A szeptember 1-től hatályba lépett kormányhatározat ugyan nem vonatkozik a teherforgalomra, de a hazai fuvarozók alkalmazottai, vagyis maguk a kamionsofőrök érintettek lehetnek, ha nem teherjárművel érkeznek haza. Személyautós belépés esetén a két negatív teszt vagy a 14 napos karantén nekik is kötelező. A cégek azonban biztos nem tudják helyettük kifizetni a tesztek igen magas árát, ezt a pénzt ugyanis nem tudják beépíteni fuvardíjaikba. A vállalkozások vélhetően már szervezik munkatársaik hazajuttatását – mondta a főtitkár.
A teherautón érkező kamionosok egyébként külföldi útjuk során a gyakorlat szerint általában nem érintkeznek mással, ez már tavasszal is így volt, az akkori, szinte teljes lezárás idején. Az áruforgalomnak pedig mennie kell, nyilván e két szempont vezette a kormányt is, amikor – egyes kitételekkel – kivette a teherforgalmat a határzárral foglalkozó rendeletből – fűzte hozzá.
A főtitkár biztos volt abban, hogy sem a lakossági, sem a termelői oldal nem fogja megszenvedni a korlátozásokat. Ugyanakkor elismerte, hogy lassulni fog a fuvarozás, torlódások lesznek az ellenőrzések miatt.
Az egyesület vezetője egyetértett azzal a felvetésünkkel, hogy a vállalkozások többsége már most is rendkívüli körülmények közepette működik és a várható fuvarszervezési gondok csak tetézik ezt. Ezt egyébként egy másik iparági tömörülés, a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) is felvetette idén márciusi állásfoglalásában.
„Tisztességes árrés híján sorra állnak le a nehéz-tehergépjárművek, amelyek helyét – hatékony ellenőrzés hiányában – az EU-n kívülről érkező, a szürkegazdaságban tevékenykedő fuvarozók veszik át. E vállalkozások térnyerésében partnerek azok az árukibocsátók is, akik a nagyobb haszon reményében szemet hunynak a szabálytalanságok felett, megbízást adnak az alacsony árakat kínáló csalóknak. Ez a spekuláció veszélyezteti a hazai fuvarozók foglalkoztatottságát, csökkenti az adóbefizetések mértékét, és jelentős iparűzési adó kiesést okoz az érintett településeknek” – írták egy 2019 tavaszi egyesületi állásfoglalásban.
Itt megemlítjük, hogy az egyesület nem támogatja, sőt, kifejezetten ellenzi az önköltség alatti fuvardíjakat, és kormányzati beavatkozást sürget folyamatosan. Az e nélkül végrehajtott fuvardíjemelés nyomán tömeges csődök következhetnek be – utaltak rá már tavaly áprilisban, s azóta csak rosszabb lett a helyzet, hiszen jelentősen emelkedtek a cégek költségei: a lízingdíjak, az útdíjak, a kötelező biztosítás díjai és az üzemanyagdíjak.
„Igaza van, üzleti tervet biztosan nehéz lesz készíteni 2021-re vonatkozóan, hiszen nem tudjuk, meddig élnek az új korlátozások és lesznek-e újabb, még szigorúbb előírások. Utalnék arra, hogy az idei első féléves fuvarozási teljesítmény 33 százalékkal maradt el a tavalyitól, ez óriási szám és még nem látjuk a végét” – mondta telefonos nyilatkozatában.
A fuvarozók szerencséjére a hitelmoratórium még az év végéig él, így rövidtávon nem növekszik a pénzügyi terhük. Ugyanakkor a járműveket nagy arányban lízingelik és a főtitkár szerint a bankok reakcióit még nem ismerik arra az esetre, ha elhúzódna a válságos időszak és újra kellene tárgyalni a lízingszerződésekkel összefüggő hitelkonstrukciókat.
Karmos Gábor kérdésünkre arról is tájékoztatott, hogy a kormány által bevezetett munkahelyi bértámogatást tudomása szerint csak nagyon kevés tagvállalkozás vette igénybe. (Az igénylés határideje augusztus 31.én járt le – a szerk.) Mint fogalmazott: túl bonyolult volt az igénylés és szigorú feltételeket állapítottak meg. Egyelőre nem tudni, hogy meghosszabbítja-e a kormányzat ezt az egyébként jó intézkedést – vélekedett.