A pénteki Magyar Közlönyben megjelent a - vélhetően - utolsó minisztériumi rendelet az online számlázással kapcsolatos tudnivalókról.
Júliustól minden vállalkozásnak kötelező lesz ilyet kibocsátania, amennyiben a számlában felszámított adó értéke legalább 100 ezer forint.
Ez pedig azt jelenti, hogy a legjellemzőbb, 27 százalékos áfakulcs esetén nettó 370 500 forint értékű számláktól kezdődően minden tételről elektronikus formában készített számlákat kell a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendelkezésére bocsátani.
A szabály minden, belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra érvényes, így például az evás (egyszerűsített vállalkozási adó szerint adózó) vállalkozásokra is, amelyek amúgy költséget nem számolhatnak el. Az alanyi adómentes vállalkozások - mint például a legtöbb tételesen adózó kisadózó, azaz KATA-adóalany - viszont a szakértői értelmezések szerint mentesülnek e kötelezettség teljesítése alól. A KATA esetében - illetve általában - az évi 8 millió forintot meghaladó bevétel jelenti a határt, ami felett áfaalannyá kell válni.
A Pénzügyminisztérium közleménye szerint az online számlázás a számlaprogramot használó vállalkozásnak semmilyen terhet nem jelent, mert a program automatikusan küldi az adatokat a NAV-ba. A számlázóprogramok informatikai átalakítását fejlesztők végzik el, amelyhez az adóhivatal minden segítséget megad.
Az online számla bürokrácia-csökkentő fegyver is egyben, mert a számla kibocsátójánál kiváltja a belföldi összesítő jelentést. A tárca szerint érdemes átállni az online számlázásra, mert a kézi kiállítású számlák adatait ugyanúgy továbbítani kell a NAV felé. Ha a kézi számlában szereplő áfa összege legalább félmillió forint, akkor legkésőbb a kiállítást követő napon, ha ennél kisebb, akkor a kiállítást követő öt napon belül kell rögzíteni az adatokat egy erre a célra létrehozott weboldalon.