos ízesítésű kannabisz cukorkák is.

A luxus csokoládék kínálatában pedig akár olyan különleges fűszerezésű, CBD-t is tartalmazó csokoládét is megvásárolhatunk, ami melatonint is tartalmaz, így elősegíti az alvást.

Kozmetikumok

A CBD természetesen a wellness és szépségápolási piacon is megjelent, és arcmaszkok, szérumok, fürdőbombák, testápolók egyik legkeresettebb összetevőjévé vált. Úgy tűnik a bőr-és szépségápolási termékek rendkívül sokoldalúak, a gyártók számára pedig nagy teret adnak az innovációnak.

Házi kedvencek

Nagy potenciált jelentenek a házi kedvencek gazdijai is a CBD termékek forgalmazóinak. A jelenlegi CBD-fogyasztók csaknem háromnegyedének van háziállata, és az amerikai kedvtelésből tartott állatok tulajdonosai csaknem egynegyede pedig már használja a CBD-t saját magának és háziállatainak is. Egyes becslések szerint a kedvtelésből tartott állatoknak szánt CBD termékek 2025-re az összes CBD értékesítés 3-5 százalékát fogják kitenni.

Mi a helyzet Magyarországgal?

Úgy tűnik, idehaza is egyre többen döntenek úgy, hogy egészségmegőrzési célzattal, vagy betegségeik kiegészítő terápiájaként kipróbálják a CBD olajokat. A hazai piacot pedig el is árasztották ezek a termékek, amelyeket elsősorban bioboltokban, webáruházakban, illetve MLM értékesítők útján szerezhetünk be. Ez utóbbiak esetében a minőségi problémák mellett komoly kockázatot jelenthet, hogy az értékesítők nem rendelkeznek megfelelő szakmai tudással. Igaz, az orvosok körében is nagy a bizonytalanság a CBD-vel kapcsolatban.

A kannabidiol Magyarországon nem minősül ellenőrzött anyagnak. A CBD-tartalmú étrend-kiegészítőket azonban be kell jelenteni az OGYÉI felé, ám ez nem jelenti a termékek minőségellenőrzését.

Óriási pofon a CBD piacnak

A feltörekvő európai kannabidiol piacot szinte sokkolta a 2019 januári bejelentés, miszerint az európai szabályozó hatóságok a CBD-t új élelmiszerré minősítették át, ami ismét bizonytalanná tette ezeknek a termékeknek a jogi helyzetét.

Ezek szerint „a kender növény bizonyos részeiből előállított élelmiszer-összetevők - amelyek 1997 előtti fogyasztási hagyománya az EU területén nem igazolt - a rendelet hatálya alá tartozhatnak” (Forrás). Ezek pedig közösségi szintű engedélyezésükig jogszerűen nem forgalmazhatók.

A végső határidő: 2021 március 31. Eddig az időpontig minden CBD-t tartalmazó termékre be kell nyújtani egy validált „új élelmiszer” kérelmet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!