2019. február 5. 15:55
mfor.hu

A Continental technológiai vállalat tovább feszíti az önálló járműtechnológia határait, nap mint nap új eseteket és fejlesztéseket vizsgál meg. A 2019-es CES kiállításon Las Vegas-ban a Continental egy olyan vezető nélküli járművet mutatott be, amely szállítórobotokat szállít, majd küld útjukra, amelyek eljuttatják a csomagokat a vásárlóhoz, még akkor is, ha azt ők nem tudják kézhez venni.

Az önvezető jármű – ebben az esetben a Continental Urban Mobility Experience (CUbE) – és a szállítórobot zökkenőmentes integrációja egy hatásosabb és hatékonyabb áruszállítási módszert hoz létre. A Continental önálló elektromos fejlesztési platformját, a CUbE-ot a városi „első vagy utolsó mérföld” mobilitás megoldásának tartják. A gyakran csak robo-taxinak, vagy kapszulának nevezett járműtípus a zökkenőmentes mobilitási értéklánc része lesz.

Ezen járművek feladata között az áruszállítás is szerepelni fog, annak érdekében, hogy még jobban kihasználható legyen a rendelkezésre álló szállítási kapacitás, valamint csökkenthetőek legyenek az üresjáratok. A piaci előrejelzések szerint az áruszállítás szükségessége meg fogja haladni az emberek szállítására való egyre növekvő igényt a sűrűn lakott területeken. A skálázható technológiák és megoldások, mint például a szenzorok, környezetérzékelők, valamint modellező, lokalizáló, pozicionáló, helyzetelemző, döntéshozó és mechatronikus aktuátorok terén tapasztalt Continental rendelkezik azokkal a megoldásokkal és szaktudással, amelyekkel ki tudja elégíteni ezt az igényt.
A skálázható robotszállítás koncepciója egy vezető nélküli járművet alkalmaz arra, hogy szállítórobotokat szállítson, és így egy hatékony szállítócsapatot hozzon létre. Mindkettő elektromos, önálló, és alapvetően mindkettőt ugyanarra a skálázható technológiai portfólióra lehet alapozni. Ezek a szinergiák izgalmas potenciált hoznak létre a holisztikus szállítási koncepciókhoz, melyek hasonló megoldásokat használnak különböző platformokon. A technológiai megalapozás után joggal várhatjuk azt, hogy egy teljes értéklánc fejlődjön ki ezen a területen.

Az automata vezetésből eredő szinergiák a városi kiszállításhoz
A lakóövezetekbe történő áru és csomagszállítás egy egyre növekvő és dinamikusabbá váló piac, melyet az évről évre nagyobb mértéket öltő e-kereskedelem hajt. A szegmens növekedésével az óránkénti kiszállítási díjra egyre nagyobb hangsúly kerül. Ennek tükrében az „utolsó mérföld” kiszállítási szolgáltatások azok, amelyek mozdíthatják a mérleg nyelvét. Az automata áruszállítás több kutatási forrás becslése szerint is az összes vállalkozás és fogyasztó közti kiszállítás 80 százalékáért fog felelni.
A Continental az automata áruszállítást a jövő városi mobilitás szerves részének, a hagyományos áruszállítás továbbfejlesztésének tekinti. A CUbE egy, vagy több szállítórobotot utaztat, majd útjukra küldi őket, hogy megtegyék az áru- és csomagszállító logisztikai lánc utolsó métereit. 


Azzal, hogy létező szállítórobotok szolgálnak fejlesztési platformként, a Continental készen áll arra, hogy úgy alakítsa át és skálázza az autóipari technológiát, hogy az megfeleljen a robotgyártók igényeinek. A szállítórobot által felállított kihívások párhuzamban vannak azokkal, amelyeket a technológiai vállalat már megoldott az automata járművek esetében. Emellett a szállítórobotoknak olyan technológiára van szükségük, amely olyan fejlett és robusztus, mint az autóipari megoldások Az online vásárlás egyre növekvő népszerűsége, valamint a megavárosok növekedése miatt egyedi csomagszállítási megoldásokra lesz szükség. A szállítórobotokkal kombinált vezető nélküli járművek tökéletes választ jelenthetnek erre a kihívásra.

Zökkenőmentes mobilitás az okos városokban
A jövő okos városaiban a vezető nélküli járművek fontos szerepet fognak játszani. Számos szakértő szerint ezek lesznek a városiasodás kihívásainak megoldását célzó jövőbeli mobilitási koncepciók kulcselemei. Egy vezető nélküli jármű szinte folyamatosan használatban lehet. Az innovatív várostervezők a vezető nélküli járműveket a tömegközlekedés értékes kiegészítőinek tartják, mivel nekik köszönhetően nincs szükség saját járműre ahhoz, hogy el lehessen jutni a következő csomóponthoz, vagy egyéb közlekedési eszközökhöz.

Napközben lehetnek olyan időszakok, amikor a vezető nélküli járművek iránti kereslet megugrik. A robotkiszállítás viszont ezeken a csúcsforgalmi periódusokon kívül használná az önvezető járműveket. Nagy potenciál van az autóipari technológiánkban, amely támogatni tudja a robotvállalatokat abban, hogy önálló szállítórobotokat hozhassanak létre. Így az önvezető járművek egy újabb alkalmazási móddal is gazdagodnak.

Mivel a kiszállítási folyamatok általában nappal történnek, amikor sokan a munkahelyükön, iskolában vannak, vagy más elfoglaltságukat töltik, a robo-taxi szállítórobotokkal kombinált, csúcsidőn kívüli működése tökéletesen kihasználható ezekre a szállítási feladatokra.