4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kiszivárogtak az Uber nevű amerikai cég korábbi lobbizással foglalkozó iratai - ezekből kiderül, hogy Magyarországon is rámenősen lobbiztak a kormánynál. Nem jártak sikerrel - de legalább beleláthatunk abba, hogyan próbálkozik egy világcég, ha el akar érni valamit Magyarország vezetésénél.

Kiszivárogtak az okostelefonos taxizás elterjesztésével berobbant Uber nevű amerikai cég korábbi lobbizással foglalkozó iratai, és ezekből kiderül, hogy Magyarországon is rámenősen lobbiztak a kormánynál, és egyik lobbistájuk Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak az akkori üzlettársa, Sárdi Tamás volt – írja a Direkt36 tényfeltáró központ a Telexen megjelent cikkében

A kiszivárgott mintegy 124 ezer dokumentumot a The Guardian brit napilap szerezte meg, majd megosztotta azokat az International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) nevű tényfeltáró hálózattal. A 29 ország mintegy 180 újságírója részvételével zajló projektnek egyedüli magyar tagja a Direkt36 volt.

Az iratokból kiderül, hogy az Ubernek és lobbistáiknak sikerült bejutniuk több miniszterhez és más magasrangú döntéshozóhoz, de azt nem tudták elérni, hogy nekik megfelelően alakuljanak a szabályok, és a cég 2016 elején kivonult a magyar piacról. A kormány hivatalos álláspontja az volt, hogy az Uber akkor maradhat, ha ők is betartják a taxizásra vonatkozó szabályokat. A Direkt36 kutatásaiból ugyanakkor az is kiderült, hogy míg az Uber lobbizási erőfeszítései akadoztak, addig a hazai taxisok hasonló próbálkozásai jóval hatékonyabbak voltak. Ezt mutatta például az, hogy amikor egy ponton személyesen Orbán Viktorhoz fordultak, akkor rövid idő múlva pozitív választ kaptak a környezetéből. Ráadásul a dokumentumok szerint a kormány tartott egy, a kilencvenes évekbeli taxisblokádhoz hasonló kaotikus helyzet kialakulásától.

Budapesten így demonstráltak a taxisok az Uber ellen 2016-ban. (fotó: MTI)
Budapesten így demonstráltak a taxisok az Uber ellen 2016-ban. (fotó: MTI)

Az Uber Files nevű nemzetközi projekt Magyarországgal kapcsolatos belső irataiból még egy sor más érdekesség is kiderült:

  • Az Ubernek dolgozott Kónya Imre, az MDF-kormány egykori belügyminisztere, aki többek között Pintér Sándor jelenlegi belügyminiszterrel tárgyalt az amerikai cégről
  • Az Uber elsők között tárgyalt Vitézy Dávid akkori BKK-vezérrel (jelenleg a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára), ő azonban épp abban az időben veszítette el befolyását a fővárosban
  • Az Uber képviselői kapcsolatban voltak Lázár János egyik bizalmi emberével, és egy alkalommal magával Lázárral is találkoztak
  • Az Uber egyik munkatársa felvette a kapcsolatot Kóka János egykori gazdasági miniszterrel, aki segítőkész volt, mondván, hogy amúgy se szereti a taxisokat, de aztán végül nem lett köztük komolyabb együttműködés
  • Az Uber nagy nyomás alatt volt a NAV részéről. Az adóellenőrök több százszor vizsgálták az Uber-sofőröket, a cég budapesti irodájában tartott NAV-razzián pedig az Ubernek még a titkos „kill switchet” is be kellett vetnie, hogy a hatóság számára elérhetetlenné tegye a munkatársai számítógépén tárolt adatokat
  • Az Uber még egy fagylaltosztási akciója miatt is ellenőrzést kapott a hatóságoktól
  • 2016 közepére világossá vált, hogy a taxistörvény végleg illegálissá teszi az Uber működését. „Hungary is a shitshow”, állapította meg az egyik vezető, majd a cég kivonult a magyar piacról.

Az Uber marketingért felelős alelnöke, Jill Hazelbaker az ICIJ-vel azt közölte, hogy a cég 2017 előtt számos hibát elkövetett, de az

Uber azóta sokat változott, és új vezetője is van. „Eddig sem tettük, és most sem fogunk kifogásokat keresni a cég múltbeli viselkedése miatt, amely egyáltalán nem felel meg a jelenben vallott értékeinknek" - fogalmazott.

A kiszivárgott iratok ugyanakkor nemcsak az Uber történetét világítják meg, hanem példátlanul mély és részletes betekintést adnak a lobbizás meglehetősen átláthatatlan hazai gyakorlatába. 2010 előtt néhány évig hatályban volt az úgynevezett lobbitörvény, amelynek értelmében a kormányzati döntéshozókat megkörnyékező lobbistáknak regisztrálniuk kellett magukat és jelentéseket kellett készíteni a tevékenységükről, ezt csak nagyon kevesen tartották be. A hatalomba való visszatérése után a Fidesz eltörölte ezt a törvényt, és ezzel a jelentéstétel elvi kötelezettsége is megszűnt.

„A lobbitörvény 2010-es eltörlése óta nincs hatályban olyan jogszabály, amely biztosíthatná a különböző szakpolitikai döntési folyamatok átláthatóságát” – írta egy 2014-es jelentésében a Transparency International magyarországi szervezet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!