5p

Miközben az eddig idetelepült akkugyárak működése is jogos félelmeket szül, különösen aggasztó, hogy a világ legnagyobb gyártója, a CATL, amely most kezdi debreceni terjeszkedését, a hazai piacán olyan üzleti manővereket hajt végre, amit a kínai hatóságok is aggódva vizsgálnak.

A hazai akkumulátorgyártással kapcsolatban a kormány azt hangoztatja, hogy Magyarország akku-nagyhatalommá tétele a hazai autógyártás fennmaradásának és az ország gazdasági felzárkózásának feltétele. A beruházásokkal szemben azonban nagyon sokan kritikaként fogalmazzák meg, hogy csupán rendkívül alacsony hozzáadott értékű gyártási tevékenységek kerülnek Magyarországra, és a későbbiekben sem várható ennek átalakulása. De még ha a kínai fél szándékai a kutatás-fejlesztés terén valamilyen csoda folytán időközben meg is változnának, a magyar oktatási rendszer leépítése, és a nem megfelelő számban rendelkezésre álló magasan képzett szakember hiánya miatt akkor sem nyílna egyhamar lehetőség a helyzet megváltoztatására.

Még ennél is kevésbé megváltoztatható problémaként jelentkezik azonban, hogy az akkugyárak általában rendkívül szennyező módon működnek. A különféle környezeti terhelés közül kiemelkedik, hogy a gyártásnak óriási a vízigénye, ami nagymértékben terheli a felszín alatti vízbázisokat. Ez a probléma a klímaváltozással és az Alföld elsivatagosodásával párhuzamosan hatványozott mértékben jelentkezik, veszélyeztetve az ország területén élő emberek alapvető életfeltételeit.

Miközben az eddig idetelepült akkugyárak működése is jogos félelmeket szül, különösen aggasztó, hogy a debreceni terjeszkedését kezdő óriásvállalat, a CATL, a hazai piacán is olyan üzleti manővereket hajt végre, amit a kínai hatóságok is aggódva vizsgálnak.

A kedvezményekért cserébe a CATL elvárná, hogy az autógyártók az akkumulátor-ellátási szerződéseiket hosszabb távon is a CATL-höz kössék, egyes esetekben azt is megszabva, hogy a beszerzéseik 80 százaléka a CATL-től érkezzen. Fotó: Depositphotos
A kedvezményekért cserébe a CATL elvárná, hogy az autógyártók az akkumulátor-ellátási szerződéseiket hosszabb távon is a CATL-höz kössék, egyes esetekben azt is megszabva, hogy a beszerzéseik 80 százaléka a CATL-től érkezzen. Fotó: Depositphotos
Árháború az akkupiacon

A CATL számos kínai elektromosjármű-gyártónak jelentősen a piaci ár alatti kedvezményes szerződéseket ajánlott fel az akkumulátorokra.

Fontos kiemelni azonban, hogy a többi között a Nio és a Geely Zeekr számára adott

kedvezményekért cserébe a CATL elvárná, hogy az autógyártók az akkumulátor-ellátási szerződéseiket hosszabb távon is a CATL-höz kössék, egyes esetekben azt is megszabva, hogy a beszerzéseik 80 százaléka a CATL-től érkezzen.

Elemzők szerint a lépés a CATL lítiumbányászatba és -finomításba való befektetéseiből adódó költségelőnyét mutatja, valamint azt, hogy eltökélten igyekszik visszaverni a kisebb kínai riválisok, például a CALB és az EVE Energy térnyerését, rombolva az egészséges verseny kialakulásának lehetőségét. A CATL tehát kihasználja az integrációkkal elért piaci előnyét, az árak drasztikus csökkentésével további részesedést próbál szerezni. (A CATL kisebb riválisai közül a SVOLT szintén kedvezményeket ajánlott fel az akkumulátorok szállítására.)

„Ez nagyon is egy piaci részesedéssel kapcsolatos játék, ami árháborúvá fajult”

– mondta Caspar Rawles, a Benchmark Mineral Intelligence vezető adatgazdája a Reutersnek.

A CATL a világ meghatározó beszállítója, 37 százalékos részesedéssel bír az elektromos járművek piacán, amely arány tovább emelkedhet. A cég piaci dominanciáját és árazását azonban mostanra már a kínai autógyártók is ellenérzéssel szemlélik. A CATL-től való függőségét a Nio egy új akkumulátorgyár építésével próbálja csökkenteni, amely éves kapacitása elegendő lenne körülbelül 400 ezer nagy hatótávolságú e-autó energiaellátásához.

A kínai szabályozó hatóságok is vizsgálni kezdték a CATL ajánlatát, amely a jövőbeni megrendelésekből való fix részesedésért cserébe alacsonyabb árakat kínál. A kínai kormány költség- és árszabályozó ügynöksége csütörtökön bejelentette, hogy tisztviselői a hónap elején meglátogatták a CATL-t, és közölték, hogy „megerősítik az együttműködést” a vállalattal, de további részleteket nem árultak el.

A CATL ajánlata a lítiumárak csökkenését követi, amely a kínai elektromos autók értékesítésének lassulásával függ össze. (Tavaly a világon eladott elektromos autók kétharmadát Kínában értékesítették.) Az ajánlatokból kiolvasható, a gyártó azt várja, hogy – az autóakkumulátorok kulcsfontosságú összetevője – a lítium-karbonát ára egyévnyi emelkedés után kevesebb mint a felére csökken majd.

Az akkumulátorárak az elmúlt több mint egy évtizedben csökkentek, mielőtt 2022-ben drágulásnak indultak. Ez tavaly év végén kezdett ismét visszafordulni.

A lítium-karbonát határidős árának alakulása. (jüan/tonna) Forrás: Tradingeconomics
A lítium-karbonát határidős árának alakulása. (jüan/tonna) Forrás: Tradingeconomics

A lítium-karbonát azonnali ára Kínában a tavalyi csúcs óta mintegy 30 százalékkal csökkent, miután több gyártó is a felhalmozott készletek eladásába kezdett attól való jogos félelmében, hogy a kínai állami elektromosautó-támogatások megszűnése lassítja a növekedést. Ez az előrejelzéseknek megfelelően januárban meg is történt.

Az elektromos járművek iránti kereslet Kínában lelassult, a vezető iparági szövetség 2023-ra 35 százalékos növekedést jósol, szemben a 2022-es 90 százalékkal.

A CATL számára az árengedmény egy módja annak, hogy a kínai autógyártók alternatívák keresésére irányuló terveit megelőzze, és bebiztosítsa magát a piacon.

A dömpingárak Európával is kereskedelmi feszültségeket okozhatnak

A CATL Kínán kívül is agresszíven terjeszkedik: új gyárat épít Debrecenben és Németországban is, emellett megállapodásokat kötött a Ford és a BMW autóihoz történő beszállításra. A CATL akkumulátorai látják el energiával a Volkswagen ID. sorozatát és a Tesla Kínában gyártott Model 3 és Model Y modelljeit. Ezeknek a Tesláknak közel 40 százalékát a tengerentúli piacokon értékesítették 2022-ben.

„A CATL által kínált árengedmények segítenék a kínai elektromosjármű-ipart” – mondta James Frith, a Volta Energy Technologies akkumulátor-technológiára összpontosító kockázatitőke-csoport egyik vezetője. „Kína – az elektromos járművek piacának meghatározó szereplője – nem akarja elveszíteni a lendületét, ha azonban az akciós akkumulátorokkal rendelkező elektromos járművek egy része Európába kerül, az kereskedelmi feszültségeket okozhat.”

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!