Az Orbán-kormány kihátrált egy magyar cégcsoport mögül, és annak orosz riválisát kezdte támogatni egy nagy nemzetközi üzletben – derítette ki a Direkt36 tényfeltáró központ.
A 444-en megjelent cikk szerint a gépgyártással foglalkozó Ganz-csoport egy konzorcium tagjaként megnyert egy több százmilliárd forint értékű egyiptomi tendert, a szerződést végül mégsem tudták megkötni. A Ganz ugyanis a magyar állam segítségével szerezte volna meg a 700 vasúti kocsi gyártásáról szóló üzletet, de az Orbán-kormány végül kihátrált mögülük, és helyettük egy orosz részvétellel felálló csoportot kezdett támogatni.
Ez a történet egy újabb megnyilvánulása volt annak, hogy az utóbbi években rendkívül szorossá vált a magyar és az orosz kormány viszonya. Bár az együttműködés eddig elsősorban az energetika területén – főleg a paksi bővítésnél – volt tetten érhető, a magyar kormány a vasúti gépgyártás területén is együtt mozog az oroszokkal. Az egyiptomi tendernél a magyar állam azt az orosz céget segítette, amelynek tagvállalata elvégezte a 3-as metró szerelvényeinek számos kritikákat kiváltó felújítását. Az üzlet fontosságát jelzi, hogy annak részleteiről Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin orosz elnök is egyeztetett egymással.
Egyiptom 2013-ban kezdte előkészíteni a nagyszabású, 700 vasúti kocsi beszerzéséről szóló tendert, amelyen aztán a Ganz Motor is elindult egy konzorcium vezetőjeként. A pályázatuk része volt az is, hogy az üzlethez a Külgazdasági és Külügyminisztérium irányítása alá tartozó, a magyar vállalkozások exporttevékenységét segítő állami pénzintézet, az Eximbank nyújt hitelt. A projektet ismerő forrás, aki szerint egy közel egymilliárd eurós gyártási hitelről volt szó.
Az egyiptomi féllel 2014 júliusában indultak meg a tárgyalások. A magyar ajánlatról ekkor elismerően beszélt az egyiptomi közlekedési miniszter is. A tender azonban váratlan fordulatot vett. Előbb az egyiptomi lapok írtak arról 2015 decemberében, hogy a magyarokkal szemben a tenderre jelentkező orosz csoport lesz a befutó. Majd 2016 februárjában Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin megbeszélésén merült fel, hogy az orosz és a magyar cégek együttműködhetnének a tenderen. Az együttműködésről beszámoló cikkek az oroszok magyar partnerei között eleinte a Ganzot is felsorolták, a cég azonban később kikerült a képből.
A Ganz ezzel párhuzamosan folyamatosan dolgozott az Egyiptomba szánt járművek tervezésén. Az egyiptomiak 2016-ban végül a Ganz konzorciumát hozták ki győztesként, amit a magyar vállalat üzleti beszámolójában is feltüntettek. A pályázaton induló Ganz-cég tulajdonosának, a Ganz Holdingnak a 2016-os évről szóló jelentése azt írta, hogy a Ganz Motor Kft. mint fővállalkozó az Eximbank finanszírozásával megnyerte a pályázatot. „A tender megnyerését követően, a szerződéskötés folyamatában a magyar kormány a vevő finanszírozást az orosz konkurens cég mögé állította, akivel azonban az Egyiptomi Vasút nem kötött/köt szerződést" – olvasható a dokumentumban.
Nem tudni, hogy a 700 vasúti kocsi beszerzéséről szóló egyiptomi tender mikor zárul le. A Ganz időközben egy másfajta megoldással próbálja erősíteni egyiptomi jelenlétét. A spanyol Stadler Valenciával együttműködve pályázott arra az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank által finanszírozott projektre, amelynek során az egyiptomiak hat (darabonként egy mozdonyból és tíz utaskocsiból álló) szerelvényt vennének. A projektet ismerő forrás szerint a tender még nem zárult le.