3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 13 eperjégkrémet tesztelt, voltak meglepetések.

Szupermarketben kapható, összesen 13 eper- vagy epres jégkrémet vizsgáltak, amelyek nevük vagy a csomagoláson lévő kép alapján azt a látszatot keltik a fogyasztóban, hogy gyümölcs tartalmú terméket vesznek. Habár nagyon kritikus anyag egyikben sem volt, több termék tartalmaz potenciális allergizálót, fölösleges aromát, rengeteg cukrot, de legjobb esetben is csak 20-25% gyümölcsöt.

A legmagasabb pontértéket a Haagen dazs Epres jégkrém kapta, mivel az egyik legmagasabb gyümölcstartalmú termék volt, 21% eperrel, viszonylag alacsony cukortartalommal és adalékanyagok nélkül. Egy ponttal szorosan mögötte az Unilever terméke a Carte d'Or Classic Eper, harmadik helyen pedig a Grycan Eper jégkrém végzett. Habár ezeknek volt a legmagasabb a gyümölcstartalma (26-20%), de pontot is veszítettek mesterséges aroma ill. potenciális allergizáló adalékanyag miatt.

A lista végén végzett termékek egyáltalán nem tartalmaznak gyümölcsöt csak aromát, viszont annál több cukrot ill. sok nem kívánatos adalékanyag van bennük. 



Az ár alapján elmondható, hogy az olcsóbb termékek (350-800Ft/liter) a lista végére kerültek az alacsony gyümölcstartalom és sok adalékanyag miatt. A lista élén végzett három termék viszont mind drágább egységáron kapható: 1250Ft/liter és 4.000Ft/liter között.

A vásárlóként abban a hitben választunk gyümölcsjégkrémet, hogy az adott termék valószínűleg tartalmazza a névadó gyümölcsöt. Ehhez képest a 13 tesztelt termék közül a legmagasabb gyümölcstartalmú készítményekben az eper aránya 26% volt, 21% és 20% volt, a többiben 16% és 6% között mozgott. A legalacsonyabb gyümölcstartalmúaknál inkább jelképesnek nevezhető ennek az összetevőnek az aránya, hiszen 0,3 és 1,6% között volt. 

A Magyar Élelmiszerkönyv szerint az elnevezésben is különbséget kell tenni 15% feletti ill. annál kisebb gyümölcstartalom esetén. Míg az előbbit nevezhetik a gyártók „gyümölcsjégkrémnek”, az utóbbinál már csak a „gyümölcsös jégkrém” elnevezés megengedett. Amelyiknél csak aroma adja a gyümölcsízt, „gyümölcs ízű” jégkrémnek kell nevezni. Habár a vizsgált termékek elnevezése megfelelt az előírásoknak, az már más kérdés, hogy a fogyasztók tisztában vannak-e az elnevezések közötti különbséggel, és ezt figyelembe veszik-e a vásárlásnál. 



A jégkrémek fő összetevői a különféle tejtermékek. A termék beltartalmi értékét jelentősen befolyásolja, hogy ez a tejtermék tejszínt vagy tejsavóport jelent-e. Mindössze 4 termék tartalmazott tejszínt.

11 termék tartalmaz mesterséges aromát, habár úgy gondoljuk, hogy egy jó minőségű jégkrém e nélkül is megállja a helyét.

Amikor jégkrémet veszünk, tisztában vagyunk vele, hogy magas cukortartalmú édességet fogyasztunk, de ezen belül is lehet különbséget tenni. A termékek cukortartalma 16 és 27% között változott. Habár a cukor egy része származhat a benne lévő gyümölcsből, de a vizsgált jégkrémek esetében nem tapasztaltak ilyen összefüggést, ugyanis a minimális gyümölcstartalmú termékek között is volt kiemelkedően magas cukortartalmú.

Az emulgeálószerek és stabilizátorok használatával érik el a gyártók, hogy a jégkrém megőrizze kedvező állagát. Viszont ezek között vannak potenciálisan allergizáló hatásúak is, mint például a guargumi vagy a szentjánoskenyérmag-liszt. Mindössze egy termék volt, amelyikben egyik sem fordult elő.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!