8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kisüzemi sörfőzdék ugyanis egész jól átvészelték a járványt. Bár kevesebb új fajtát vezettek be, a többségnek sikerült talpon maradni.

Fertőhomokon, e festői kis nyugat-magyarországi faluban négy éve kezdték el építeni a Szentkői Sörházat.

"Amikor 2017-ben életre hívtuk családi vállalkozásunkat, tudtuk, hogy ha versenyben akarunk maradni a konkurenciával szemben, olyan üzemet kell létrehoznunk, amivel kitűnhetünk. Így született meg a látvány-sörfőzde gondolata" – emlékszik vissza a kezdetekre dr. Kovács Gergely cégtulajdonos.

Szerinte érezhető volt már akkor is, hogy a kisüzemi sörfőzdék között is egyre inkább kinyílik az olló: tőkeerős vállalkozások jelentek meg a hozzájuk képest kicsi vállalkozások mellett. Az elmúlt két évben erőt próbáló kitartásra és türelemre volt szükségük ahhoz, hogy álmukat megvalósíthassák.

"Nem a legideálisabb piaci feltételek között tettük meg az első lépéséket, de biztató, hogy gazdasági partnereink nagyra értékelik termékeinket. Jelenleg erős optimizmus érezhető a szakmában" - mondta bizakodva.

(fotó: pixabay.com)
(fotó: pixabay.com)

Hatféle sört gyártanak, ezek közül kettőt vezettek be a tavalyi év utolsó hónapjaiban. A mostani kisüzemi sörök divatos irányzatához tartozó harsány, túl bonyolult és feltűnést keltő ízösszetevőit egyelőre nem kívánják megjelentetni repertoárukban. A „nagy könyvben megírt” típusok közül ragadták ki azt a hatot, amelyekkel a fogyasztók a következő évben fognak találkozni.  Állandó kínálatuk bevezetése után szezonális termékekben is gondolkodnak majd.  A látvány-sörfőzde jó ötletnek bizonyult: az üzlet vendégteréből üvegfalon keresztül látható a sörgyártó berendezés, és így mindenki meggyőződhet arról, hogy rendezett és tiszta körülmények között készülnek söreik.

A következő hónapok a választék bővítéséről, a brand erősítéséről, valamint a partnerkapcsolatok kiépítéséről szólnak. Emellett a söröző és az üzemi épület tovább fejlesztésén, a beltéri és kültéri közösségi terek jobbításán dolgoznak. Ami a munkaerő-helyzetet illeti, most még sikerül családon belül elvégezni a feladatokat és reménykednek, hogy növelhetik a létszámot. 

Mennyire rajzolta át a forgalmat a Covid? - kérdeztük Ottó Gábortól, a kőbányai Horizont Brewing igazgatójától. A vezető szerint a koronavírus drámai következményekkel járt a közel 90 hazai kisüzemi sörfőzdére nézve. Az ilyen kisebb üzemek értékesítésének 60-70 százaléka fesztiválokat, éttermeket, sörözőket, hoteleket is magában foglaló ágazatokból származik. A turizmus lenullázódásával, a vendéglátóhelyek bezárásával, illetve korlátozott nyitva tartásával a forgalom drasztikusan,  50-70 százalékkal esett vissza - tájékoztatott. 

Megerősítette, hogy a fogyasztás a szállodai-éttermi-rendezvényi szektorból (HoReCa) értelemszerűen eltolódott az otthoni fogyasztás felé, ami csökkentette a csapolt sör forgalmát, és növelte a dobozos értékesítési arányát a palackos terhére, mivel otthonra szívesebben vásárol a fogyasztó dobozos sört, mint üvegest. Nőtt a szupermarketekben vásárolt kisüzemi sörök forgalma, és jelentős szerepet kaptak a különböző webshopok is, köztük a főzdéké. Az ő cége már a tavalyi évet is szép növekedéssel zárta, és az idei kilátásokat is pozitívan látja.

Arra a kérdésre, hogy a vendéglátás vagy a kiskereskedelem alkotja-e a fontosabb vevőkört, azt válaszolta:

"Mindig ügyeltünk arra, hogy egyik értékesítési irány se legyen túl nagy, így arányuk egészségesen oszlik meg a teljes értékesítési csatornamixen belül. Emiatt kiegyenlítődnek az árbevételek."

Ők egyébként a "kisüzemi" fogalmat használják, mert szerintük kézműves sör nem létezik. A kimagasló és állandó minőséget kizárólag automatizálás és modern technológia használatával lehet elérni, ami nem illik a kézműves szó fogalmához.  A teljes hazai sörfogyasztáson belül még elenyésző az ilyen sörök aránya, igaz, növekszik, de lassan. A kereskedelmi törvény változása és megfelelő gyakorlati alkalmazása adhat lendületet a növekedésnek - vélte a cégvezető.

