5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ma már a középvállalatok körében is általánosan elterjedt a vállalati tréningek igénybe vétele. A szakemberek szerint ugyanakkor probléma, hogy sokszor nem a szervezet igényeinek megfelelő képzéseken, és esetenként nem is az oktatásra szoruló munkatársakat küldik tréningre.

Változatos igények, széles kínálat (Mfor-montázs)

A vállalati tréning keresett, bár kicsit misztifikált szolgáltatás, a megbízók a mai napig nem mindig tudják, mi van mögötte. Az, hogy ki veszi igénybe a szolgáltatást általában nem a vállalat méretétől, hanem a cégvezető nyitottságától függ. Egyénre szabott coachingtól kezdve a céges szintű programokon át egészen a speciálisan a megbízóra kifejlesztett esetleg kizárólagos tréningekig lehet válogatni a kínálatból. Ennek megfelelően a napidíjak 80 ezertől 1 millió forintig terjednek.

Széles a kínálati paletta

Képzést venni nem egyszerű dolog, mert sokszor a dolgozók munkából való kiesésének nagyobb a költsége, mint magáé a tréningé. Ezért inkább a tőkeerősebb, részben külföldi tulajdonú cégek igénylik az ilyesfajta képzést, míg a magyar kis- és középvállalatoknál csak az elmúlt években kezdett jellemzően teret hódítani. Igaz a tréner-, képző cégek számára legnagyobb falatnak tűnő multinacionális cégeknél sokszor házon belül oldják meg a képzést, így ők meg sem jelennek a piacon, állítja Szabó Emese, az E&E Szervezetfejlesztő és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Pedig a kínálat óriási, az egyszemélyes pszichológustól a részvénytársaságig mindenféle szolgáltató megtalálható a piacon.

Vannak, akik technikákat adnak át, mások helyzetek megoldását és önismeretet, alapvetően ezt a kétfajta tréningtípust használják a gyakorlatban. A direktív képzéseken konkrét párbeszédeket tanítanak, amelyek például hasznosak lehetnek a telesales-es munkát végzőknek. A non-direktív foglalkozásokon szituációs gyakorlatokon keresztül vezetik rá a résztvevőket hogyan lehet a problémákat egyszerűbben vagy hatékonyabban megoldani.

A hazai vállalatok közel fele az elmúlt két év során kevesebb, mint 5 alkalommal, egyharmad részük ezzel szemben több, mint 10 alkalommal tréningeztette munkatársait. A legkedveltebb tréningfajták közé tartozik a kommunikációs készségek fejlesztésére irányuló tréning, ezt az értékesítési tréning, valamint a konfliktuskezelés készségeit fejlesztő képzés követte. A cégek közel 50 százaléka az elmúlt két évben igénybe vette ezen fejlesztések valamelyikét, derül ki a GROW-TMI tanácsadó cég megbízásából készült korábbi felméréséből. A leadership, más néven vezetői tréning, a tárgyalástechnika tréning, a prezentációs tréning valamint a különböző csapatépítő tréningek a vállalatok több mint egyharmad részének jelentettek vonzó készségfejlesztési lehetőséget.

Kidobott pénz, ha nem az igényekhez igazodik

A szakemberek szerint előfordul, hogy a szervezeten belüli kommunikációs problémákat a trénerekre hárítják. Gyakori probléma az is, hogy eltér a megbízó cégvezetés elvárása a tréningen résztvevőktől, ráadásul nagyon kevés az a vállalat, ahol a munka része a továbbképzés. Ezért fontos, hogy a trénerek az elején tisztázzák az igényeket. Érdemes arra is figyelni, hogy a vállalati kultúrába illeszkedő trénercégeket válasszanak a megbízók. Ezen felül természetesen a trénercégek felelőssége is, hogy tartalmas és nem csupán „lufi" előadást szolgáltassanak.

Az elmúlt évben és idén sokan HEFOP (Humán Erőforrás Fejlesztési Operatív Program) pályázaton nyert összegeket fordítottak nem mindig átgondolt tréningekre. Ezek a cégek azonban jövőre valószínű már nehezebben fognak hasonló szolgáltatást igénybe venni, mivel úgy gondolják ezzel „letudták" a képzéseket. A vállalati HR-esek sok esetben a tréningcím alapján döntenek egy-egy képzésről, pedig ugyanaz a megnevezés sokszor teljesen más tartalmat takar.

Problémát okozhat az is, ha vakon megbízunk a külföldi adaptációkban, állítja a tréningekről Szolovi Róbert, a Soliann Tréningközpont vezetője. Szerinte a legnevesebb módszerek külföldről származnak és a cégek hajlamosak azt hinni, hogy ami bevált Amerikában, Hollandiában, vagy Németországban, az nyilván itthon is sikerre vezet. Részben van benne igazság, ugyanakkor Magyarországon egészen mások a körülmények, mint az említett országokban. Itt sok minden nem úgy működik, mint külföldön. Fontos, hogy a képzés illeszkedjen a magyar sajátosságokhoz.

Nem a megfelelő embereket képzik

Sok helyen jutalomként adják az ilyen jellegű képzéseket, ami nem minden esetben szerencsés, mivel a lojalitásnövekedésnek és az elégedettségnek csak hozzáadott értékként kéne jelentkeznie. Előfordul az is, hogy bizonyos tréningfajtákat divatból kérnek (tipikusan ilyenek a csapatépítő tréningek), és gyakorta találkoznak azzal, hogy a cégvezetés nem tudja pontosan, mire van igénye, ebben viszont sokat segíthet a trénercég, véli Szabó Emese.

A belső oktatók előnye, hogy jobban ismerik a szolgáltatást és a céget, a külsősök viszont objektívebben látják a szervezeti hiányosságokat. Így az a legszerencsésebb, ha a szolgáltatók együtt tudnak dolgozni a belső emberekkel.

A munkavállalói tréningek általában ott működnek igazán, ahol a cégvezetés is teljesen elkötelezett és nem csak megrendeli azokat. A legtöbb helyen elkülönül a munka és a képzés, ahová gyakran csak muszájból mennek. Akiknek a legnagyobb szüksége lenne ezekre a képzésekre, azok általában távol maradnak.

Menedzsment Fórum 

Jogi nyilatkozat 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!