4p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökkenő kereslet, beszűkült hitelfelvételi lehetőségek, kiváró vevők – hónapok óta hasonló tendenciák jellemzik a hazai lakáspiacot. Márpedig üzlet nélkül nehezebben működnek az ingatlanközvetítők is, főleg azok, akik nem rendelkeznek megfelelő háttérrel a túléléshez. Le kell húzni a redőnyt, vagy van kiút?

„Nem beszélnék le senkit, de nem is biztos, hogy tanácsolnám” – nyilatkozta az egyik neves hazai ingatlanszövetség képviselője a médiában, amikor arról kérdezték, hogy érdemes-e most belevágni az ingatlanos üzletbe. Tény, hogy Magyarországon kis jóindulattal nagyjából minden sarkon lehet ingatlanközvetítőt találni, de hogy valamennyi túl fogja élni a válságot, az már egyáltalán nem biztos.

Bezár a nappali

Üzleti szempontból talán a legnehezebb helyzetben azok vannak, akik mindenféle komolyabb előkészületek nélkül, egyszerűen a kisszobában nyitottak egy ingatlanirodát, ami esetleg mindössze egy darab íróasztalból áll, és az Ügyfelekkel is inkább csak külső helyszíneken zajlanak a megbeszélések. Ritka esetektől eltekintve, az ilyen vállalkozásoknál általában elég limitált kínálattal lehet találkozni, nem nagyon költenek hirdetésre, és sokszor a szolgáltatások sem nagyon hasonlíthatóak össze a komolyabb ingatlanos cégekkel.

Ha az üzlet – kevesebb vásárlóból kevesebb jut – jelleggel tönkre is mehet egy időre, általában ez nem jár együtt az üzemeltető csődjével is, hiszen nagyon sokan még anno, csak plusz egy tevékenységeknek vették fel az ingatlanozást, "ami sikerül, az is talált pénz" alapon, így ennek a jövedelemnek az átmeneti kiesése, ha nem is jó, de legalább nem is tragikus. Nagyon sok ügyvédi iroda hirdet ilyen jellegű tevékenységet, de láttunk már vidéki hölgyet is, aki munka után – kvázi csak hobbiból – napi 1-2 órát foglalkozik ingatlanokkal. "Napközben egy ruhaboltot üzemeltetek, zárás után elmegyek 1-2 lakást megmutatok, feladok pár hirdetést. Igazából sok időmbe nem kerül, nem mondom azt, hogy milliókat lehet vele keresni, de ami beesik, az jól jön. Költségek igazából nincsenek" – ismertette üzleti filozófiáját a 40-es, Veszprém megyei hölgy.

Lakat a kicsikre?

Nagyobb gondban lehetnek majd azok a cégek, akik már komolyabb pénzeket fordítanak irodabérlésre, hirdetésre, viszont nincs akkora üzletméretük, ami biztosítani tudná, hogy a gyengébb piacon is sikerüljön a túlélés. Az irodahelyiség bérleti díja, az ehhez kapcsolódó számlák általában már komolyabb tételek, nagyobb városokban ritkán lehet kijönni 200 ezer forint alatt, és akkor még nagyon olcsó irodáról beszéltünk. Az átlagos, kisebb irodáknál jellemző 3 százalékos jutalékkal számolva legalább egy 7 millió forintos lakást el kell adni ahhoz, hogy a fenti, elég olcsóra becsült üzemeltetési költség kijöjjön – és akkor még mindig nem keresett senki semmit.

Bagatellnek tűnhet a fenti példa, azonban nem árt tudni, hogy sokszor komolyabb ingatlanos cégnél is előfordul, hogy egy teljes hónapon át nem sikerül eladni semmit. Ha ez tartós, a kis cégek könnyen egy negatív irányú spirálba kerülhetnek: az értékesítők bevétel híján távoznak, vagy mást kezdenek el csinálni, így még kevesebb odafigyelés jut az üzletre, újakat pedig igen nehéz lesz elcsábítani, hiszen a nagy hálózatok is folyamatosan szívják fel a jobb ingatlanosokat. Megoldás lehet egy komolyabb hálózathoz való csatlakozás, főleg, ha hónapok óta teljesen kilátástalan a helyzet, ez azonban nincs ingyen. Lehet még csökkenteni a jutalékot is, akkor viszont nem lesz miből megélni.

Túlélik a nagyok, de ott sem jut mindenkinek

Az országos franchise hálózatok – bár némelyikük nyilatkozata alapján őket sem kíméli a forgalomcsökkenés – jellemzően rendelkeznek annyi tartalékkal, hogy át tudják vészelni a borús hónapokat. Nagy előnyük, hogy az ingatlankészletük össze sem hasonlítható a kis irodákkal, sokszor majdnem 20 ezer lakást kínálnak országszerte, sokkal több a regisztrált ügyfél – így előfordulhat, hogy számos üzletet egyszerűen csak kvázi "összepárosítással" nyélbe lehet ütni, nem kell külön kutatni a vevőket. Sokkal ismertebb, és bejáratottabb a márka, és minden szolgáltatás elérhető, ami csak az ingatlanozáshoz kell.


Itt is lehetnek azonban olyan egységek, vagy irodák ahol egy kicsit nehezebb lehet a helyzet, hiszen hiába a 6-800 értékesítő, eredmény nem biztos, hogy minden hónapban, mindenkinek jut, bár tény, hogy sokkal nagyobb az esélye, mint egy kisebb irodánál. A 33 éves, egykor kis irodánál dolgozó Gábor nemrég kezdett egy nagyobb franchise hálózatnál. "Lényegesen jobbak a körülmények, több a lehetőség. Persze nyertes itt sem lehet mindenki, de ha nem jön be, maximum továbbállok. Azt hiszem mostanában nem lesz létszámstop az ingatlanértékesítőknél..."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!