7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közösségi média korszakában a szélsőséges gyűlöletcsoportok csak úgy okádják magukból az antiszemitizmust és a holokauszt-tagadást, s az újfajta platformokkal úgy tűnik, egyre nehezebb felvenni a harcot. Holnap lesz január 27., a Nemzetközi Holokauszt Emléknap.

Egyre általánosabbá válik az antiszemitizmus napjainkban. 2021-ben a rendelkezésre álló legfrissebb adatok alapján az Egyesült Államokban az antiszemita incidensek minden idők csúcsát megdöntötték (pontos adatot nem közöltek - a szerk.). Egy másik felmérés szerint az amerikaiak 85 százaléka hisz legalább egy zsidóellenes elméletnek, és körülbelül 20 százalékuk hisz féltucat vagy még több elgondolásnak – ez durva növekedés a mindössze négy évvel korábbihoz képest. Emellett a zsidó főiskolai hallgatók egyre gyakrabban számolnak be arról, hogy nem érzik magukat biztonságban, kiközösítik vagy zaklatják őket az egyetemeken.

„Mindez a holokauszttal kapcsolatos ismeretek széleskörű hiányából fakad. A január 27-i Nemzetközi Holokauszt Emléknap közeledtével - az Auschwitz-Birkenau koncentrációs tábor felszabadulásának napján - fontos újragondolnunk, hogy a pedagógusok milyen edukációt terveznek az antiszemitizmusról és a holokausztról" - írja a The Conversation oktatási szakírója.

A Holokauszt áldozataira emlékező cipők a Duna-parton. Fotó: Depositphotos
A Holokauszt áldozataira emlékező cipők a Duna-parton. Fotó: Depositphotos

Véleménye szerint ahelyett, hogy a holokausztot elszigetelt eseményként tanítanák, az oktatóknak meg kell küzdeniük azzal, hogyan kapcsolódik a múlt a jelen antiszemitizmusához, s mindez ott, ahol az emberek ma tanulnak és élnek, azaz az online világban.

Mérgező információs táj

Az online ökoszisztéma, ahol a mai antiszemitizmus virágzik, az információk és a félretájékoztatás vadnyugata, hiszen ezeket sokszor nem ellenőrzik, és egy pillanat alatt megosztják. Csakhogy a közösségi médiában megjelent bejegyzéseket és hírfolyamokat gyakran olyan algoritmusok szűrik, amelyek szűkítik a felhasználók által fogadott tartalmat, megerősítve a már kialakult hiedelmeket.

Az olyan mainstream platformok, mint a TikTok, amely népszerűsége ugrásszerűen növekedik a fiatalok körében, simán felhasználható az antiszemitizmus népszerűsítésére, csakúgy, mint az olyan kevésbé ismert alkalmazások, mint például a Telegram. Az Egyesült Nemzetek Szervezete 2022-es jelentése szerint a holokauszttal kapcsolatos nyilvános TikTok-tartalom 17 százaléka tagadta vagy torzította el a zsidókkal történt történelmi eseményt. Ugyanez a Twitternél öt holokauszttal kapcsolatos bejegyzésből közel egynél igaz, a Telegram holokauszt-tartalmának pedig mintegy 49 százalékára.

Új veszély

Az egyik legújabb veszély a mesterséges intelligencia megjelenése, melynek új forrásai potenciális oktatási eszközöket kínálnak – de ezzel együtt a könnyen terjedő és ellenőrizetlen félretájékoztatás veszélyét is magukban hordozzák. Például az úgynevezett „Történelmi alakokkal való csevegés” lehetővé teszi, hogy bármilyen történelmi személyiséggel "beszélgethessünk", akár a holokauszthoz kapcsolódó egykori emberekkel is. Csakhogy az áldozatoktól kezdve - mint a holokauszt híres naplóírója, Anna Frank - egészen az olyan elkövetőkig, mint Joseph Goebbels, Adolf Hitler propagandaminisztere.

Ezek a webhelyek figyelmeztetnek, hogy ezek a válaszok kitalációk is lehetnek, és hogy a felhasználóknak ellenőrizniük kell az előzmények pontosságát, mégis könnyen félrevezetőek és pontatlanok.

