A legegyszerűbben elindítható vállalkozások körébe tartozik többek között a franchise-rendszer. Más cégekkel szemben itt az okozza a könnyebbséget, hogy a vállalkozó készen kapja a know-how-t. Így az üzlet kialakítására jóval kevesebb energiát kell fordítania, mint a saját ötletelések esetén. A franchise-rendszer lényege, hogy az egyik fél - a franchise rendszergazda (franchisor) - jogokat ad át a másik félnek - az átvevőnek (franchisee) - azzal, hogy az átvevő a rendszernek megfelelő üzleti tevékenységet végezhessen.
Fontos, hogy a rendszergazda egy kipróbált üzleti módszert adjon át partnereinek, így ez az átlagosnál kisebb kockázatú módjalesz annak hogy sikeresen működtessék a csatlakozók a vállalkozásunkat. Természetesen mindez nem jár áldozatok nélkül, a nemzetközi franchise láncok hazai partnereit aprólékos szerződések kötik, ami egyesek szerint esetenként teljesen indokolatlan.
Az érintettek szerint már tapasztalható a lassú szemléletváltás, és a 8-10 évvel ezelőtti helyzettel ellentétben ma már nem csak a McDonald's jut az eszünkbe a franchise szó hallatán. Ugyanakkor a többség számára a bejáratott jól csengő márkanév jelenti az egyik legnagyobb vonzerőt. A világmárkák sokak számára megadják az a biztonságot, amiért cserébe az átvevő könnyebben túllép azon, hogy hálózat gazdája protokolokban ír elő mindent, legyen szó a termék vagy szolgáltatás előállításától a berendezések vagy az alapanyagok beszerzési forrááig. Ha pedig valaki ezeket a szabályokat megszegi azt komoly retorziók érhetik.
Magyarországon jelenleg közel kétszáz nemzetközi franchise hálózat van jelen a Magyar Franchise Szövetség adatai szerint, ezekhez hozzávetőleg 20 ezer cég csatlakozott, melyek többsége mikro- vagy kisvállalkozás. Igaz, a nemzetközi láncok módszereire afranchise-hálózatok tagvállalkozásinak zöme nem panaszkodik, a részletes előírások nem zavarják őket.
Persze a panaszok egy része teljesen felesleges lenne, a franchise gazda nem fog változtatni ezeken. Számos megkötés márkavédelmet szolgáló része ugyanis indokolt, csak az előírások követése révén érhető el, hogy az adott márkanév alatt – közel – azonos minőséget nyújtó egységeket találjanak a vásárlók. A szakemberek szerint éppen az a franchise lényege. hogy egységes, kipróbált, bevált módszereket ad át a franchise-tulajdonos, amely korábban már több ízben garantálta a vállalkozók számára a sikert.
Annak a vállalkozónak sem kell ugyanakkor kétségbe esnie, aki szeretne alaposabb tájékoztatást kapni egy-egy hálózat kapcsán a lehetőségekről és még inkább a potenciális kockázatokról. Kevesek számára ismert, de a Magyar Franchise Szövetség a lehetőségeket keresgélő vállalkozó az üzletkötést megelőzően tanácsadót tud biztosítani. (//www.franchise.hu/index.php?hir=20)
Ami a világmárkákat illeti, elsősorban a vendéglátás területén van lehetőség ilyen franchise-hálózatokhoz kapcsolódni. Így páldául évek óta jelen van hazánkban a McDonald's, a KFC, a Pizza Hut, amelyek a Magyar Franchise Szövetségnek is a tagjai, tudtuk meg a szervezetnél. De mellettük van lehetőség csatlakozni például a Subway-hez is. Megtalálhatjuk továbbá hazánkban a Friday’s éttermetis, ahol a magyarországi jogokat a orosz érdekeltségű Rosinter csoport birtokolja. Érdemes megemlíteni a Hard Rock Café éttermeket is, amely már rendelkezik magyar jogtulajdonossal, és meg nem erősített hírek szerint hamarosan nyit Budapest belvárosában.
Ugyan az ingatlanforgalmazó szakmában nem feltétlen külfödi óriások által épített hálózatok vannak jelen, ám ez is egy olyan szegmens, ahol a franchise-rendszerek komoly piaci részesedéssel bírni. Két-három éve kezdődött, és még ma is tart az ingatlanközvetítők franchise-ba szerveződése, amely körülbelül négy-öt éve nyugaton is lezajlott. Itt a Tecnocasa volt az első fecske, de ma már a domináns szereplőknek az Otthon Centrum, a Duna House számít, de melletük jelen van az amerikai Re/Max, a Mareco, a a svájci A1 vagy a német Engel & Völkers.
Ami a lakberendezést illeti, szintén találunk nagy nemzetközi márkákat. Mindenképpen i kell emelni az OBI barkácsáruházláncot. Érdemes megemlíteni az immár komoly múlttal rendelkező Diego szőnyegáruházat, de magyar partnereket keres a Banak Importa, amely gyarmati stílusú bútorzatot kínál legalább 150 négyzetméteres egységeiben. Világszerte már közel 300 egységük működik. Szintén a magyar piaci terjeszkedés a célja a spanyol Kolonial Home láncnak, melynek üzleteiben világszerte elismert designerek bútorkreációikat találjuk meg, vagy a itt van az exkluzív kivitelű bútorokat forgalmazó Igorri is.
A partnereket kereső rendszergazdák száma óriási. A már Magyarországon is jelen levő cégekről – például a Magyar Franchise Szövetségnél - részletes információk kaphatók, ám lehet ráció egy ma még itthon nem létező ötlet honosításában is. Ilyen esetben van arra is lehetőség, hogy egy vállalkozó (természetesen magasabb összegért) egy adott országra szóló jogokat – mester franchise – szerezzen meg, és később az itteni partnerek már vele szerződnek.