5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hétfőn elfogadott, szeptembertől hatályba lépő népegészségügyi termékadó, közismertebb nevén chipsadó egyik nyertese a Vidékfejlesztési Minisztérium szerint a hazai mezőgazdaság lehet. Segíti ugyanis a helyi termelés és az élelmiszerbiztonság megerősítését. A gyakorlatban viszont nem biztos, hogy ilyen egyszerű a helyzet. Mfor.hu-háttér.

Az tény, hogy egyre égetőbb szükség lenne a hazai zöldség-gyümölcstermesztési ágazat és a fogyasztás fellendítésére, hiszen előbbinek kemény korlátozók között kell működnie (lásd: Zöldség-gyümölcs:csak a magyarok harmada nézi, hogy hazait vegyen), ráadásul az utóbbi években az időjárási viszontagságok is megnehezítették a gazdák helyzetét. A lakosság fogyasztása pedig inkább stagnáló tendenciát mutat, ráadásul a hazai termékek időnként háttérbe szorulnak - mondta Mártonffy Béla, a FruitVeb Szakmaközi Szervezet elnöke.

Első gondolatra akár tűnhet úgy is, hogy a chipsadó bevezetése (lásd: Elfogadták:10 százalékos drágulás jöhet a hamburgeradóval) növelheti a gyümölcsfogyasztást hazánkban, a probléma viszont az, hogy a friss, idény jellegű, feldolgozatlan élelmiszerek nem helyettesítői a megadóztatott termékeknek (chipsek, energiaitalok, magas cukor- és sótartalmú előrecsomagolt élelmiszereknek). Az ilyen típusú ösztönzők pedig sokszor nem sokat érnek, hiszen, aki például hozzászokott a napi egy energiaital elfogyasztásához, az valószínűleg az áremelkedés után is ugyanúgy fogyasztani fogja - maximum olcsóbb fajtát választ.

Erős marketing kell hozzá

Mártonffy Béla véleménye szerint a chipsadó bevezetése mindenképpen a gyümölcsökre irányíthatja a figyelmet. Az elképzelés viszont akkor működhet, ha sikerül kellően erős marketinget társítani a hazai zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönzése mellé. Példaként kiemelte a már 10 éve futó "Egyen zöldséget egy nap háromszor háromfélét" programot, ami részben a népegészségügyi helyzet javítását szolgálja, másrészt pedig a termelés ösztönzését.

Egekbe szökő árak

Az elmúlt hónapokban csak az élelmiszerárak drasztikus emelkedéséről lehetett hallani, mely a zöldségeket és a gyümölcsöket sem hagyta érintetlenül. Bár a mezőgazdasági termékek árát sok minden befolyásolja. Ugyanis hiába lehetnénk például alma-nagyhatalom is (ráadásul a fogyasztás szempontjából is élen áll ez a gyümölcsféle), hiszen minden környezeti és szakismereti feltétel adott hozzá, az ültetvények öregek, az időjárás pedig évről évre megtizedeli a gyümölcskezdeményeket. Így, ami végül megfelel a minőségi követelményeknek, csak magas áron kerülhet az üzletek polcaira - az alacsony terméshozam és a magas önköltségi ár miatt is.

A magyar termékeknek ráadásul versenyeznie kell az olcsóbb importtal is. Erre nagyon jó példa a nyár legkedveltebb gyümölcse, a dinnye is. Az elmúlt években pont amiatt kerültek nehéz helyzetbe a gazdák, mert az olcsó import dinnye letörte a hazai felvásárlói árakat, így igaz, volt olcsó gyümölcs a boltokban, az viszont nem biztos, hogy hazai volt.

A fogyasztókra hárítják

A chipsadó egy egyfázisú adó, ez pedig azt jelenti, hogy az áru értékesítőjének kell azt megfizetni. Mivel ez többletkiadást jelent számára, így növeli a termék nettó árát (vagyis az előállítási költséget emeli) szinte elképzelhetetlen, hogy ne építené be a fogyasztói árba, ezzel hárítva át azt a vásárlóra. "A megengedettnél több cukrot tartalmazó üdítőitaloknál literenként 5, energiaitaloknál viszont – ahol a koffeintartalom a mérték - ugyanezen mennyiségnél 250 forint. Az előrecsomagolt cukrozott készítmények esetében kilogrammonként 100 forint, sós snackeknél és az ételízesítőknél 200 forint a termékdíj" - olvasható a kormány oldalán megjelent közleményben. A fő cél ezzel a népesség egészséges táplálkozás irányába történő terelése, hiszen nemzetközi összehasonlításban elég elkeserítő a helyzetünk.

Az azonban érdekes, hogy a korábban hamburgeradóként elhíresült chipsadó a köztudottan egészségtelen magas zsírtartalmú élelmiszerekre nem vonatkozik. Változás azonban még lehet, hiszen Lázár János, még a héten szeretne benyújtani egy indítványt, mely a gyorséttermek által kínált ételekre vonatkozna.

Az Intézet a Demokratikus Alternatíváért (IDEA) által készített korábbi elemzésből viszont az derül ki, hogy a befolyt összeg (idén várhatóan 3 milliárd, jövőre 20 milliárd forint) "sokkal inkább jelent majd az egészségügynek juttatott többletforrást, mint a népegészségügyi helyzet (például prevenció általi) javításának eszközét". Ráadásul az egészséges étkezésnek sokszor inkább a pénztárcák szabnak gátat.

Nem újdonság a világon

Nemzetközi viszonylatban nem jelent újdonságot a chipsadó, hiszen Európában és Amerikában is egyre erősödnek azok a hangok, melyek az egészségtelen ételek fogyasztását a rájuk kivetett büntető adókkal kívánják mérsékelni. A kontinensünkön Dánia volt az első, aki 2010-ben adót vetett ki a magas cukor- és zsírtartalmú élelmiszerekre - olvasható az e|n|w|c Natlacen Walderdorff Cancola nemzetközi ügyvédi iroda által készített legfrissebb elemzésben.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!