Ez a krónika a svájci lakhelyű népek magyar-szeretetéről szól a svájci és a hazai fogorvosaink elhanyagolt szájakért vívott évtizedes viadalában.
A valóságban ugyanis a svájci fogászati vásárlóerőt mostanra már olyan erővel szippantja el a rezidens és a német fogorvosok elől is a magyar piac, hogy egyenesen lejárató kampányt kénytelenek a magyar fogászati turizmus ellen folytatni. Van olyan német fogorvos, aki külön terjedelmes tartalmat szentel a saját weboldalán annak, hogy bizonyítsa, a magyarokkal csak rosszul lehet járni, és igyekszik eltanácsolni mindenkit egy magyarországi fogpótlástól.
Na de nézzük egyenként, hogy milyen tévhitek tehetik bizonytalanná egy magyarországi fogászati kezelésen hezitáló pácienst:
„A magyar fogorvosok nem elég jól képzettek és nem elég professzionális a hozzáállásuk”
A magyar orvosi képzés Európa szinten megbecsült, a Semmelweis Egyetem általános orvosi és fogorvosi karain tanuló hallgatók közel fele külföldi, a gyógyszerész-hallgatók ötöde pedig szintén nem magyar állampolgár. Legtöbben éppenséggel pont Németországból, Norvégiából és Iránból érkeznek a népszerű és külföldön is elismert magyar orvosi egyetemre. A német fogorvos, amint láthatjuk, meglehet egészen pontosan ugyanazt a képzést kapta, mint magyar társa.
„A rendelkezésre álló időkeret a minőség rovására megy”
A fogászati turizmusra berendezkedett magyar fogászati cégek nagyon pontos kezelési ütemtervet készítenek előzetesen a pácienseiknek és pontosan tisztában vannak azzal, hogy a velük együttműködésben dolgozó fogtechnikai laboroknak mennyi időre van szüksége ahhoz, hogy a betervezett fogpótlást elkészítsék. Egy fogászati turizmusban jártas cég jól ismeri a fogorvosai és a laborjai időigényét a megfelelő minőségű munka kivitelezéséhez, és ennek megfelelően szervezi a páciensei számára a kezelések időintervallumát. A gondot olykor inkább a páciensek együttműködésének képtelensége szokta okozni, amikor nem hajlandóak alkalmazkodni az előírt és elvárt kezelési időkerethez és tartózkodásukat rövidebbre szervezik.
„Az orvosi értelemben vett előkészítési fázis teljes egészében kimarad”
Egy komplex fogászati kezelés során, különösen akkor, amikor több fogpótlás vagy akár az egész fogazat rekonstrukciója történik, több fázison esik át a páciens. Az első fázis, amikor a fogazatot a pótlásokhoz előkészítik. Ez jelenthet egy egyszerű fogkőlevételtől kezdve, a parodontális mélytisztításon és a foghúzásokon át egészen a gyökérkezelésig számos kezelést, amely azt a célt szolgálja, hogy a száj állapota a lehető legegészségesebb állapotba kerüljön. Egy baktériumoktól hemzsegő szájban sem implantátumot, sem bármilyen fogpótlást nem illik rögzíteni, már ha a páciens hosszútávú elégedettsége a cél. Vannak olyan magyar fogászatok, akik ugyan az előzetes szűrést és tervkészítést megcsinálják Svájcban, de arra lehetőségük nincsen, hogy az előkészítő fázist és a vele járó páciensgondozást is helyben oldják meg, mielőtt Magyarországra hozzák a pácienst. Ennek valóban több hátulütője is lehet. Azonban számos olyan magyar cég képviselteti magát a magyar piacon, akiknek a magyar bázis mellett stabil svájci klinikai hátterük is, azaz teljes fogászati rendelőként üzemelő praxisuk van, így képesek az előkészítő fázist helyben és biztonsággal megoldani.
