2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Reálértéken 2,5 százalékkal csökkentek tavaly a gépkocsiárak az Európai Unió egészét tekintve - jelentette kedden az Európai Bizottság.

Az uniós gépkocsi-árindex ugyanis, amely a fogyasztók által fizetett (nominális) árat tükrözi az árengedmények, az áfa és a regisztrációs adó figyelembevételével, mindössze 0,3 százalékkal emelkedett, szemben a fogyasztói árak összesített 2,8 százalékos növekedésével.

Összesen 24 uniós tagállamban mértek csökkenést az árakban. Legnagyobb mértékben, 17,4 százalékkal Szlovákiában lettek olcsóbbak az autók, a magyarországi árak 6,5 százalékos csökkenése az ötödik legnagyobb. Magyarországon nominális értékben is csökkentek az árak, átlagosan 2,5 százalékkal, a reálérték további visszaesése az általános inflációból adódik. Olaszországban és Máltán az árak stabilak maradtak, Portugáliában viszont (ahol tavaly már jelentős mértékben, 6,7 százalékkal estek) 2,6 százalékkal emelkedtek.

Az uniós végrehajtó testület e témára vonatkozó éves jelentéséből az is kiderül, hogy az új gépkocsik árai a tagállamokban is közeledtek egymáshoz.

A különbségek mindazonáltal bizonyos esetekben még mindig jelentősek, "ami lényeges megtakarítást eredményezhet a külföldön vásárlók számára".

A //ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html internetcímen fellelhető jelentés 26 gépkocsimárka 89 legkeresettebb típusának az unió egészére vonatkozó listaárait mutatja be.

Joaquín Almunia, a bizottság versenypolitikai felelőse a Brüsszelben kiadott közleményben örömét fejezte ki, hogy a javítási és karbantartási díjak sem emelkedtek az elmúlt évben.

A hosszú távú ártrendek szerinte alátámasztják a bizottság tavalyi határozatát, miszerint az új gépkocsik eladásánál "már nem indokolt az egyedi versenyjogi szabályok fenntartása".

A tagállamok közötti árkülönbségek további csökkenése pedig "a határokon átnyúló verseny pozitív mutatójaként értelmezhető" - fogalmazott a biztos.

Hozzátette: a reálértéken kifejezett árak uniószerte mért csökkenése egy több mint tízéves trend folytatása, amely "azt jelzi, hogy az új gépkocsik piacán élénk a verseny a gyártók között".

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!