7p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Semmi garancia nincs arra, hogy a 2013-2019 közötti rendkívüli konjunktúra-időszak mintegy 4 százalékos gazdasági növekedési lendülete visszatérhetne. Munkaerő-oldalról már nincs mennyiségi bővülésre mód, hiszen lényegében teljes a foglalkoztatás a munkaerőpiaci szempontból bevonható népesség körében. A hazai demográfia a növekedés ellen dolgozik. A szellemi tőke vonatkozásában pedig meglehetősen vegyes a magyar helyzet.

Az Európai Bizottság (EB) most közzétett őszi kitekintésében a magyar fejezet alcíme: recesszióból fokozatos helyreállítás.

A brüsszeli szakapparátus elemzése és előrejelzése meglehetősen egybeesik a független hazai kutatóhelyeken készült prognózisokkal, pontosabban azoknak a külső gazdasági környezet várható alakulását és különösen a befagyasztott EU-forrásokhoz való hozzáférést illetően hasonló feltételezésekkel élő változataival. Az optimista alapváltozatok lényegi külső előfeltevései: a világpiaci energiaárak viszonylagos stabilitása, a külső konjunktúra megnyugtató alakulása, a vitatott EU-pénzek nagyobb részéhez való hozzáférés. Ezek feltételezésével a legtöbb komoly elemzőhely olyasmi pályát lát maga előtt, mint ami az EB friss kitekintésében található.

A Bizottság kalkulációja szerint tehát Magyarország, amely 2023-ban a recesszióban levő kevesek közé tartozik az EU-ban, a gyenge idei bázison jövőre visszatér a növekedő országok közé, bár a térségi mérce szerint viszonylag visszafogott mértékben. Csak 2025-re ígérkezik jól érezhető gazdasági növekedés. Az inflációt tekintve Magyarország még 2024-ben is távol lesz az árstabilitástól, sőt 2025-ben is jóval inflációsabb lesz az uniós átlagnál.

Ez a kalkulált pálya láthatóan nem számol azzal, hogy az államháztartási hiányt, amelyet az idén szeptemberben leadott magyar konvergencia-jelentés 5,2 százalékra tesz, a kormány képes levinni a GDP 3 százaléka alá 2024-ben, de még 2025-ben sem (a bizottsági becslés erre az évre 5,8 százalék). Ennek pedig nagy jelentősége van a becsülhető növekedési pályát illetően. Hiszen, ha mégis eleget kívánna tenni a kormány a 3 százalékos határértéknek (a túlzottdeficit-eljárás elkerülése érdekében), akkor az itt bemutatott pályánál feszesebb, megszorítóbb gazdaságpolitikát kellene folytatnia.

Ezek tehát a bizottsági előrejelzés fő számai. Ha azonban a magyar kormányzati megnyilatkozásokat olvassuk, nemcsak némileg más mértékeket, hanem karakterében is eltérő pályát látunk magunk elé vetítve. 

Recesszióból fokozatos helyreállítás. Fotó: Depositphotos
Recesszióból fokozatos helyreállítás. Fotó: Depositphotos

A meghatározó kormánytényezők (de nem a Magyar Nemzeti Bank, az MNB) szóhasználatában a 2023-as év az infláció leküzdésének az esztendeje, 2024 pedig a növekedés éve lesz. A Központi Statisztikai Hivatal által közzétett legfrissebb GDP-adatokra is hivatkozó hivatalos megszólalók adottnak veszik az infláció megszűnését, és ismét megígérik a növekedési pályára való visszaállást. Ismét, hiszen nem volt még olyan régen, hogy 2023-ra másfél százalékos gazdasági növekedést prognosztizáltak – ez nyilván már nem tud bekövetkezni.

Az adatok alapján ez ismét kincstári optimista szöveg. A kormányzati propagandának mind az árstabilitás, mind a növekedési ígérete bizonytalan lábakon áll. 

A magyar inflációs folyamatok magasabb szintről és késve követik az átlagos uniós dezinflációt, és jelenleg is jóval magasabbak az összes többi tagállaménál. A következő évet nehéz megítélni, részben az említett külső kondíciók lehetséges hatásai miatt, valamint a belső többletkockázatok okán. Ugyanis a magyar gazdaságpolitika – nem először – komoly kockázati tényező. Az állami beavatkozásra való hajlam azt hozza magával, hogy lassabb, elnyújtottabb a hazai gazdasági szereplők piaci alkalmazkodási folyamata. Bizonyos politikai termékek és tarifák állami árszabályozása, a kamatlábak rögzítése és egyéb állami intervenciók nyomán az üzleti döntések a lehetségesnél később születnek meg. A cégek kénytelenek kivárni az állami döntéshozók intézkedéseit, ám ezzel lassul az üzleti realitásokhoz való alkalmazkodás folyamata. 

További bizonytalansági tényező a gazdasági kormányzaton belüli koncepciók eltérése: vannak olyan kormánytényezők, akik a gyors gazdasági növekedést forszírozzák. Ehhez azonban újra elő kellene venni a költségvetés vagy a jegybank által szubvencionált hitelezés eszközét, holott pontosan ez volt az egyik ok, amely miatt a magyar egyensúlyi viszonyok nagymértékben megbomlottak 2022-ben. 

Tekintettel az MNB hatalmas veszteségére, a tartalékjaink elolvadására, sőt a tőkevesztési ügyre, egy ilyen kalandra aligha lehet rávenni a jegybanki vezetést. De a pénzügyminiszter sem lehet partner egy újabb élénkítési akcióhoz. Az állami költségvetés ma még a korábbiaknál is kevésbé vállalhatja magára a direkt gazdaságélénkítésből adódó azonnali és későbbi többletterheket. Így is kétséges, hogy 2024-re képes lenne-e a magyar kormány az uniós normák szerinti 3 százalékos GDP-arányos hiányszint alá leszorítani a deficitet. A Bizottság idézett anyaga láthatóan nem is számol ezzel. 

De vajon fokozatos inflációmérséklő és mérsékelt költségvetési hiány, azaz állami élénkítés nélkül hogyan lesz itt 4 százalékos gazdasági növekedés? A jelentés szerint nem is lesz. 

Mitől is lenne visszapattanás? Hiszen már rég mögöttünk van a 2020-as nagy összezsugorodás, amit követhetett egy gyors helyreállítási ciklus. Az nálunk is eljött, és le is zajlott 2021 során. Csakhogy annak a természetes lefutása helyett 2021 végén, 2022 első felében az állami kiköltekezés átmeneti időre felfele nyomta a hazai termék volumenét, tekintettel a 2022. áprilisi választásokra. A megnyert választás után erre a mesterségesen felfűtött néhány hónapra jött következményként a 2022 nyarától kialakuló visszahűlési szakasz. 

A GDP szezonálisan és naptárhatással kiigazított alakulása

Megjegyzendő, hogy a KSH többször változtatta a korábban közzétett negyedéves GDP-adatait. Az adattisztítás, revízió bevett gyakorlat a statisztikai szolgálatoknál. Különösen nagy árváltozások idején a szokásosnál is nagyobb a statisztikai hiba, mérési bizonytalanság. Azonban a magyar szolgálat hírnevének nem tett jót, hogy éppen a GDP-méréssel foglalkozó szakterület vezetője távozott nemrég. Az is sok kommentárt kapott, hogy különös 9,9 százalékos októberi év/éves inflációs index jött ki: a politikailag megrendelt „egy számjegyű” inflációs adat. Azzal pedig a KSH az előző, szeptemberi hónaphoz képest 99,9 százalékos értékkel már árcsökkentést mutatott ki; ennyi kilences ritkán tud összejönni…

Már a nyáron véget ért volna a recesszió?

Most pedig az adatrevízió alapján a 2023-as év második negyedévéről hozta ki a hivatal, hogy az a naptárhatással és szezonálisan kiigazítva pont a 100 százaléka lett a 2023-as év első negyedévének, így tehát akár azt is lehetne mondani, hogy már nyáron véget ért a recesszió. Eközben persze a megelőző évhez képest, amint az ábra is mutatja, a nulla alatti tartományban jár a GDP-index az esztendő eddigi 9 hónapjában, vagyis 2023 zsugorodással kerül majd be az évkönyvekbe. 

Ezeket a sokféleképpen értelmezhető statisztikai fejleményeket félretéve, tekintsünk rá a közeljövőre. Semmi garancia nincs arra, hogy a 2013-2019 közötti rendkívüli konjunktúra-időszak mintegy 4 százalékos gazdasági növekedési lendülete visszatérhetne. Munkaerő-oldalról már nincs mennyiségi bővülésre mód, hiszen lényegében teljes a foglalkoztatás a munkaerőpiaci szempontból bevonható népesség körében. A hazai demográfia a növekedés ellen dolgozik. A szellemi tőke vonatkozásában pedig meglehetősen vegyes a magyar helyzet. 

Többek között ezért van az, hogy a független kutatóhelyek előrejelzéseiben nem szerepel a kormány-közlemények 4 százalékos dinamikája, legfeljebb annak a fele. Az a 2 százalékos növekedésnek is adott hipotézisre támaszkodik: az EU-hoz fűződő viszonyok megfelelően alakulnak ahhoz, hogy a vitatott EU-s források egésze vagy egy jelentős része bekerüljön a magyar gazdaságba. 

Ellenkező esetben olyan finanszírozási és politikai bonyodalmak támadhatnak, amelyek miatt a fenti és egyéb növekedési szcenárió helyébe valami más lép.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!