3p

Egy év alatt hármat lépett előre a hazai e-kereskedelem a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói viselkedésnek köszönhetően. A krízishelyzet utáni időszakban sem csökkent jelentősen az online forgalmazott termékek iránti kereslet. E-kereskedelmi körkép következik.

A megkérdezett marketingszakértő szerint érdemes visszatekinteni a járványhelyzet előtti időszakra. A korábbi éveket jellemzően 16-20%-os növekedés jellemezte, ez megfelelt a közép-kelet-európai régió átlagának, viszont a 2020-as esztendő éves növekedése elérte a 45%-ot. Ilyen mértékű előrelépés korábban elképzelhetetlen volt, így nem meglepő, hogy a megnövekedett érdeklődés extrém terhelést jelentett a szektorban ténykedő szereplők számára.

Egyszeri és megismételhetetlen. Valami ilyesmi történt a veszélyhelyzet kihirdetését követően. Miután a lakosság felocsúdott a sokktól és lecsengett a wc-papír által fémjelzett pánikvásárlási hullám, a figyelem az online térre terelődött. Elképesztő mennyiségű elektronikai és háztartási eszköz talált gazdára, de néhány kategória kivételével szinte minden területen felpörögtek az eladások.

Az ellátási láncok kritikus terhelés alá kerültek, hiszen az országok közötti áruforgalom akadozása és a védelmi intézkedések megnehezítették a kiszolgálás fenntartását, ráadásul a logisztikai szektor olyan terhelés alá került, amire korábban nem volt példa. Noha a Black Friday és a karácsonyi vásárlási hullám hasonló terheléseket jelent, azokra a szektor hónapokon keresztül készül, a pandémia pedig egyszerűen berobbant a mindennapjainkba.

Szerencsére az évek óta munkaerőhiánnyal küzdő logisztikai szektor mentőövet kapott; a kékgalléros területek munkafelesleggé vált alkalmazottjai napok alatt átnyergelhettek a logisztikai szektorba, megőrizve az egzisztenciájukat és lehetővé téve az e-kereskedelem növekedését.

Elképesztő növekedés kezdődött, különösen a második és a negyedik negyedév szállította az eredményeket – fogalmaz a marketingszakértő. Az év végi összegzésnél fény derült a növekedés összetételére. Az előzetes várakozással ellentétben az aktív vásárlói bázis növekedése csak kisebb részben volt képes hozzájárulni a szektor bővüléséhez, azonban a vásárlási gyakoriság 18 százalékos, illetve az átlagos megrendelési érték 20 százalékos növekedése elképesztő összesített eredményeket produkált.

Természetesen most minden szereplőt az foglalkoztat leginkább, milyen irányt vesz a hazai e-kereskedelem, illetve milyen piaci trendek határozzák meg a következő évet és éveket. Bátran kijelenthető, hogy a trendek örök változásban vannak és nem térnek vissza abba a kerékvágásba, ahol a covid-időszak nélkül tartanának.

Mindeközben újra felerősödtek azok a hangok, amelyek a külföldi piacnyitásban látják a hosszútávú eredmények kulcsát. Egyre nagyobb figyelem terelődik a jugoszláv utódállamokra, mindeközben a piacvezető szereplők igyekeznek megszilárdítani és növelni a piaci részesedésüket a hazai online térben.

Az eMAG és az Extreme Digital fúziója, az általuk menedzselt Easybox csomagautomata-szolgáltatás, a hazai logisztika gyors fejlődése, valamint a regionális szereplők belépése egyre erősebb védelmet biztosít a globális platformok térnyerésével szemben, de azt is ki lehet jelenteni, hogy a kisebb szerelők számára egyre nagyobb kihívást jelent a bevételek jelentős növelése a profitrátájuk megtartása mellett. A gyorsan fejlődő környezet újszerű megoldásokat és hatékony marketingeszközöket követel meg.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!