8p

Bár a forint stabil, az energiaárak csökkennek, és a vállalatok sem akarnak árat emelni, az infláció továbbra is makacsul magas. Mi hajtja akkor az árakat? Miért nem csökkennek a fogyasztói árak a gazdasági lassulás ellenére sem? A válasz túlmutat a számokon – társadalmi bizalmi válság és torz gazdaságpolitika is közrejátszik. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 

A május havi árindexek a vártnál árnyalattal rosszabbak, de nagy meglepetést nem okoztak, talán csak annak, aki a kormányzati fogadkozást névértéken elhitte, és azt várta, hogy az újabb termékkörre kiterjesztett kötelező ár(rés)rögzítés valamint a szolgáltatók „nyomatékos megkérése” következtében az infláció megtorpan. Ehelyett 2025 májusában egy hónap alatt a fogyasztói árak átlagosan két ezrelékkel nőttek. Nem sok, de nem árstabilitás. Az egy évvel korábbit 4,4 százalékkal haladta meg a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által mért fogyasztói kosár ára. Az bizony nem kevés, kétszerese az euróövezeti átlagnak. 

Mint mindig, érdemes az átlagszámot formáló tényezőkre is ránézni. Ha nem is nagy a szóródás, sőt inkább szétterült mintázatú továbbra is a magyar drágulás, de azért látható néhány véleményárnyaló elem. 

Ahol a valóság nem nagyon akart engedni a politikai késztetésnek, az éppenséggel az élelmiszerek áralakulása, kormányzati beavatkozás ide vagy oda. A havi árindexet mindenesetre felfelé tolta az élelmiszer-termékcsoport. A kormány és az igen készséges KSH most azt magyarázza, hogy maga az élelmiszerügy rendben is lenne, hiszen ha kivennék az élelmiszer-statisztikából a vendéglátási ágazatban eladott élelmiszereket, máris csupán átlagos a drágulás: nem 5,9 százalék, csak 4,5. Korábban a KSH nem bontotta meg az élelmiszer-tételt. Eszerint tehát a turizmus, vendéglátás a felelős. Talán ott nőtt meg az árrés? Elérte ezt a vendéglátóipart az extraprofit-hajsza?! Árrésstopot a balatoni lángosra?

Ne adjuk ötletet az intervencióra mindig kész kormányzatnak!

A statisztikán ebben a hónapban most rontott az egyébként változatlan áras háztartásienergia-tarifa: a tavalyinál hűvösebb időjárás miatt bizonyos mértékben többen kerültek át a mért gázfogyasztásuk szerint a drágább tarifa-csoportba. Ugyanakkor az adott hónapban valamivel olcsóbb lett az üzemanyag. Az pedig az egyébként sok bajt okozó nemzetközi vámmizéria áttételes következménye: mérséklődtek a nemzetközi energiahordozó-árak, és még emellé a dollár is gyengült a legtöbb fizetőeszközhöz képest. 

Csakhogy az energiaár-mérséklődés egyik lényegi oka az, hogy a világgazdaság növekedési üteme gyengécske, a nagy kereskedelmi blokkok kivitele és behozatala mérséklődik. Márpedig a lanyhább konjunktúra mellett csökken a kereslet az energiahordozók iránt, és lefelé tartanak a nemzetközi piaci árak.

Jó okkal lőnek ki az árak – de nem kifelé kell nézegetni
Jó okkal lőnek ki az árak – de nem kifelé kell nézegetni
Fotó: Pixabay

Ám ennek az összefüggésnek igaznak kellene lenni a magyar gazdaságra is. A nemrég még „fantasztikus” kinézetű évkezdésből lett, ami lett. A recessziós jellegű első negyedévünket egyelőre nem váltja fel más karakterű konjunktúra-szakasz. Akkor pedig egy lényegi makrogazdasági ok kiesik az általános áremelkedés magyarázó tényezői közül a mi esetünkben: ilyen gyenge üzletmenet mellett a 4 és 5 százalék közötti fogyasztóiár-index nagyon is magasnak számít. Ha a gazdaság lengyel vagy román tempó szerint bővülne, könnyebb lenne a túlfűtöttséggel indokolni az árszint-növekedést. 

Maginflációs indexünk kellemetlenül közel van az ötös számhoz, miközben a legújabb becslések 2025-re csupán egy százalék alatt GDP-növekedésről szólnak – már amennyiben az ilyen szerény adatra alkalmazható egyáltalán a növekedés szó. Ám ha szó sincs erőteljes, de legalább érezhető gazdasági növekedésről, a kereslet nekilódulásáról, akkor mégis micsoda hajtja az áremelkedést? 

A szokásos gyanúsítottak közül kiesnek a külső körülmények. Import okozta inflációról nem beszélhetünk, mert nincs általános input-drágulás a világban. Újabban még a forint árfolyama sem visz a rendszerbe költségoldali ár-nyomást a külföldről származó cikkeken keresztül: az euróhoz képest – jórészt az igen magason hagyott jegybanki kamatszint hatására – az árfolyam stabil a 400 és 410 közötti sávban, a dollár gyengülése folytán pedig abban a relációban még némileg erősödött is. 

