2018. március 8. 13:39

Egyre vonzóbb a román piac.

A PwC Magyarország tanácsadó cég hetedik alkalommal készítette el a magyarországi vállalatvezetők körében üzleti felmérését. A ma publikált jelentés legfontosabb megállapítása, hogy a magyar cégvezetők elsősorban a fogyatkozó és demográfiailag változó munkaerő miatt aggódnak, de sokan jelezték azt is, hogy egyre növekednek a foglalkoztatáshoz kapcsolódó vállalati terheik.

Meg kell fizetni a dolgozót Meg kell fizetni a dolgozót

Utóbbi megállapítás kifejtésre szorul, a tanulmány ábráiból ugyanis az derül ki, hogy nem az adóelvonások miatt vélekednek így a menedzserek. Ez meglepő is lenne, mivel épp ezekben az években csökken a munkaadók által fizetett szociális hozzájárulási adó mértéke, a hatéves bérmegállapodásban rögzítettek szerint.

Másról van szó, mégpedig arról, hogy a cégvezetők szerint egyre többet kell fizetni a jó munkaerőért. Ez összefügg azzal, hogy kevés a jól képzett, felkészült dolgozó: őket jól meg kell fizetni, hogy elfogadják az állást.

Sokat elárul a magyar gazdaság állapotáról, hogy a munkaerő hiányát a megkérdezettek 95 százaléka jelölte meg kihívásként. Ugyanakkor a legtöbben tesznek azért, hogy munkatársaiknak fejlődési lehetőséget biztosítsanak.

A negatív tényezők közt előkelő helyen említették még meg a túlszabályozottságot, valamint a populizmust. Utóbbi üzleti környezetben kevésbé értékelhető, ebben az esetben valószínűleg a politikai hangulati elemek jelentek meg a döntéshozók véleményében.

Az első számú vezetők 89 százaléka, vagyis túlnyomó többsége bízik egyébként abban Magyarországon, hogy növelni tudja cége bevételét. Az is kiderül a felmérésből, hogy még mindig Németország számít a legfontosabb külpiacnak, a második helyre viszont feljött Románia, megelőzve az Egyesült Államokat. Az orosz piac jelentősége csökkent, Nagy-Britannia fontosságát viszont nem gyöngítette a Brexit, vagyis az uniós kilépési folyamat - árulták el a cégvezetők.

A megkérdezettek közel 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyre növekvő nyomást tapasztal, hogy minél rövidebb idő alatt teljesítse a kitűzött üzleti célokat.