A mesterséges intelligencia másik lehetséges veszélye a mélyhamisított videók. A médiaszakértők arra figyelmeztetnek, hogy a szintetikus tartalom megsokszorozódásával már követhetetlen az „igazság hanyatlása”, vagyis képtelenség megtudni, mi a valódi és mi a hamis. A holokausztkutatók fel akarják venni a harcot, hogy a történelmi forrásokat és oktatási anyagokat ne manipulálhassák a mélyhamisítók. Különös aggodalomra ad okot, hogy a mélyhamisításokat a túlélők vallomásának manipulálására vagy aláaknázására használják fel.

Európában is hasonló a helyzet

Az, hogy Európában is hasonló aggasztó tendenciával küzdenek, egy UNESCO-kiadvány is alátámasztja, miszerint a zsidó közösségek világszerte fokozódó fenyegetettségnek vannak kitéve, és aggasztónak tartja, hogy miközben a holokauszt-túlélők eltávoznak közülünk, a zsidó közösségek Európában ismét antiszemita támadások veszélyét érzékelik. Sőt, az interneten terjedő különféle szélsőséges ideológiák és összeesküvés-elméletek táptalaját pedig gyakran az antiszemitizmus jelenti.

Az UNESCO arra hívja fel a figyelmet, hogy az új médiakörnyezet olyan helyzet kialakulásához vezet, amelyben a nyílt antiszemitizmus már nem korlátozódik szélsőséges körökre, hanem bekerül a főáramba. És a jelenkori antiszemitizmus hatása nem korlátozódik zsidó személyekre vagy közösségekre, hanem az egész lakosság emberi jogainak megsértésére és az általános biztonságra is, ezért óriási szerep hárul a mai pedagógusokra.

Magyarországon az ELTE kutatói 2019. december 1.-2020. július 30. között online kommenteket vizsgáltak, annak fényében, hogy a koronavírus-járvánnyal egyidőben felerősödek az antiszemita összeesküvés-elméletek. Magyarországon egyébként 1999-ben a zsidók 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az antiszemitizmus erős vagy nagyon erős Magyarországon, 2017-ben viszont már 65 százalékuk mondta ugyanezt. 

Tippek a tendencia megállítására

Alan Marcus, a Connecticuti Egyetem oktatója, a cikk írója szerint újra kell gondolni az oktatást, mivel szerinte is gyorsan csökken azoknak a holokauszt-túlélőknek a száma, akik még el tudják mesélni történeteiket. 

Szerinte első lépésként az oktatóknak meg kell tanítaniuk a diákoknak az online információk közötti navigációt, s hogy kritikusan közelítsék meg a netes forrásokat. Hogy mérlegeljék, ki áll az adott információ mögött, és milyen bizonyítékokat szolgáltatnak, mit mondanak a megbízható webhelyek az információkról vagy a szerzőkről. Egyben edukálják őket az online antiszemitizmus gyakori formátumairól, például a mélyhamisított videókról, a mémekről és trolltámadásokról.

A holokauszt-oktatók új technológiákat tehetnek magukévá. Például jóval a túlélők halála után a speciálisan rögzített tanúvallomások és nyelvi programok segítségével a diákok „beszélgethetnének” velük a múzeumokban és az osztálytermekben. 

Vannak olyan magával ragadó virtuális valóság-programok is, amelyek a felvett túlélők vallomásait kombinálják a koncentrációs táborokban, a túlélők szülővárosaiban és más történelmi helyszíneken tett VR-látogatással. Ilyen A The Journey Back” az Illinois-i Holokauszt Múzeumban és Oktatási Központban. Az a tapasztalat, hogy ezekkel a holokauszt VR-élményekkel a tanulók érzelmileg elkötelezik magukat a túlélőkkel.

Ne maradjunk semlegesek

Fontos, hogy a fiatalok megértsék, az antiszemitizmus szörnyű története nem a holokausztból ered. Azok a leckék, amelyek arra késztetik a tanulókat, hogy elgondolkodjanak azon, a közömbösség és az együttműködés miként szította a gyűlöletet - vagy hogy a mindennapi emberek hogyan segítettek ennek megállításában -, arra ösztönözhetik őket, hogy megszólaljanak és cselekedjenek a növekvő antiszemitizmus miatt.

A holokauszt oktatása igen fontos cél. Ahogy Elie Wiesel túlélő tudós mondta az 1986-os Nobel-békedíj átvételekor: „Mindig a jó oldalra kell állnunk. Mert a semlegesség az elnyomót segíti, soha nem az áldozatot.”

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!