Mint arról lapunk beszámolt, a NÚSZ adatközlése után kiderült, a személyforgalmi sztrádamatricák az augusztusi inflációs adatnak csaknem duplájával, 29 százalékkal fognak drágulni januártól. Ez a pénz – hasonlóan a nagyteherautók, kamionok által kilométer-arányosan fizetett e-útdíjhoz – nem marad náluk, hanem az a minisztérium kasszájába kerül, az utak kezelői koncessziós vagy kezelői szerződésben rögzített mértékben részesülnek belőle.
A kormányinfón elhangzottakkal ellentétben nem azoknak a sztrádamatricáknak az árát emelik kevésbé, amit sokan vásároltak, épp ellenkezőleg: a legnépszerűbb, személyautókra vonatkozó (D1-es kategória) hetidíja 44, havidíja pedig 71 százalékkal fog emelkedni.
Eddig az éves matrica 12,2-szer annyiba került, mint egy heti (tíznapos) úthasználati jog, vagyis akkor érte meg az egész esztendőre megvásárolni, ha valaki legalább 13 alkalommal ruccant ki autójával valahová. A differenciált emelés miatt most ez a szám 9-re csökken, tehát érdemes megnézni az autósnaplót, továbbra is megéri-e sok kis matricát venni, vagy érdemes-e átváltani az évesre.
És emellett szóba került az is, hogy a nagyteherautóknak, kamionoknak már október 15-től emelt útdíjat kell fizetniük, ami a szállított termék árában is meg fog jelenni, így tovább fűti az amúgy is magas inflációt.
A Millásreggeliben Dobos Zoltán kollégánkkal elhangzott teljes beszélgetés itt hallgatható meg: