2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kedden publikálták Európa szerte a tavaly novemberi ipari termelési számokat. A magyar adat kedvezően alakult, a német viszont kifejezetten rossz lett.

Aki egy kicsit is jártas a hazai gazdaság területén annak nem jelent meglepetést, hogy a magyar gazdaság ezer szálon kötődik a némethez, és létkérdés számunkra, hogy a német iparvállalatoknak, különösen a járműipari cégeknek jól fusson a szekere. Éppen emiatt különösen kellemetlen, hogy a német ipari termelés havi bázison 1,9 százalékkal zuhant novemberben, ami a tavalyi év egyik legnagyobb visszaesése volt. Ennél csak júliusban, a szabadságok miatt hagyományosan egyik legalacsonyabb volumennel rendelkező hónapban volt nagyobb a visszaesés. Az elemzők ráadásul előzetesen 0,3 százalékos növekedésre számítottak, így igazi hidegzuhanyként ért mindenki a visszaesés.

Ha éves bázison nézzük az adatot, akkor 4,7 százalékos a gyengülés a Destatis szerint, ami aligha tudható be egyszeri tételeknek, sokkal inkább "rendszerszintű" bajokat jelez. Tetézi a bajokat, hogy a szövetségi statisztikai hivatal havi bázison már októberben is visszaesést mért.

A Financial Timesnak nyilatkozó közgazdász, Claus Vistesen, a Pantheon szakértője úgy kommentálta a számokat, hogy ez sokkal rosszabb, mint amire számítottak. A termelés minden területen gyengélkedett, de a fogyasztási cikkek 4,1 százalékos havi csökkenése ami szerinte igazán kirívó. Az Apollo 13 legénységétől származó állítólagos mondást elferdítve egy mondatban úgy foglalta össze a mai adatsort, hogy Berlin we have a problem (Berlin, problémánk van).

Magyarország számára öröm az ürömben, hogy a járműipar kevésbé állt a földbe, mint például a fent említett fogyasztási cikkek termelése, ugyanakkor, ha a mostani folyamatok nem fordulnak meg, az számunkra sem kecsegtet sok jóval. Annak ellenére egyébként, hogy a magyar ipari adat növekedést jelzett, a negatív német hatást  már lehet érzékelni, hiszen az iparon belül a legjelentősebb részesedéssel rendelkező járműgyártás nem tudott hozzájárulni a bővüléshez. A hazai járműipar kilátásait az is beárnyékolja, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi vita egyik nagy kárvallottjai éppen a német autógyártók. Paradox módon ugyanis a két ország egymással szembeni intézkedéseinek egy része őket jobban sújtja, mint az amerikai vagy a kínai vállalatokat.  

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!