4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A szakképzési hozzájárulás az alkalmazottat foglalkoztató adózókat terheli. A bevallás teljes összegét – a közhiedelemmel ellentétben - azonban nem lehet kiváltani a képzésekkel és a támogatásokkal; egy fix alapot, az éves bérköltség 1,5 százalékának 20 százalékát mindenképp be kell fizetni a vállalatnak, míg a fennmaradó részt lehet a vállalat nagyságához mérten felhasználni.

(Mfor-montázs)

Nem csoda, ha időnként elveszünk a jogszabályok útvesztőjében, a szakképzési hozzájárulás elszámolása is éppen egy olyan terület, ahol nem könnyű eligazodni. Először is, nem árt tisztázni, hogy kiket is érint a szakképzési hozzájárulás megfizetése?

A kötelezettség vonatkozik többek között a gazdasági társaságokra, a szövetkezetekre, az állami vállalatokra, az erdőbirtokossági és vízgazdálkodási társulatokra, az ügyvédi, végrehajtói és szabadalmi ügyvivő irodákra, valamint a nem átalányadózó egyéni vállalkozókra.

A helyzetet kissé bonyolítja, hogy nemrégiben két, idevonatkozó új rendeletet hirdettek ki, amely lépés a nyár miatt sokaknak talán elkerülhette a figyelmét, tudtuk meg Szabó Ritától, a Nexon Kft. oktatásszervezőjétől.

Az augusztus 2-án életbe lépő, 12/2008. SZMM rendeletben pontosításra került a tárgyév („a számvitelről szóló törvény hatálya alá tartozó hozzájárulásra kötelezett üzleti éve, valamint az egyéb hozzájárulásra kötelezett naptári éve”) fogalma.

Ezenkívül ennek a rendeletnek a mellékletében található a megváltozott bejelentő adatlap és a képzésre vonatkozó adatlap sablonja is. A bejelentést, illetőleg az adatszolgáltatást a hozzájárulásra kötelezettnek az 1. és 2. számú mellékletek kitöltésével kell megtennie a tárgyévet követő év február 15. napjáig, a székhely szerint illetékes regionális munkaügyi központ részére. Természetesen egy bejelentő laphoz több képzésre vonatkozó adatlap is csatolható.

A rendelet 3. számú melléklete a dokumentálási kötelezettséget írja elő. A képző intézményeknek és a hozzájárulásra kötelezett cégeknek egyaránt nagyon oda kell figyelni a dokumentálási kötelezettségek betartására, hiszen ellenőrizni fogják, hogy jogszerűen jártak-e el.

Ügyelni kell arra, is, hogy külső és belső képzés esetén eltérő a dokumentálási kötelezettség. Az esetek többségében a cégek külső képzéseket számolnak el, így az ezen képzésekre vonatkozó dokumentálási kötelezettségeket emelnénk ki:

1.    a képző intézmény intézmény-akkreditációs tanúsítványa, cégszerűen hitelesített másolata,
2.    a felnőttképzést folytató intézmények nyilvántartásba vételéről szóló értesítés/igazolás, cégszerűen hitelesített másolat,
3.    felnőttképzési szerződés eredeti vagy cégszerűen hitelesített másolata,
4.    tanulmányi szerződés vagy a tanulmányok folytatására vonatkozó munkáltatói kötelezés,
5.    ha a képzés nem szerepel az OKJ-ban, vagy nem akkreditált, akkor a képzési program,
6.    ha akkreditált a program, akkor a program-akkreditációs tanúsítvány cégszerűen hitelesített másolata,
7.    önálló nyelvi képzés elszámolása esetén a munkavállaló munkaköri leírása vagy munkaszerződése,
8.    szolgáltatási szerződés,
9.    szolgáltatási szerződés alapján kiállított számla,
10.    elkülönített pénzügyi elszámolás képzésenként, a 4. számú mellékletben meghatározott, külső képzés esetén elszámolható költségekről.

A jogszabály szerint a továbbképzés minimálisan 20 kontaktórából áll. Az elszámolható költségek tavaly a 2006-os évhez képest emelkedtek, ennek mértéke képzésben résztvevőnként és képzési óránként maximum a minimálbér 12 százaléka, jelenleg bruttó 7860 forint/óra/fő.

A szakképzési hozzájárulás elszámolás terhére csak olyan képzés vehető igénybe, amelyet akkreditált intézmény szervez, és az is nagyon fontos, hogy a képző intézmény a képzés teljes időtartama alatt akkreditált legyen, máskülönben a kieső időszakot nem lehet elszámolni.

A 13/2008. SZMM rendelet a cégek azon részét érinti, amelyek a képzés fejlesztésének támogatására is áldoznak. A korábbi rendelet alanyait a jogalkotó módosította; az új alanyok feladatait, szerepeit pontosan megjelöli a rendelet. A vállalatoknak most már arra kell figyelni, hogy ezentúl csak a rendeletben megjelölt intézményeket tudják támogatni. Ezen szakképzési hozzájárulások nyilvántartását, beszedését, ellenőrzését, valamint a pénzügyi garanciák érvényesítését a továbbiakban a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet (NSZFI) fogja végezni, tette hozzá Szabó Rita.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!