Azt tapasztalják, hogy jelentős mértékben növekszik az igény a prémium minőségű sörök iránt. Áraikban igazodink kell a kiemelkedő minőségű, természetes import alapanyagok beszerzési költségéhez, mert némelyik fajtához friss, különleges gyümölcsökre van szükség. .

Elsősorban a Békés megyei vásárlók ismerik az Elixbeer kézműves sörfőzde termékeit. A cég egy Gyula környéki kúriában működik. Ahogy az a kézműves söröknél szokás, viccesek a sörök elnevezései,  formatervezettek az üvegek, és ami izgalmas: úttörő jellegű a sörpárlat. Ráki Zsolt, az üzem igazgatója ugyanakkor a járvány időszakát aggasztónak tartja.

"Értékesítésünk a járvány miatt hirtelen megtorpant. Bedugultak a HoReCa szektor csatornái. Most kezd picit emelkedni a forgalom. Sok sört kellett sajnos kiönteni a szavatossági idő lejárta miatt is. A sörágazatunk 2021-ben emiatt nyilván veszteséges volt, de bízunk benne, hogy 2022-ben már beindul a szezon." - mondta optimistán.

Társaságuk 26 éve foglalkozik ökogazdálkodással, fenntartható módon, a környezettel harmóniában, figyelve a biztonságos élelmiszertermelésre. Biosöröket először ez a cég állított elő Magyarországon, részben a saját földjein termelt alapanyagokból, a termőföldtől az asztalig elv jegyében. Folyamatosan sokat költnek fejlesztésekre. 

Jöjjön most egy háttér arról, hogy milyen közegben működnek a hazai kisüzemi sörfőzdék!

A járvány erősen visszavetette a söripar teljesítményét: 2020-ban a volumen a 2010-es években nem tapasztalt mértékben, 13 százalékkal csökkent. Érthető, hiszen a karantén miatt a tavaszi és a késő őszi hónapokban a vendéglátó helyek bezártak, vagy csak korlátozottan tarthattak nyitva, a kulturális és sportrendezvények, fesztiválok, város- és falunapok pedig többnyire elmaradtak. A mennyiségi eladás alig változott, 3,5 millió hektolitert tett ki a kiskereskedelemben 2020 decembere és 2021 novembere között. A forgalom 165 milliárd forint volt, ez négy százalékos emelkedést mutat a megelőző 12 hónaphoz képest. 

Az értékben mért forgalomból 87 százalékot hasítottak ki a gyártói márkás sörök. Az összforgalom csaknem kilenctizedét a hagyományos, nem ízesített sörök viszik el. A típusokat tekintve a világos fogy leginkább – 97 százalékos értékbeli részesedés –; összetevők szempontjából pedig az árpasör dominál, hasonló piacrésszel. 

A KSH szerint a sörgyártás az elmúlt évtizedben az élelmiszeripar belföldi eladásainak évente mintegy 4–6 százalékát tette ki, exportrészesedése azonban az 1 százalékot sem érte el. Érdekes, hogy nehéz pontos adatot találni a legfontosabb számsorokban arra, mekkora arányú az általános sörfogyasztáson belül a kisüzemi termékeké. Egyes szakvélemények szerint maximum 5-6 százalék lehet ez az arány, de van, aki szerint csupán 3 százalék.

Azt már megszoktuk, hogy sört lépten-nyomon lehet kapni Magyarországon, a kínai bolttól a szupermarketig, a trafiktól a színházi büféig, a kocsmától a bárig, dohánybolttól és a kávézótól át a Michelin-csillagos étteremig és a kórházi (!)  kantinig. Ennek ellenére tévedés azt hinni, hogy ma iszunk több sört: hiába roskadnak a szupermarketek polcai. 30-40 évvel ezelőtt sokkal szűkebb volt az italválaszték, az emberek nem hurcoltak magukkal egész nap ásványvizes palackokat és üdítőket, de sörből több fogyott. 

Idősebb olvasók még emlékeznek arra a korszakra, amikor egyik napról a másikra nyáron hiánycikk lett a – természetesen csak hazai – sör, amit persze akkor se értett senki, ma meg pláne. A számozott „vendéglátóipari egységekben” vég nélkül folyt e ragacsos-cukros ital, foltokat hagyva a mindig nedves-szutykos söntés pléhpultján.  Ez volt az a korszak, amikor csak úgy odalökték a szomjas vándor elé a korsót, ahogyan azt 1974-ben Bródy János is megírta.

Ma a multinacionális cégek uralják a hazai piacot – a kőbányai a Dreher Sörgyárakban ömlik a dobozba, miközben az egész gyár a japán Asahi tulajdona. Azon pedig meg sem lepődünk, hogy a legtöbb nagy hazai sörgyár igazgatója külföldi. A kézműves lelőhelyek itthon könnyen felismerhetők: többnyire loftszerű, elhagyott raktárakban, gyárépületekben, romkocsmákban, vegán pizzériában vagy alternatív, underground stílusú helyeken bukkanhat a sörimádó efféle italra, ahol a vendégkör jellemzően fiatal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!