4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Áruellátási problémák várhatóan nem lesznek, de a hazai közúti fuvarozó vállalkozások zöme súlyos veszteségek elé néz, fennmaradásuk nagyban függ attól, hogy meddig tart és milyen súlyos lesz a koronavírus-járvány második hulláma, és mikor enyhülnek a korlátozások. Kormos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára adott lapunknak friss helyzetértékelést.

A szeptember 1-től hatályba lépett kormányhatározat ugyan nem vonatkozik a teherforgalomra, de a hazai fuvarozók alkalmazottai, vagyis maguk a kamionsofőrök érintettek lehetnek, ha nem teherjárművel érkeznek haza. Személyautós belépés esetén a két negatív teszt vagy a 14 napos karantén nekik is kötelező. A cégek azonban biztos nem tudják helyettük kifizetni a tesztek igen magas árát, ezt a pénzt ugyanis nem tudják beépíteni fuvardíjaikba. A vállalkozások vélhetően már szervezik munkatársaik hazajuttatását – mondta a főtitkár.

A teherautón érkező kamionosok egyébként külföldi útjuk során a gyakorlat szerint általában nem érintkeznek mással, ez már tavasszal is így volt, az akkori, szinte teljes lezárás idején. Az áruforgalomnak pedig mennie kell, nyilván e két szempont vezette a kormányt is, amikor – egyes kitételekkel – kivette a teherforgalmat a határzárral foglalkozó rendeletből – fűzte hozzá.

A főtitkár biztos volt abban, hogy sem a lakossági, sem a termelői oldal nem fogja megszenvedni a korlátozásokat. Ugyanakkor elismerte, hogy lassulni fog a fuvarozás, torlódások lesznek az ellenőrzések miatt.

Az egyesület vezetője egyetértett azzal a felvetésünkkel, hogy a vállalkozások többsége már most is rendkívüli körülmények közepette működik és a várható fuvarszervezési gondok csak tetézik ezt. Ezt egyébként egy másik iparági tömörülés, a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) is felvetette idén márciusi állásfoglalásában.

„Tisztességes árrés híján sorra állnak le a nehéz-tehergépjárművek, amelyek helyét – hatékony ellenőrzés hiányában – az EU-n kívülről érkező, a szürkegazdaságban tevékenykedő fuvarozók veszik át. E vállalkozások térnyerésében partnerek azok az árukibocsátók is, akik a nagyobb haszon reményében szemet hunynak a szabálytalanságok felett, megbízást adnak az alacsony árakat kínáló csalóknak. Ez a spekuláció veszélyezteti a hazai fuvarozók foglalkoztatottságát, csökkenti az adóbefizetések mértékét, és jelentős iparűzési adó kiesést okoz az érintett településeknek” – írták egy 2019 tavaszi egyesületi állásfoglalásban.

Itt megemlítjük, hogy az egyesület nem támogatja, sőt, kifejezetten ellenzi az önköltség alatti fuvardíjakat, és kormányzati beavatkozást sürget folyamatosan. Az e nélkül végrehajtott fuvardíjemelés nyomán tömeges csődök következhetnek be – utaltak rá már tavaly áprilisban, s azóta csak rosszabb lett a helyzet, hiszen jelentősen emelkedtek a cégek költségei: a lízingdíjak, az útdíjak, a kötelező biztosítás díjai és az üzemanyagdíjak.

„Igaza van, üzleti tervet biztosan nehéz lesz készíteni 2021-re vonatkozóan, hiszen nem tudjuk, meddig élnek az új korlátozások és lesznek-e újabb, még szigorúbb előírások. Utalnék arra, hogy az idei első féléves fuvarozási teljesítmény 33 százalékkal maradt el a tavalyitól, ez óriási szám és még nem látjuk a végét” – mondta telefonos nyilatkozatában.

A fuvarozók szerencséjére a hitelmoratórium még az év végéig él, így rövidtávon nem növekszik a pénzügyi terhük. Ugyanakkor a járműveket nagy arányban lízingelik és a főtitkár szerint a bankok reakcióit még nem ismerik arra az esetre, ha elhúzódna a válságos időszak és újra kellene tárgyalni a lízingszerződésekkel összefüggő hitelkonstrukciókat.

Karmos Gábor kérdésünkre arról is tájékoztatott, hogy a kormány által bevezetett munkahelyi bértámogatást tudomása szerint csak nagyon kevés tagvállalkozás vette igénybe. (Az igénylés határideje augusztus 31.én járt le – a szerk.) Mint fogalmazott: túl bonyolult volt az igénylés és szigorú feltételeket állapítottak meg. Egyelőre nem tudni, hogy meghosszabbítja-e a kormányzat ezt az egyébként jó intézkedést – vélekedett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!