„A nyelvi akadályok miatt nem lehet kommunikálni a fogorvossal”
A turizmusra szakosodott cégeknél alapfeltétel a páciens nyelvén való kommunikáció képessége. Nincs az a fogorvos, aki hasznot húz abból, ha nem tud érdemben szót váltani a saját páciensével, hogy elmagyarázza neki milyen kezelésre van szüksége. Vonatkozik ez a fogorvosokat kiszolgáló teljes háttércsapatra, különösen a pácienskoordinátorokra, akik a pácienssel való kommunikáció és szervezés oroszlánrészét viszik az első pillanatoktól fogva. Egy pácienskoordinátori állás betöltéséhez pedig alapfeltétel az adott nyelven való felsőfokú nyelvismeret szóban és írásban egyaránt.
„Minden problémával utána Magyarországra kell utazni”
Jellemzően ez a legnagyobb félelme a svájci közönségnek. Úgy gondolják, hogy minden egyes kontroll és apró korrekció miatt Magyarországra kell majd szaladgálniuk. Ez azonban nagyon könnyen kikerülhető azzal, ha azon cégek mellett teszik le a voksukat, akik Svájcban is rendelői háttérrel elérhetőek. A helyben saját rendelővel rendelkező cégek nem csak az előkészítő fázist, de a köztes kezelési elemeket és a nyomon követést is minden probléma nélkül megoldják utaztatás nélkül. Kisebb garanciális problémák esetén sem szükséges újra repülőre vagy vonatra vágnia magát a páciensnek, a korszerű eszközöknek, technológiáknak és a jól szervezettségnek köszönhetően, már egy-egy korona, híd vagy részleges fogsor cseréje is megoldható a helyi praxis szolgálatában. Nagyobb garanciális munkák, mint például egy teljes fogsor cseréje, már valóban indokolhat egy ismételt utazást Magyarországra. Körültekintően kell kiválasztani azt a fogászati céget, ahol a legkevésbé várhatóak ilyen jellegű kellemetlenségek.
„Nem várt többletköltségek fognak jelentkezni”
Nem csupán a magyar fogászati kezelések, hanem minden fogászati kezelést hitelesen felállított diagnózis és tervezés kell, hogy megelőzze. Amennyiben ez nem szenved hiányt, úgy a várható költségek precízen tervezhetők. De mivel az anatómia nagy úr és egy egyén individuális egészségügyi adottságai, változásai vagy reakciói egy adott kezelésre olykor előre nem jósolhatók meg, így vannak bizonyos kezelési típusok, amelyekben a költségek a nevezett okok miatt a kezelés folyamatában némileg eltérhetnek az eredetileg tervezettől. Egy saját fogra ültetett korona vagy híd esetén minden esetben fennáll egy csekély rizikó arra, hogy a kezelést követően gyökérkezelésre lesz szükség. Közvetlenül egy fogimplantátum beültetését megelőzően CT felvétel szükséges, amelynek eredménye az utolsó pillanatban keresztül húzhatja a számításokat vagy kissé felboríthatja őket. Ezek és még számos másik tényező a tervezés pillanatában előre nem kalkulálható, így ez általános fog-és szájegészségügyi rizikó, amely minden országban pontosan ugyanannyira van jelen, mint Magyarországon.
A professzionális magyar cégek, akik már közel két évtizede itták bele magukat a svájci-magyar fogászati turizmus vénájába, rendületlenül dolgoznak azon munkájuk által bizonyítva, hogy a magyar fogorvosok és háttérpraxisaik semmivel nem érnek kevesebbet, mint svájci vagy német kollégáik. Törekvéseik gyümölcskosara sokszorosan beérte magát, hiszen a célország fogturistái körében a magyarországi kezelés opciója olyannyira törte be magát első helyre, hogy, amint a fenti példa is mutatja, rosszindulatú hadjáratot kell indítani ellenük, hogy megmaradjon az érdeklődés a helyi svájci vagy német fogorvosok szolgáltatásai iránt is.
(x)