2019. január 8. 12:06
mfor.hu

Kedden publikálták Európa szerte a tavaly novemberi ipari termelési számokat. A magyar adat kedvezően alakult, a német viszont kifejezetten rossz lett.

Aki egy kicsit is jártas a hazai gazdaság területén annak nem jelent meglepetést, hogy a magyar gazdaság ezer szálon kötődik a némethez, és létkérdés számunkra, hogy a német iparvállalatoknak, különösen a járműipari cégeknek jól fusson a szekere. Éppen emiatt különösen kellemetlen, hogy a német ipari termelés havi bázison 1,9 százalékkal zuhant novemberben, ami a tavalyi év egyik legnagyobb visszaesése volt. Ennél csak júliusban, a szabadságok miatt hagyományosan egyik legalacsonyabb volumennel rendelkező hónapban volt nagyobb a visszaesés. Az elemzők ráadásul előzetesen 0,3 százalékos növekedésre számítottak, így igazi hidegzuhanyként ért mindenki a visszaesés.

Ha éves bázison nézzük az adatot, akkor 4,7 százalékos a gyengülés a Destatis szerint, ami aligha tudható be egyszeri tételeknek, sokkal inkább "rendszerszintű" bajokat jelez. Tetézi a bajokat, hogy a szövetségi statisztikai hivatal havi bázison már októberben is visszaesést mért.

A Financial Timesnak nyilatkozó közgazdász, Claus Vistesen, a Pantheon szakértője úgy kommentálta a számokat, hogy ez sokkal rosszabb, mint amire számítottak. A termelés minden területen gyengélkedett, de a fogyasztási cikkek 4,1 százalékos havi csökkenése ami szerinte igazán kirívó. Az Apollo 13 legénységétől származó állítólagos mondást elferdítve egy mondatban úgy foglalta össze a mai adatsort, hogy Berlin we have a problem (Berlin, problémánk van).

Magyarország számára öröm az ürömben, hogy a járműipar kevésbé állt a földbe, mint például a fent említett fogyasztási cikkek termelése, ugyanakkor, ha a mostani folyamatok nem fordulnak meg, az számunkra sem kecsegtet sok jóval. Annak ellenére egyébként, hogy a magyar ipari adat növekedést jelzett, a negatív német hatást  már lehet érzékelni, hiszen az iparon belül a legjelentősebb részesedéssel rendelkező járműgyártás nem tudott hozzájárulni a bővüléshez. A hazai járműipar kilátásait az is beárnyékolja, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi vita egyik nagy kárvallottjai éppen a német autógyártók. Paradox módon ugyanis a két ország egymással szembeni intézkedéseinek egy része őket jobban sújtja, mint az amerikai vagy a kínai vállalatokat.  

 

Kapcsolódó cikkek: