4p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több mint ötven, többségében hazai és nemzetközi nagyvállalat vett részt az Effekteam és a Comlab – ESG Core cégcsoport első átfogó ESG-kutatásában.

Az előzetes eredmények azt mutatják, hogy a válaszadó vállalatok nagyon különböző szinten tartanak a fenntartható működésre való felkészülésben. Többségük már méri az ESG-teljesítményét, van stratégiája és terve, sőt egyharmaduk már jelentést is készít. Mintegy harminc százalékuk azonban még a folyamat elején tart az ESG integrálásában a szervezetbe és vállalati kultúrába.

A vállalatok háromnegyede elsősorban a környezeti területre koncentrál, ezen belül is többen rendelkeznek nettó zéró stratégiával. A továbblépéshez ESG-oktatást és -tréninget, több pénzt, stratégiát, vezetői elköteleződést és példamutatást várnának, valamint beépítenék a fenntarthatósági teljesítmény elismerését a munkabérbe.

A felmérés sok mindenre rámutat. Fotó: Depositphotos               Fotó: Depositphotos
A felmérés sok mindenre rámutat. Fotó: Depositphotos Fotó: Depositphotos

A felmérés elsősorban arra keresett választ, hogy hol tartanak a vállalatok a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) keretrendszer szerinti működés bevezetésében és mennyire felkészültek a pénzügyi jelentések mellett a nem pénzügyi tevékenységükről szóló jelentések elkészítésére.

A kutatás időzítése egybeesett a COP27 ENSZ klímakonferenciával, amelynek fókuszában a fenntarthatósági tervek és vállalások végrehajtása állt.

Ebbe az irányba lépett az Európai Unió is, amely új vállalati jelentési kötelezettségeket fogadott el, amelyeket lépcsőzetesen vezetnek be 2024-től. Az online kérdőívet kitöltő 55 vállalat számára mérettől függően 1-3 év áll rendelkezésre a felkészülésre. Válaszaikból az derült ki, hogy többségük döntött: bevezeti az ESG-t. A kisebbségbe szorult, a lépésen még csak gondolkozók mellett a válaszadók közel egyötödének ESG-projektjei vannak, de átfogó stratégiával vagy folyamattal nem rendelkeznek. A vállalatok mintegy negyede azért döntött a bevezetés mellett, mert a nemzetközi központjuk így határozott. Hasonló arányban vannak azok, akik az ESG egyes elemeire koncentrálnak, így a nettó zéró üvegházhatásúgáz-kibocsátás (ÜHG) elérésére vagy éppen a társadalmi felelősségvállalásra.

Az előzetes adatok arra is rávilágítanak, hogy nem eldöntött még a fenntarthatósági szakterület helye a vállalati struktúrákban.

A válaszadók egyötödénél az ESG kiemelt, vezérigazgatói kompetencia, de ugyanennyien vannak azok, akiknél nincs vezetője a szakterületnek. Másutt dedikált szakterületi vezető felel a kérdésben. Kisebb arányban a marketing és kommunikáció irányítja az ESG-t, néhány helyen pedig testületi feladatkörbe tartozik.

Az ESG három tevékenységi területe közül a válaszadók a környezetit jelölték meg legnagyobb számban prioritásként. Legtöbben az energiahatékonyságra, az ÜHG-kibocsátás csökkentésre, dekarbonizációra és a megújulóenergia-átállásra fókuszálnak. Társadalmi területen a munkavállalói egészség, biztonság, fejlesztés és képzés a fő csapásirány, míg vállalatirányításban az etikai standardok dominálnak.

„Rákérdeztünk a problémáikra is. A válaszokból azt látjuk, hogy egyelőre erősen erőforráshiányos a terület. Több kapacitás, idő, pénz és persze elköteleződés kellene az ESG területén, illetve többen említették a vezetői ismeret- és motivációhiányt” – nyilatkozta dr. Molnár Klára, az Effekteam Egyesület igazgatója és szakmai vezetője.

„A lehetséges megoldások között toronymagasan vezet az ESG-oktatás és -tréning iránti igény. Fontos, hogy legyen az átállásra több pénz és segítség a vezetőktől, mentoroktól és tanácsadóktól. Többen kiemelték, hogy épüljön be ESG-elem a vezetői javadalmazásba” – mondta dr. Schillinger Attila, az ESG Core Kft. alapítója és a ComLab Kft. vezető tanácsadója.

A kutatásról a továbbiakban részletes, iparágakra bontott jelentés készül, amelyet megküldenek a résztvevőknek és letölthetővé tesznek a vállalatok számára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!