Hazai termelői áremelkedések? A vállalati felmérések, így a GKI paneljén mért adatok azt mutatják, hogy a cégek áremelési szándéka nem erős. Gyenge konjunktúra mellett akkor sem könnyű próbálkozni a szerződéses árak feltornászásával, ha költségoldali változások indokolnák. 

Pedig valóban lenne ok: például az állam által kivetett adók, elvonások szektoronként eltérő mértékben emelkednek, költségnövekedést okoz egy sor új szabálynak, kormányzati intervenciónak való megfelelés. Mégis az olvasható a GKI jelentésében, hogy gyengül a vállalati árnövelési hajlam. 

Azonban mégis korai lenne levonni optimista következtetést: a legújabb konjunktúramérés során csak mérsékelt javulást regisztráltak a cégek áremelési szándékait illetően. Ahogy a jelentés írja, „a következő három hónapban a cégek 20 százaléka szeretne árat emelni, míg árcsökkentésre 8 százaléka készül. Egy hónappal ezelőtt ez a két arány 26 és 8 százalék volt.” Azért a 20 is jóval nagyobb adat, mint a nyolc.

Még elgondolkoztatóbb a fogyasztói, valamint a céges közösségen belüli felmérések szerinti általános konjunktúra-érzékelés. A konjunktúra-mutatók ugyanazt az irányt jelzik, mint ami a személyes benyomásainkból és számos iparági vezetőtől származó őszinte véleményből kibontakozik: meglehetősen általános a bizalom- és optimizmushiány. 

A konjunktúra-index alakulása 2021-től
A konjunktúra-index alakulása 2021-től
Fotó: GKI

A lakossági bizalmi index hagyományosan a negatív tartományban mozog (többen adnak számot várható romlásról, mint ahányan javulást látnak maguk előtt). A mérték azonban sokat számít: jelenleg a fogyasztók üzleti bizalma jóval lejjebb van, mint négy éve ilyenkor. Pedig 2021 tavasza-nyara már a nagy inflációs gyorsulás időszaka volt. Viszont akkor kezdte beindítani a Fidesz-kormány a gazdaságélénkítést szóban és intézkedésekkel, a Magyar Nemzeti Bank még pumpálta az olcsó hiteleket, az általános kamatszint igen alacsony volt (komoly negatív reálkamatokat tartott fent a jegybank akkori vezetése). 

Látszik is, hogy 2021 márciusa-májusa között mennyire megemelkedik (ugyan még mindig a negatív tartományon belül, de annak tetején) az emberek hangulata fogyasztói minőségükben. Azokban a hónapokban a cégek rendkívül pozitív várakozással néztek a jövő elé. Nem szokatlan, sőt több évtizedes minta immár a fogyasztói, üzleti hangulatjavulás a parlamenti választások előtt: sok népszerű ígéret hangzik el, valamint pénz is kerül fejlesztésekre, fizetésemelésre, keresletélénkítésre. 

2025 tavasza azonban nagyon más karaktert mutat, és nemcsak a lakossági index esetében. A professzionális vállalati válaszadóknál is többségben vannak azok, akik a kilátások romlásáról számoltak be a felmérést készítőknek. 

Amikor tehát az év pénzügyi folyamatainak a karakterét próbáljuk értelmezni, kiindulhatunk a makrogazdasági keretekből – csakhogy pangó gazdaságban, ennyire jelentős és tartós negatív output-rés mellett, amely az elmúlt két esztendőben bizonyosan fennállt, egyszerűen nem kellene az uniós szint kétszeresére rúgó inflációt elszenvednünk. A makrogazdasági logikára rácáfoló belső okok között – amint ezt már korábban megtárgyaltuk – a versenyt lefojtó, a cégekre újabb adminisztratív terheket és költségeket helyező gazdaságpolitika említendő az első helyen.

És bizony számolni kell társadalomlélektani tényezőkkel: az általános bizonytalanság-érzet növekedésével arányosan gyengül a fogyasztási és beruházási szándék – teljesen észszerűen. A kormányzat egyfelől gazdasági sikerpropagandával kísérletezik („jó hírek”), és fogyasztásra biztat, ám ugyanaz az állam a maga médiacsatornáin háborús kockázatokat taglal. 

A belpolitikai feszültség növekedése is gazdasági tényező. A társadalmi hangulat most nagyon más, mint volt 2021 nyarán. Anélkül, hogy itt belemennénk a belpolitikai viszonyok taglalásába, elég csak annyit regisztrálni, hogy az üzleti körök, amelyek a piaci realitásokat a maguk bőrén érzik, valamint a családok, mint fogyasztók és munkavállalók, nagyon is érzékelik az aggasztó folyamatokat, észlelik a növekvő kockázatokat, és ki vannak téve annak a médiának, amely kaotikus képet fest a külvilágról, kilátásainkról. 

Mindez pedig elégséges ok arra, hogy a közeljövőtől növekvő árakat, akár piaci zavarokat várjanak a gazdasági szereplők. Márpedig az inflációs várakozásnak nem csekély az önbeteljesítő képessége.    

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!