Padlót foghat sok fuvarozó a korlátozások és a növekvő pénzügyi terhek miatt
Áruellátási problémák várhatóan nem lesznek, de a hazai közúti fuvarozó vállalkozások zöme súlyos veszteségek elé néz, fennmaradásuk nagyban függ attól, hogy meddig tart és milyen súlyos lesz a koronavírus-járvány második hulláma, és mikor enyhülnek a korlátozások. Kormos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára adott lapunknak friss helyzetértékelést.
A szeptember 1-től hatályba lépett kormányhatározat ugyan nem vonatkozik a teherforgalomra, de a hazai fuvarozók alkalmazottai, vagyis maguk a kamionsofőrök érintettek lehetnek, ha nem teherjárművel érkeznek haza. Személyautós belépés esetén a két negatív teszt vagy a 14 napos karantén nekik is kötelező. A cégek azonban biztos nem tudják helyettük kifizetni a tesztek igen magas árát, ezt a pénzt ugyanis nem tudják beépíteni fuvardíjaikba. A vállalkozások vélhetően már szervezik munkatársaik hazajuttatását – mondta a főtitkár.
A teherautón érkező kamionosok egyébként külföldi útjuk során a gyakorlat szerint általában nem érintkeznek mással, ez már tavasszal is így volt, az akkori, szinte teljes lezárás idején. Az áruforgalomnak pedig mennie kell, nyilván e két szempont vezette a kormányt is, amikor – egyes kitételekkel – kivette a teherforgalmat a határzárral foglalkozó rendeletből – fűzte hozzá.
A főtitkár biztos volt abban, hogy sem a lakossági, sem a termelői oldal nem fogja megszenvedni a korlátozásokat. Ugyanakkor elismerte, hogy lassulni fog a fuvarozás, torlódások lesznek az ellenőrzések miatt.
Az egyesület vezetője egyetértett azzal a felvetésünkkel, hogy a vállalkozások többsége már most is rendkívüli körülmények közepette működik és a várható fuvarszervezési gondok csak tetézik ezt. Ezt egyébként egy másik iparági tömörülés, a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) is felvetette idén márciusi állásfoglalásában.
„Tisztességes árrés híján sorra állnak le a nehéz-tehergépjárművek, amelyek helyét – hatékony ellenőrzés hiányában – az EU-n kívülről érkező, a szürkegazdaságban tevékenykedő fuvarozók veszik át. E vállalkozások térnyerésében partnerek azok az árukibocsátók is, akik a nagyobb haszon reményében szemet hunynak a szabálytalanságok felett, megbízást adnak az alacsony árakat kínáló csalóknak.
Ez a cikk az Mfor és a Privátbankár Prémium tartalma, csak a lap előfizetői olvashatják teljes terjedelmében.
14 napig ingyenesen hozzáférhet Prémium tartalmainkhoz a következő lépések megtétele után:
- Regisztráljon (adja meg emailcímét és jelszavát)
- Válasszon előfizetői csomagjaink közül
- Adja meg bankkártyája adatait - a választott csomag díját csak a 14 napos próbaidőszak letelte UTÁN vonjuk le bankszámlájáról
+1: A 14 napos próbaidőszak alatt Profiloldalán bejelentkezve BÁRMIKOR LEMONDHATJA előfizetését
Előfizetői csomagjainkról, az előfizetésről részletesen itt olvashat