4p

Gyakran külső hatások befolyásolják, hogy mit vesznek az emberek a boltokban. Van másik irány, akadnak követői is. 

Az általánosan elfogadott felfogás szerint a legtöbb ember azért étkezik egészségtelenül, mert rosszul válogatja össze az élelmiszereket, amiket fogyaszt. Valójában az egyéni választásokat külső körülmények határozzák meg, mégpedig azok az tényezők, amelyeket a tudósok az „élelmiszer-környezet” (food environmens) fogalmában foglalnak össze. Ez derült ki egy frissen publikált kutatásból, amelynek címe: "A választás illúziója, avagy miért dönti el valaki más, hogy ön mit fog enni ebédre?" (The illusion of choice – Why someone already decided what you will eat for lunch.) A kutatást a BEUC európai fogyasztóvédelmi szervezet végezte. 

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ha figyelembe vesszük az élelmiszer-környezetet, akkor kiderül, hogy nem létezik a fogyasztó szabad választása, amely elvileg a lehető legjobb  információkon alapul. Ehelyett a külső környezetből érkező befolyásoló tényezők gyakorlatilag ellenőrzés alatt tartják az egyéni döntéseket.

A fogyasztóvédők szerint mást kellene tenni a bevásárlókosarakba. Fotó: Depositphotos
A fogyasztóvédők szerint mást kellene tenni a bevásárlókosarakba. Fotó: Depositphotos

A legtöbb ember nem is érzékeli, milyen erősen befolyásolják a választásait különböző körülmények kezdve a hirdetésektől a rendelkezésre álló termékeken át az árengedményekig, amelyeket a boltokban kapnak. Óriási jelentősége van annak, hogy hol helyezkedik el az áruházláncok polcain, azaz mi van szem előtt és mi nem, az emberek többsége mégis hagyja, hogy ez a körülmény befolyásolja a döntéseit. A kasszáknál lévő pultokat kiskereskedelmi berekekben "pénzszivattyúnak" is nevezik, ott magas haszonkulcsú, de a mindennapi étkezéshez általában teljesen szükségtelen dolgok, nassolnivlók vannak. 

A kutatás megalapozza azt az európai uniós ajánlást, amely az élelmiszer-környezet  megváltoztatásával igyekszik orvosolni ezt a problémát. A javaslat azonban egyelőre közhelyszerű dolgokat fogalmaz meg. Miszerint az egészséges és fenntartható módszerekkel termelt élelmiszereknek kell lenniük a legkedvezőbb áron elérhető termékeknek. Ezeket kellene reklámozni más, egészsgételenebb ételek helyett. Az élelmiszertermékeket eleve úgy kell kitalálni és előállítani, hogy megfeleljenek az egészséges étkezés és a fenntartható termelés követelményeinek.

Nem vágyálmokról van szó

Mindez elég ezoterikusan hangzik annak tükrében, hogy az áruházláncok hajlanak minél jobban felpörgetni a forgalmukat. Ugyanakkor vannak jó példák arra, hogyany tarthatja magát egy cég az előbbi szabályokhoz.

A svéd Ikea bútoráruházlánc például 2022 októberében vezette be azt a szabályt, hogy büféiben ugyanazon az áron vagy olcsóbban adja a növényi alapú ételeket a velük versenyző húst tartalmazó alternatíváikkal szemben. A vállalat célja, hogy 2025-re minden húskészítménye helyett annak megfelelő növényi alapú terméket kínáljon. Így az Ikeánál a húsalapú hotdog 0,79 eurócentbe (274 forint) kerül, míg a vele versenyző növényi alapú hotdogért csak 0,59 centet (205 forint) kérnek. Szlovákiában egy növényi nyersanyagokból készült húsgolyótál 3,39 euróba (1164 forint) kerül, miközben a megszokott, hagyományos húsgombóctálért 4,99 eurót (1712 forint) kell fizetni.

A német középiskolák menzáin három menüt kínálnak: egy húsalapút, egy vegetáriánust és egy alacsony allergén tartalmút. A franciaországi Brittany régióban az egyetemi menzákon egy húsalapú mellett két vegetáriánus menüt kínálnak. A diákok fele valamelyik vegetáriánus menüt választja. Hogy egy állami vállalatot is hozzunk példának, a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn 2022 márciusa óta fele részben vegetáriánus vagy vegán ételeket kínál étkezőkocsijaiban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!